Ansip: pole põhjust muretseda

Kõigil ettevõtetel on paremaid ja halvemaid aegu, kuid ei saa nõustuda sellega, et suuremate riigiettevõtete tulevik oleks tume ja nende majanduslik seis järjest halvenenud.
Kuidas muidu saanuksime viimasel ajal lugeda, et Tallinna Sadam plaanib mitmete miljardite eest uusi investeeringuid Muuga ja Paldiski sadamatesse.
Tegelikult on valitsuskabinetil kavas lähiajal arutada hoopis seda, kas Tallinna Sadama äriplaanid pole äkki liialt ekspansiivsed või ­agressiivsed. Või peaks riik panustama rohkem mõne muu infrastruktuuri arengusse, et seeläbi Eesti majandust mitte nii transiidikeskseks kujundada?
Need on keerulised küsimused, mille tõsine arutelu seisab veel ees. Tallinna Sadama kasum käesoleva aasta esimesel poolaastal oli ilma möödunud aasta erakorralisi tulusid arvestamata ligikaudu samal tasemel aasta varasemaga.
Eesti Energia on valmis miljardeid investeerima uute energiaplokkide, merekaablite ja isegi tuumaelektrijaamade ehitusse. Eesti Raudteel on töös konkreetsed projektid investeerimaks lähiaastail sadu miljoneid raudtee rekonstrueerimisse näiteks Tartu-Valga lõigul ning Petseri-Orava piirijaama ehitusse.
Tuleb arvestada, et mitme riigiettevõtte vabadus oma hindasid kujundada on konkurentsireeglite tõttu piiratud. Pole mingit põhjust arvata, et Sideamet, Raudtee- või Energiaturu ­Inspektsioon ei võtaks oma töös arvesse ettevõtete jätkusuutlikkuse kaalutlusi.
Valitsus arutab igal aastal riigi äriühingute ja sihtasutuste olukorda ja väljavaateid. Tänavu jõuab see teema kabineti lauale eeloleva kuu-kahe jooksul. Ja nagu juba öeldud, on valitsusel plaanis lähiajal eraldi arutada transiidiga seotud infrastruktuuri ettevõtete arengukavasid.
Igatahes ei ole põhjust muretseda nimetatud ettevõtete elujõulisuse pärast. Vähemasti nähtavas tulevikus ei kao ükski neist kuhugi. Ja see ei tähenda, et riik peaks omanikuna kuidagi teisiti käituma. Samas on selge, et ka need äriühingud peavad arvestama pidevalt muutuvate turuoludega.
Ryanair pakkus Eesti riigile sobingut

Estonian Airi aitas asja­olu, et eelmine majandusminister Edgar ­Savisaar ei nõustunud mullu maailma suurima odavlennufirma Ryanair pakkumisega ja konkurents Eesti lennuturul ei kasvanud oluliselt.
Eesti ametnikud hakkasid Ryanairi siia meelitama juba mitu aastat tagasi. Esialgu oli firma huvi jahe. Lõpuks tuli siia hoopis Easyjet.
Mullu otsis ­Ryanair ise ­kontakti. Kiri ­Eesti ­riigile, ­nurgal märge ­strictly ­confidential, ­olnuks ­aga sulaselge ­surimuri.
Ryanair oli valmis maksma Tallinna Lennujaamale tavapärase maksu umbes 19 eurot inimese kohta. Kuid olid ka kaks lisapunkti. Esiteks tahtis Ryanair saada allahindlust: mida rohkem reisijaid toob, seda väiksem on võetav maks. Seda põhimõtet Tallinna lennujaam aga ei kasuta.
Tõeline pomm oli aga lisa­punkt b. Selle järgi soovis Ryanair, et Eesti riik “telliks” temalt (ja vajaduse korral ka tema healt partnerilt, autorendifirmalt Hertz) reklaami Eesti kohta. Näiteks mõne turismiga seotud asutuse (meil on selleks Ette­võtluse Arendamise Sihtasutus) kaudu. Ehk tegelikult tahtis firma reklaami sildi all saada poole lennujaamatasust tagasi, sest Ryanair ei taha maksta 19 ­eurot reisija kohta, vaid 8–9 eurot.
Tegemist olnuks sisuliselt keelatud riigipoolse abiga.
Majandusministeerium ütles maailma suurimale odavlennufirmale ei ja lõi tema pakkumisele konfidentsiaalsuse templi.
Tähtsamad riigi osalusega firmad

ettevõte riigi
osalus
osa
oma-
kapitalist,
mln kr

riik
sai
mullu
kasumit,
mln kr

 hädad
Eesti Energia 100 168583229 kasum kukub
;tänavu üle kolme korra,
;reitingu väljavaade
;tuumajaama tõttu
;negatiivne
Tallinna Sadam 100 4427 596 pärast pronksiööd raskused,
;laienemine kahtluse all 
Riigi Kinnisvara 100 1722 43 esimese poolaasta kasum
;kahanes 44 protsenti 
Eesti Raudtee 34 1070 -605 pärast pronksiööd
raskused, koondab
töötajaid
Eesti Telekom 27 994357  
Eesti
Vedelkütuse-
agentuur 
100 892 -1 sai kahju swap-tehingutest 
Tallinna
Lennujaam 
100 478 95  
Eesti Post 100 291 -20 töötab kahjumiga,
saneerimisel,
sulgeb kontoreid 
Lennuliiklus-
teenindus 
100 234 72  
Eesti Loots 100 155 45 lootsitöö kahaneb
kolmandat aastat
+ pronksiöö mõju 
Saarte Liinid 100 142  
Levira 51 112 26  
Eesti Loto 100 89 41 kasiinod ründavad
lotosõltlaste kaudu
mainet 
Estonian Air 34 65 -20 töötab kahjumiga,
poliitikud on arutanud
osaluse müüki