Rahvuslik moeaare Jaanus Orgusaar
Üks öö enne Supernoova moekonkurssi istub moekunstnik Jaanus
Orgusaar oma kodus-ateljees ja on loomingulistes piinades. Uus
saapapaar on peaaegu et valmis: helerohelisest nahast ja kanepiriidest pealsed,
lehemotiiviga küljel. Teravast ninaotsast kuni ülemise servani jookseb lõhe,
mida hoiab koos tamiilniit. Aga kontsa pole!
Jaanus proovib seda, proovib
teist, ei midagi. Siis läheb keldrisse, vaatab ringi ja märkab nurgas endisest
korteriomanikust mahajäänud karke. Kaenlatugede voolavas vormis on nagu
midagi... Jaanus saeb kargu ülaosa pooleks ja saabastel ongi kontsad
olemas!
Ma mäletan oma esimest Orgusaare-elamust Kunstiülikooli moeshowlt
aastaid tagasi. Erksinisest poroloonist kombinesoonides modellid kandsid
massiivseid, kummalise vormiga jalanõusid, mis meenutasid mingeid
muinasjutulisi elukaid. Näis uskumatu, et keegi on need asjad ise valmis
teinud.
Jaanusel oli oma tehnoloogia: ta valmistas kõigepealt plekist
šabloonid, millele olid nõelaaukude asukohad täpselt peale märgitud. Märkide
järgi puuris ta naha sisse augud ja siis traageldas saapa tükid käsitsi kokku.
Jaanus hakkas jalanõusid tegema juba Tartu Kunstikoolis õppides. Kord
Tartu-päevil sõitis ta koos sõpradega Riiga kontserdile, tuttuued saapad jalas.
Ilm oli aga päikseline ja kontserdil kuum ning seanahast jalavarjud hakkasid
kokku tõmbuma. Jaanus kandis kibedasti pistitavaid saapaid kangelaslikult
edasi. Nüüd on ta omad vitsad kätte saanud ja selliseid äpardusi temaga
naljalt enam ei juhtu.
Kui Eestisse eksib mõni moehuviline
välismaalane, siis näidatakse talle kindlasti Orgusaart. Välismaalased, nende
seas ka ajakirja The Face ajakirjanik Murray Healy on nähtust tavaliselt
jahmunud. Muidugi mitte Orgusaare nägemisest, sest Orgusaares ei ole kübetki
naljafilmide arhetüüpset moekunstnikku – pretensioonikat glamuurset
egomanikki. Orgusaar tuleb lihtsalt kohale, suured kilekotid käe otsas, ja
hakkab neist häbelikult oma asju välja tõstma. Välismaalased ei ole midagi
sellist elu sees näinud: puust sonimütsid, lõõtsvarrukatega skulptuursed
ülikonnad, lina, kanepiriie, voolikud, vineer, plastik, millest laoruumi ustele
tuulekaitseid valmistatakse, ja muidugi jalanõud. Kõik perfektselt teostatud
geniaalsed kunstiteosed. Miks see mees veel Eestis istub? Miks ei lähe ta
maailma vallutama? Orgusaarel pole aga inglise keel korralikult suus.
Selleta ei jõua kuigi kaugele.
Jaanus Orgusaare asju on nähtud nii
Eestis kui ka mujal Baltikumis paljudel moeetendustel. Kuid selge on see, et
voolikutest kleidiga, milles tuksleb sinine vedelik, või puust ülikonnas igaüks
juba tänavale ei lähe. Suurel osal Orgusaare rõivastest puudub praktiline
otstarve, sest nad ongi ju tehtud lava jaoks. Kuid kui vaja, siis võib ta
üllatava kergusega disainida ka täiesti “normaalseid” riieid. Mõni aeg tagasi
valmistas ta Kaubamaja noorteosakonnale spetsiaalse kollektsiooni, mis oli
äratuntavalt Orgusaar, kuid samas läbinisti kantav.
Endine
Kaubamaja viienda korruse ostujuht Tiina Ristimets, kes muuhulgas ka
noorte disaineritega tegeles, meenutab: “Jaanus oli nende seas üks
asjalikumaid. Ta teadis täpselt, mis ta asjad väärt on ja ka seda, kuidas
pabereid vormistada. Oskus, kuidas end müüa, on tal olemas. Ja nende riiete
omapära arvesse võttes müüsid nad suhteliselt hästi.”
Tegelikult on Jaanus
disaininud ka massimoodi. Seda küll väga põgusalt, kuid mitte edutult. Kui ta
poole kohaga Eesti rõivafirmas Year jopesid kujundama hakkas, teadis ta ette,
et see pole päriselt tema koht. Kuna koostöö jäi lühikeseks,läksid tootmisse
vaid kaks mudelit, millest üks müüs firma juhataja Raivo Holmi sõnul “päris
hästi”. Raivo Holm iseloomustab Jaanus Orgusaart kui disainerit “kellel on
kindlad veendumused , oma selge nägemus – teab, mida teha tahab”.
