Salva juhatuse liige Andres Lõhmus seletab kolleegidele, et reisikindlustuses on tekkinud palju reisi ärajäämise kahjusid, mis suure tõenäosusega on seotud majanduslanguse mõjudega.

Tema väitel jätavad kliendid majanduslikel põhjustel kallimatele reisidele minemata, kuid toovad kindlustusele arstitõendi haigestumise kohta, et kahju sisse nõuda. Arvestusega, et reisikindlustus sellise kahju kindlustusvõtja haigestumise korral korvab. Jutt käib kallimatest, mitukümmend tuhat krooni maksvatest reisidest.

"Reisikindlustuse tulemusega seoses puudub hetkel põhjus rahuloluks," kurdab Lõhmus.

Salva nõukogu liige Reigo Kala, kes ühtlasi juhib Koit Pikaro õigusabibürood Ius Dicere, pöörab koosolekuliste tähelepanu teisele kurjakuulutavale trendile. Nimelt on lähitulevikus oodata kallimate liisitud sõidukitega seotud kindlustuspettuste lainet.

Kala väidab, et jahtuvas majanduskeskkonnas käib liisingmaksete tasumine paljudele üle jõu ning liisingfirmad pole valmis lepinguid niisama lõpetama. Nii lähevad hätta sattunud autoomanikud lihtsama vastupanu teed: kahjustavad teadlikult oma kalleid masinaid ning pöörduvad kahjunõudega seltsi poole. "On karta 1990. aastate lõpu käekirja kordumist," ähvardab Kala.

Nõukogu istungil jääb kõlama, et kahjukäsitlejatel on käed-jalad tööd täis: 2008. aasta esimeses kvartalis tegi Salva varakindlustuses rohkem kahju hüvitamisest keeldumise otsuseid kui terve 2007. aasta jooksul kokku!

Selle põhjuseks peab Lõhmus asjaolu, et kindlustusvõtjad küsivad igaks juhuks kõikvõimalike kulutuste hüvitamist. Ka selliste, millel puudub seos kindlustuslepinguga. Samuti püütakse kõigest väest kahju suurust moonutada.

"Eelnev viitab otseselt üldise majanduskeskkonna halvenemisele," ütleb Lõhmus kolleegidele.

Hiljem Ekspressi küsimustele vastates on Salva mehed märksa tagasihoidlikumad.

Konkreetsete juhtumite ja statistika avalikustamist välditakse nagu tuld.

"Sellistest asjadest avalikult rääkimine oleks "koolitus" järgmistele "katsetajatele"," ütleb Salva kindlustusdirektor Urmas Kivirüüt. "Ja sellist "koolitust" tahan ma kindlasti vältida!"

Kivirüüt koputab kindlustuspettuse "katsetajate" südametunnistusele: tegu on kriminaalkuriteoga, mille suhtes rakendatakse nii-öelda täisleppimatust. "Sellist asja ei saa olla, et ma proovisin ja andke andeks."

Andres Lõhmus lisab, et inimestel on oma moraalset palet kergem säilitada siis, kui ahvatlused neile liiga kergelt ette ei satu, ja meenutab piiblilugu Evast ja õunast.

Lõhmuse arvates pole kriis majanduses praegu veel väga tõsine. Tema sõnul peavad enne kindlustuspettuste lainet pangad kurjaks muutuma ja inimestelt autosid või muud käendustega seotud vara ära võtma hakkama.

Üldiselt on Salva hinnangul praegune seis 1990. aastate lõpu majanduslanguse aegsete kogemuste kordumine. "Peame valvsad olema ja mitte laskma teistel kinni maksta asju, mida mõned on liigses finantsoptimismis endale võtnud," üt leb Kivirüüt.

Valik “leidlikke plaane”

Alljärgnevalt valik mõningatest viimasel ajal kohtutest
läbi käinud kindlustuspettustest:

  • Mullu novembris väitis Aleksander politseile, et eelmisel ööl varastati Tartus talle kuulunud sõiduauto Volvo S80 väärtusega 150 000 krooni. Kuna auto oli kindlustatud, pöördus mees hüvitise saamiseks ka Parex kindlustusse, kes aga koostöös politseiga tuvastas, et vargust tegelikult ei toimunud ja kogu lugu oli lavastatud eesmärgiga kindlustushüvitis välja petta.

    Karistus: neli kuud tingimisi vangistust.  

  • Samuti novembris mõtlesid Triin, Veljo ja Peep välja kavala plaani, kuidas Seesami rahvusvaheliselt kindlustuselt vähemalt 50 000 krooni välja petta. Kolmik lavastas Tartumaal Elvas Peedu teel liiklusõnnetuse, kus sõiduauto BMW 520 sõitis külje pealt sisse sõiduautole Lincoln Continental. Asi vormistati nii, nagu oleks BMWd juhtinud Peep ja Lincolni Triin. Veljo juhendas kõike.

    Kolmiku karistus: Triinule ja Peebule viis kuud tingimisi, Veljole 540 üldkasulikku töötundi ja juhtimisõiguse äravõtmine pooleks aastaks. 

  • Varem üheksa korda karistatud Andrus pidi pea tööle panema pärast seda, kui juhtimisõiguseta ja alkoholijoobes sõber Heiki tema sõiduautoga Chrysler Voyager kraavi sõitis. Intsident leidis aset Põlvamaal Laheda vallas Sika-Tilsi teel mullu detsembris. If Eesti kindlustusele väitis Andrus, et kaotas libeda tee tõttu juhitavuse ja sõitis ise kraavi. Mees tahtis seltsilt saada 32 493 krooni.

    Karistus: Heikile kümme kuud tingimisi, Andrusele 25 000 krooni trahvi.  

  • Veiko jutustas tänavu jaanuaris politseile ja kindlustusseltsile, et parkis uue aasta esimestel tundidel oma Mercedese Pärnu linna Kuldse Kodu tänavale. Sealt olevat auto varastatud, sellega liiklusõnnetus tehtud ja seejärel rannaliivale jäetud. Hiljem selgus, et Veiko ise oli see, kes joomase peaga auto juhtimisega toime ei tulnud.

    Karistus:
    trahv 17 780 krooni.