Millised olid Universali suurimad müügihitid Eestis aastal 2004?

Need olid U2 "How to Dismantle an Atomic Bomb", Rammsteini "Reise, Reise", Eminemi "Encore" ja Guns N’Rosesi "Greatest Hits". Ja meie enda toodetutest Hedvig Hansoni "What Colour Is Love?".

Palju müügihitid läbi müüvad?

Eestis jäävad läbimüüginumbrid 2000 kuni 5000 eksemplari kanti. Lätis parimad 3000. Leedus heal juhul tuhatkond plaati.

Milliste artistide plaadid müüvad Eestis kindla peale hästi?

Kindlasti Metallica. Kindlasti Rammstein, siis U2, Eminem, Sting. Ei tahaks mainimata jätta, et Universalil on ka kõige suurem klassika ja jazz’i kataloog ning eestlaste lemmikud näiteks Andrea Bocelli klassikast ja jazz’ist Diana Krall.

Milliste plaatide või artistide müügiedu Eestis on olnud üllatav?

Kaheksa aasta jooksul, mis me oleme tegutsenud, on läbi aegade suurim üllatus olnud E-Type. Võib öelda, et E-Type oli kuulus ainult Eestis ja Rootsis. Natuke võib-olla Vene piraatide seas ka. Eestis müüs E-Type oma parimat albumit seitsme tuhande kanti. Lätis, Leedus mõned sajad, kui sedagi.

2004. aasta koha pealt on üllatav mitmete Briti asjade edu: näiteks Scissor Sisters ja Keane. Ja 2005 jätkas seda trendi – üllatustena on juurde tulnud The Killers, Sugababes, Kaiser Chiefs ning jazz’ist Jamie Cullum.

Kui siiani on Eestis valitsenud Euroopa, peamiselt Saksa trendid, siis nüüd on ka Briti muusika ülemaailmse edu ots jõudnud Eestisse.

Mis mõjutab Eestis plaadimüüki kõige rohkem?

Kõige rohkem muidugi tele ehk siis reklaamklipid televisioonis. Siis raadio.

Aga näiteks telesaade "Hoia ja keela"?

Video näitamine teles ei ole nii oluline kui reklaam. Ei ole mingit rusikareeglit, et kui lugu näidatakse "Hoia ja keelas", siis hakkab järgmisel nädalal selle artisti suur tõus. Samuti pole vahet, kas video saab nende viie hindaja käest 0 punkti või 50 punkti.

Kas piraatplaatide levik Eestis on viimastel aastatel kahanenud? Kuidas see on saavutatud?  

Usun, et on. Samas on piraatplaatide levik siirdunud tänavalt netti.

Ma ei tea, kas eestlased on seaduskuulekamad kui lätlased-leedulased või on nad lihtsalt ausamad loomu poolest.

Üks põhjusi võib olla see, et Eestis tegeles kõigi suuremate plaadifirmade (Warner, BMG, Sony, EMI, Universal) toodangu hulgimüügiga üks firma – Pedrobeat.  Võimalik, et tänu sellele, et nad olid ühes kohas koos, oli ka publiku kasvatamine viljakam. Leedus ei saanud suurfirmad üldse jalgu alla ja Lätis tegutsesid kõik firmad eraldi.

Pluss, et Eestis on kõige tõhusam piraatlusevastane organisatsioon – Eesti Autorikaitse Organisatsioon. Ja tugev on siin ka Eesti Fonogrammitootjate Ühing. Nende kahe tegevuse ees tuleb müts maha võtta. Nad on suure töö ära teinud, et Eesti publik on aru saanud, et piraatplaadi puhul on tegu tüüpilise varastatud tootega. Et see on sama mis osta varastatud mobiil kusagilt täikalt.

Võimalik, et eestlased hindavad originaalplaati. Leedu turu mentaliteet on selline, et kui sa ostad originaalplaadi, siis nad ei hinda sind, vaid mõtlevad, et sa oled idioot. Miks osta midagi, mida jagatakse tasuta!

Kohalike artistide plaadid maksavad seal veel vähem kui meil – 60–70 krooni kandis – ning artistid ei saa plaadimüügist mingit tulu. Tulu tuleb pigem kontsertidest, mida reklaamitakse plaatidega.

Eesti on eesrindliku infotehnoloogia riik. Siin on inimestel palju arvuteid ja seeläbi palju neid, kes interneti kaudu tasuta muusikat tõmbavad. Äkki on see turule isegi kasulik olnud?

Arvan, et kasulik see ei ole. Raske uskuda, et on väga suur inimeste protsent, kes on netist mõne plaadi tasuta alla laadinud, selle ära kuulanud, leidnud, et plaat on hea ja siis läinud seda ostma.

Tutvustav mõju võib olla, kuid pigem arvan, et need, kellel on aega, et kulutada seda arvutiga muusika tõmbamiseks, vaevalt et pärast poodi lähevad.

MT Holdingu müügitulu oli 2003. aastal 11 460 147 krooni, 2004 aga 24 181 452 krooni – kas eestlased on väga lühikese aja jooksul hakanud poole rohkem plaate ostma?

Esiteks tuleb arvestada, et MT Holding müüb plaate Eestis, Lätis, Leedus. Ja Universali käive ei käinud 2003. aastal veel 100 protsenti läbi MT Holdingu.

Läbimüügi kasv oli aastal 2004 nii 20–30 protsenti. Kuid see tuleb ka sellest, et aasta 2004 oli Universali ajaloos kõige edukam aasta. Uute plaatidega tuli välja põhimõtteliselt kogu raskekahurvägi. Lisaks eespool nimetatutele olid sel aastal hitid veel Marilyn Manson, Shania Twaini "Greatest Hits", Eltonil läks hästi Lätis, Bryan Adamsil oli uus plaat, Def Leppardil best-of-kogumik ja nii edasi. Täielik rekordaasta.

Nii pisikesel turul võib kasv olla ühel aastal 30 ja järgmisel tulla 40 protsenti langust.

Reeglina on Universali käes suuremas osas Euroopa riikidest umbes 40 protsenti turust, kui mitte rohkem. Eestis, Lätis, Leedus on Universalil selleni veel kõva maa minna. Siis – 40 protsendi turuosa puhul – võiks käive vabalt olla 50 miljonit.