IDAKALDA IDÜLL: Leppneeme sadamast saab Pranglile.

Viimsi on tallinlase unistus. Kaunis kant uhkete majadega, hingematvad merevaated, romantika ja rohelus, keskmisest rikkam elanikkond ja ekspresident Meri ning peaminister Kallase kodude prestiižikas lähedus.

See kirjeldus klapib suurepäraselt poolsaare läänekaldaga. Viimsi idakallas aga paistab silma auklike või päris asfalteerimata teedega ning pisikeste kooperatiivideaegsete suvilaköksidega, mille elanikel on pahatihti kaev ja kemps õue peal. Puudub tänavavalgustus, korralik bussiühendus, kauplused...

Kuidas saavad ühe poolsaare kaldad nii erinevad olla? Läänekaldal elab kuus korda rohkem inimesi, nende seas kindlasti rikkamad kodanikud kui idakalda maksumaksjad. Ka on idaelanike häält nende vähesuse tõttu vähem kuulda: praeguses vallavolikogus pole ühtki idakalda esindajat.

Kinnisvaraarendajad on siiani pumbanud raha rohkem prestiižikale läänekaldale. "Vaade Tallinna lahele, avatus päikesele, parem tehniline infrastruktuur," loetleb läänekalda populaarsuse põhjuseid valla peaarhitekt Haldo Oravas. Viimsi poolsaare lõppu, Lennart Meri maja juurde Rohuneemele viiv maantee korrastati mõne aasta eest peamiselt riigi rahaga. Idakaldalt läbi jooksev Randvere maantee on kavas aga alles tuleval aastal.

Idakallas vajab miljoniinvesteeringut, et rajada sinna kanalisatsiooni põhitrassid; seda raha alles hakatakse taotlema.

Poolsaare idaranniku küladesse pole valla rahaga viimase kümne aasta jooksul rajatud ühtki infrastruktuuri objekti. Miiduranna sadamasse ehitati aga alles möödunud aastal avar tee (pilt nr 1). Paigaldati valgustus. Jalgratta- ja rulluisutee. Samal ajal peab idakalda elanik, kes soovib Leppneemest otse Rohuneeme pääseda, ukerdama kitsukesel porisel metsavaheteel (5) Kelvingi uuselamurajoonini. Valgustusest võib ta vaid unistada. Rulluisu- ja jalgrattateest rääkimata.

Läänekalda uhke selvehalli asemel (2) on idakaldal vastu panna Randvere külapood (8). Tammneeme külas asus poeköks, kus külamehed õlut trimpamas käisid. Nüüd on see kinni - ei vastanud normidele. Praegu küsivad idakalda vanamemmed, kas oleks võimalik autolavka käima panna - kuna bussiühendus on üsna kehv, ei saa iga kord ka Haabneeme või Mähele poodi sõita.

Viimsi elanikud hindavad ka oma kilukarbivaadet Tallinna vanalinnale (3). Seda võluvat pilti võivad siiski nautida vaid läänekalda elanikud. Vastaskalda rahval pole aga sedagi rõõmu, et paljast merd silmitseda – õõvastavas läheduses sätendavad Muuga sadama hirmuäratavad tornid (7).

Väike Rohuneeme sadam sai alles möödunud aastal uue kuue – sadamahoone ja uue kai (4). Leppneeme sadam idakaldal – ainus koht, kust sõidavad paadid lähedalasuvale Prangli saarele – on masendav segu lagunevatest abihoonetest, roostetavast rauakolust ja hallitushõngulistest kalapaatidest.