Ent asi polegi vast sellest, et suur ja mõjukas firma tulevaste vanglaasukate tervise pärast muret tunneks. Pigem saavad E.O.S.-i omanikud väga hästi aru, et kui nende külje alla tuleb riikliku tähtsusega objekt, mida vangla ju kahtlemata on, siis peab terminal oma tegevuses jälgima vangla tegevuseks vajalike nõudeid ning vajadusel järgi andma, mitte vastupidi. Ja see pärsib äritegevust, laienemist...

Pole ju saladus, et transiidiäri senine mudel, kus Venemaalt tulnud naftaproduktid läbi Eesti sadamate kiiremas korras Euroopa poole „kühveldati", on asendumas nn hoiustamise äriga. Kütus tuuakse siia, et seda siin olevas terminalipargis varuna hoida ning vajalikul hetkel edasi lähetada. Seesugune teenus vajab suuremat mahutiteparki kui seni. Tähendab, on vaja laieneda. Kavandatav vangla oleks seesugustel plaanidel risti jalus.

Justiitsministeeriumi pressiesindaja teatas Päevalehele, et minister Lang seda teemat ei kommenteeri. Miks?

Kuuldavasti, olgu see sahina korras öeldud, olla Hollandi delegatsiooni esindajad hiljuti Langiga kohtudes põrganud vastu kaunis pahurat, et mitte öelda ülbet suhtumist. 

Seda ajal, mil E.O.S.-i terminale läbivad naftatooted moodustavad praegusel õnnetul ajal lõviosas me transiidistatistikast. See olla põhjuseks, miks Madalmaade ärimehed peaministrile ja teistele nii ärevasisulise kirja lähetasid.

Paistab, et tegelikult pole küsimus niivõrd auväärsetes hollandlastes ega terminalis endas, vaid selles, et neid naftatooteid, mida maailma suurimale naftaterminalide operaatorile Royal Vopakile kuuluv E.O.S. teenindab, suunab Gennadi Timtšenko nimeline persoon. Vene meedia andmetel suunab Timtšenkoga seotud struktuur koguni kolmandikku Venemaa naftaproduktide ekspordist. Šveitsis resideerivat Timtšenkot on nii Vene äriajalehed kui ka mõjukad Lääne väljaanded järjekindlalt seostanud otseselt Venemaa peaministri Vladimir Putiniga. Ta olla ammune sõber ja soosik, mistõttu just temale on Putini võimu ajal usaldatud riigi ühe suurima rahapumba juures jämedaim juga. Mõneti toetab soosikuseisust või eristaatust ka asjaolu, et kui pärast „pronksiööd" sulges Venemaa pea päevapealt kõik Eestit läbivad transiidikanalid (väidetavalt siiapoole suunduva raudteelõigu remondi tõttu), siis Timtšenkoga seostatud struktuuride masuudivagunid vurasid siiapoole ikka.

Transiidisektoris või sellega seotud ettevõtjate siseringis pole saladuseks Langi tõrjuv-jahe suhtumine kodanik Timtšenko äristruktuuride kasvusse Eestis. Timtšenko mõju kasvu Eesti majanduses võib tõlgendada ju kui Kremli mõju kasvu. Kuuldavasti on see teema, kus Langi mõttekaaslaseks on endine Kapo juht, sotsiaaldemokraatide liider Jüri Pihl.

Kui mäletate, märkis kaitsepolitsei 2007. aasta kevadel ilmunud aastaraamatus eraldi ära praegugi Vopak E.O.S-i nõukokku kuuluva Andrei Filatovi, kes kunagi Edgar Savisaare eestkostel Eesti kodakondsust taotles.

"Kaitsepolitseile laekunud usaldusväärse informatsiooni kohaselt peitusid mullu Andrei Filatovi Eesti kodakondsuse taotlemise taga Kremlis kavandatud plaanid, mille üheks võimalikuks eesmärgiks oli eksportida Eesti venelaskonnale tulevane rikas ja mõjuvõimas liider," märkis kaitsepolitsei oma aastaraamatus.

Pihl polnud toona enam Kapo juht, kuid eks ta teab, milles asi.

Võimul on põhjust karta E.O.S.-i mõjuvõimu kasvu taha peidetud ohte.

Sellisel juhul võib asjale vaadata nii, et vangla rajamine kütuseterminali külje alla on legaalne võimalus pärssimaks E.O.S.-i tähtsuse kasvu Eesti majanduses. 

Mida arvab seesugustest ettevaatusabinõudest E.O.S.-i suuromanikust Hollandi pool? Kas nad lahkuvad? Royal Vopak on soliidne ja maailmas hästi teada firma. Nad pole harjunud, et nendega nii kõrgilt pirtsutatakse. Ja Eesti pole Venemaa, kes võib näiteks Royal Dutch Shelli suguse hiiglase pikalt saata, teades, et too tuleb ikkagi tagasi, kui mõne olulise maardla juurde lubatakse. Näis.