29.02.2008, 00:00
Romb: linnadžungli rütmilõvide sõnatu möire
Haruldasest ja harva esinevast eksootiliste rütmide ansamblist Romb kirjutab Mart Kalvet.
Romb on Eesti ärksama nišimuusika territooriumile märgitud
pealtnäha korrapärase geomeetrilise objektina, igipüsivana nagu
mägi ja samas igimuutuvana nagu meri. Äsja esitlesid
etno-eesrindlased kontserdiga Kinomajas oma teist kauamängivat –
instrumentaalalbumit “Ruumiline”.
1997. aastal
praegusest mõnevõrra teistsuguse muusika, funk’liku
groove-pop-jazz’iga alustanud Romb moodustus seltskonnast, kelle tegemisi
sidus eksootiliste kaupade, muu hulgas muusikariistade äri
Universaaluniversum.
Toonasest algkoosseisust on järel
tuumiktrio Peeter Salmela, Kill “Kill Baba” Kaare ja Arno Kalbus;
ehkki kõik kolm on aktiivsed multiinstrumentalistid, võib Peetri
signatuurpilliks pidada elektrikitarri, Arno mängib trummikomplekti ja
Kill muid põnevaid löökriistu, nagu djembe, darbuka ja
kõnelev trumm.
2008. aastal on koosseisus veel Siim Soop
(kontrabass) ja Kristjan Jõemägi (löökriistad ja
santoor). Albumile lisavad atmosfäärilist vürtsi külalised
Nepali rahvamuusikalisest visiitkaardist, ansamblist Sur Sudha – Surendra
Shestra tabla’l, Prem Rana Autari flöödil ja Tara Bir
Tuladhar sitaril. Selles, et Eesti poolpõrandaaluste entusiastidega
sattusid koos jämmima nii kauged korüfeed, pole aga midagi imestada,
kui arvestada romblaste röögatut rännukihku.
Elukestev õpe
Peeter on aastaid
õppinud sitarit, valdavalt Hindustani klassikalises muusikas kasutatavat
õõnsakaelalist ning keerukate harmooniliste resonantsidega
keelpilli. Sedasorti kultusinstrumendi käsitsemise salateadusi tuleb
mõistagi omandada otse meistrilt ning seda Peeter Nepalis tegemas
käibki. Tema õpetaja aga mängib sama pilli Nepali esindustrios
Sur Sudha.
Festivali “Orient” ulatatud abikäsi
võimaldas 2005. aastal tuua Eestisse kogu väärt grupeeringu,
kes esinemiste kõrvalt leidis aega ka Rombiga koos salvestada. Tulemus
sai lummav ning “Ruumilise” sitaripartiid ongi valdavalt Tara Bir
Tuladhari mängitud. Sündmustest ette rutates võin aga
kinnitada, et kontsertesituses kõlab õrn pill ka Peetri
kätes vägagi veenvalt.
Kaugetes kantides meistermuusikute
juures on oma oskusi arendamas-lihvimas käinud teisedki romb-mehed. Arno,
kes rokk-komplekti ja muude trummide kõrvalt mängib ka
nõudlikku meloodilist India löökpilli tabla’t, mida on
õppimas käinud Indias, Nepalis ja Ameerikas, kirjeldab kogemuste
edastamise traditsioonilist viisi, mis tähendab nädalate kaupa iga
päev mitu tundi õpetajaga vahetult koos töötamist. Nii
omandatakse mängutehnikad ja võtted, mida omal käel on vaat et
võimatu avastada.
Dünaamiline Koondis
Nii seekordne kui eelmine helikonserv (“Tromboia”,
2002) kannavad plaadifirma MKDK märki. Mulle on jäänud
mõneti hämaraks selle sõltumatu üllitaja ja
bändide suhe, mistõttu palun romblastel kirjeldada enda ja MKDK
läbikäimist. Selgub, et “plaadifirma” pole ansamblit
millegagi toetanud – mõlemad väljaanded on toodetud ja
tiražeeritud omal jõul (tõsi, viimane ka Kultuurkapitali abiga)
ning nii levitamine kui promotöö on eelkõige bändi enda
õlgadel.
“MKDK on meie jaoks rohkem sõpruskond kui
plaadifirma,” nendib Kill mõtlikult. “MKDK bändid, meie
nende hulgas, juhivad seda märki oma plaadil pruukides tähelepanu
MKDK teiste liikmete olemasolule ja tegemistele. Mitte MKDK ei tegele
bändide promomisega, vaid b&
auml;ndid promovad MKDKd, kuna on lootust, et inimesele, kellele
meeldib ühe MKDK bändi plaat, meeldivad ka muud.”
Seda, kas lühend MKDK tähendab Rombi jaoks “muusika ja kunsti
dünaamilist koondist” või hoopis midagi muud (nagu ka seda,
kas kandle ja ksülofoni kauge sugulane santoor, mille keeli Kristjan
Jõemägi seni vaikides timmis, on keel- või hoopis
löökpill), ma teada ei saagi, kuna ansamblil läheb kiireks.
Rombil on aeg end soojaks mängima hakata.
Kuumad
rütmid talvises Tallinnas
Tund aega hiljem on
Kinomaja saal tungil täis orientalismisõpru, kontrakultuurieliiti,
valvehipisid ja ärevat kätt popkuldi tuiksoonel hoidvaid
hipster’eid – huvi on suur, kuna viimati esines Romb täispika
kavaga enam kui poolteise aasta eest ning suuri avalikke esinemisi on neil
üldse üliharva.
Tasa-tasakesi kulgeva ürgse India
raga keerdkäikude helid Peetri sitarilt ja Arno tabla’lt koos rahu
ja hardusega trügivad viimaks ka saali tagumistesse soppidesse, kus MKDK
ladvik ümber rummitopsi jõriseb. Kontrastne ja üllatav on sama
teema ootamatu edasiarendus reipaks tantsulooks, millele Kill Kaare
hõigub kandval häälel peale hindikeelseid
rütmisilpe-noodinimetusi. Sa-ni-da-ni-sa-ga-re-sa, Romb ei olegi enam
põhimõtteline instrumentaalbänd!
Põhiliselt uue plaadi materjalist koosneva, ent minevikustki
(“Taevasina”) läbi jalutava kontsertprogrammi viimane
kolmandik kuulub ainult ja ainult rütmidele. Kõik viis meest
trummeldavad riistu üle kogu maailma ning sellisele
šamaaninupu-vajutusele ei saa enam tõrksaimgi tantsujalg vastu
punnida – rahva käitumine hakkab meenutama grotireivi stseeni
filmist “The Matrix Reloaded”. Oma osa on selles kindlasti
üllatuslikel külastusesinejatel, teismelistel
linnakultuuri-kutsikatel eksperimentaalsest tänavatantsu-trupist Green
Flower, kes laiemale publikule püüdlikult ette näitavad, kuidas
üks õige asfaldidžunglielanik kargama peaks.
Poolteisetunnise kontserdi lõpuks on eestlased köetud kuumemaks
kui kerised ning aplaus ei taha kuidagi lõppeda. Higised ja väsinud
etnomuusikud kaovad aga öhe, pillates küsimuse peale, millal ja kus
neid taas näha-kuulda saab, et ei tea veel, aga hoitagu silma peal nende
veebikodul.
Romb Internetis:
.