Ja
Jaanus tahtis vabadust, et teha “omi asju”. Paljud noored moeloojad
libisevad teistele erialadele ning ka Jaanus on töötanud
reklaamiagentuuris, joonistanud joonisfilme, teinud teatri- ja
filmikunstnikutööd, kuid oma looming on raudne pri
oriteet. Ta on küll 32aastane, kui pole siiani püüdnud meeleheitlikult
oma kaubamärki toota, oma õmblusateljeed avada ega võtnud ette muid
noorkunstnikele omaseid karjääriponnistusi. “Ega ma eriti küll ei vääna
olukordi. Kõik laheneb kuidagi loomulikult. Eks pikemas perspektiivis on paika
pandud mõtteid, aga need on sellised üldised.”
Tihti räägitakse
moeringkondade kadedusest. Ma ei tea küll ühtki kolleegi, kes Orgusaare peale
kade oleks. Pigem jälgivad kõik tema tegemisi poolehoiu ja harda imetlusega.
Paljud peavad teda geeniuseks ja rahvuslikuks moeuhkuseks.
Näiteks
kolleeg Riina Põldroos, kes tänavu kolmandaks jäi, ütleb oma kolleegi kohta:
“Ta on hästi andekas. Ja tal on olemas, mis paljudel teistel puudu – tegemisel
täpsus ja hea vorm.” Moekateedri juhataja Vilve Unt aga arvab, et “kui
Jaanus midagi teeb, siis väga põhjalikult. Tal on ääretult huvitavad
ideed.”
Muidugi aitab sellisele positiivsele suhtumisele kaasa ka Jaanuse
iseloom. Ta on tagasihoidlik, sõbralik ja äärmiselt viisakas. Ise väidab ta
küll, et võib ka üsna ebameeldiv olla. Näiteks siis, kui töö ei tule välja
nii nagu vaja. Siis muutuvat ta lapsikult pahuraks.
Ka tema
riietes on mingi inimlikkus ja pehmus. Jaanus kinnitab, et tihti püüab ta asju
tehes teadlikult vältida teravaid nurki ja numbrit 13. On see siis ebausk või
mis, aga “ikka tahad midagi positiivset oma asjadesse panna”.
Kord
nägi ta tänaval ühe meesterahva peas üht oma kaotsi läinud mütsi. Oli see siis
varastatud või oli ta ise selle kusagile maha unustanud, ei tea, aga müts oli
uue omaniku leidnud. Kas Jaanus läks oma mütsi tagasi nõudma? Tal oli hoopis
rõõmus meel: ”Hea, et asi ei seisa kuskil kapis, et kellelgi on sellest kasu.”
“Tegelikult olen ma poolenisti venelane,” teatas ta mulle mu täielikuks
üllatuseks, kuigi me tunneme teineteist juba aastaid. Selgub, et Jaanuse ema on
Volga ääres sündinud. “Ma tunnen üsna tihti, et ma ei ole nagu päris... üks.
Tänu sellele ongi võibolla mu maailm natuke mitmekesisem. Ma läksin alles
Tartu Kunstikoolis Eesti keskkonda.” Eesti sõpru oli tal küll varemgi ja peres
räägiti mõlemaid keeli.
Mida aga arvas Jaanus oma võidu kohta? Võistlusele
tulnud ta lihtsalt seepärast, et see oli võimalus oma tööd publikule näidata.
Kui aga Aldo ja Jaanuse vahel punktide pärast kõva rebimine tekkis, oli see
kohutav: “Ma olin täiesti rahul sellega, et Aldo võidab, aga et see niimoodi
juhtus – ma olin nagu puuga pähe saanud! Tegelikult oli Aldol väga
kõva kollektsioon.” Tuleval aastal lubab Jaanus enam mitte osaleda.
Kui aga Jaanus kellelegi tänu võlgu on, siis on need tema vanad head sõbrad
Tartu Kunstikooli ja Kunstiülikooli päevilt, kes tema tegemisi on alati
toetanud. Eriti tänulik on ta kolleeg Livika Põvatile, kes Kunstiülikooli
astumiseks talle juhtnööre jagas. “See on lahe, kuidas asjad juhtuvad nagu
iseenesest. Sa oled nagu laps meres ja mingid hoovused panevad su paika.” Ja
küllap triivib Jaanus välja sinna kuhu vaja. Kui maailma moe liidrid võib üles
lugeda ühe käe sõrmedel – Rei Kawakubo, Junya Watanabe ja Hussein
Chalayan –, siis ühe sõrme võiks hoida Orgusaare jaoks. Mis on Pärt Eesti
muusikas, on Orgusaar Eesti moes.
Jaanus Orgusaar
* Sündinud 1971 Tallinnas
* Õppinud mitmes koolis, sealhulgas Tallinna
48. keskkoolis. Elas koos vanematega poolteist aastat Somaalias, kus käis vene
koolis.
* Õppis Tartu Kunstikoolis ning seejärel Kunstiülikoolis moodi
Lõpetas Kunstiülikooli 1999.
* Töötab vabakutselise moekunstnikuna.