Salapärast ja pühalikku värvi Sinine
Eesti muusikas ilmus 18. septembril üks
tipptähelepanuväärne ja rahvusvahelise kaaluga heliplaat. Plaadi
autor on Sinine, plaadi nimi on “Butterflies”. Olete varem kuulnud
temast? Artistist Sinine? Mhm, arvata on.
Ega Sinine ei ole
seniajani päris vait olnud. Myspace on aastajagu tuksunud, samuti on
Sinine siin-seal kontserte andnud, kohalikus meedias sõna saanud.
Žanriliselt on Sinine aga pärit võrdlemisi hermeetilisest
maailmast, kuhu harilik ja kõiksugu stiile õgiv melomaan
väga sageli ei eksi, rääkimata juhuslikumast muusikakuulajast.
See on dark-popi maailm, mis on ise osake nii-öelda Tumeda Formaadi
maailmast, kus kümnete viisi kihisevaid alažanreid (darkwave, synth-pop,
future-pop, dark electro, EBM, industrial jne), omad festivalid, ajakirjad
ja netzine’id, kommerts ja underground. Eestis näitab selles
heliuniversumis valgust entusiast, muusik ja DJ Anders Melts (aka DJ 4-got-10;
ta teeb külalisvokalistina kaasa “Butterfliesil”) R2
raadiosaatega “Röntgen” ning klubiüritustesarjaga
“Beats From the Vault”.
Ma loodan väga, et Sinise
eriskummalisel ja fantaasiarikkal albumil “Butterflies”
õnnestub häält teha ka väljaspool Tumeda Formaadi –
küll avarat, aga siiski – puuri. See plaat on liiga hea, et
pühendunute seltskonna saladuseks jääda. Tunnistan Sinise
muusika loojale, lauljale ja pillimängijale Mauno Meesitile (26), et ma ei
ole muidu sellise muusika inimene, aga tema plaat istus väga ning
lõi lummutusliku omaette fantaasiailma.
“Rõõm kuulda,” kostab muusik. “Minu
eesmärk ongi, et asi oleks kõigile kuulamiseks, mitte ainult
kitsale trendides kinniolevale tume-muusika kuulajaskonnale. Ma ei loe enda
muusikat ega elu otseselt seonduvaks ühe kindla inimeste või
muusika-ringkonnaga. Mulle meeldib luua piirideta muusikat ja suhelda erinevate
inimestega, tihti otsin linnakeskkonnale ning tehiskultuuridele ja
-scene’dele hoopis inspireerivat vaheldust linnast eemal looduses
viibides.”
Niisiis, Muu Maailm, ma toonitan teile veel korra
– võtke Sinist kuulata. Tume-muusika Maailmas näib Sinine
vuhisedes tippu veerevat. Peaaegu kõikidest olulisematest Euroopa ja
Ameerika vastava alternatiivkultuuri lehtedest ja blogidest käis läbi
uudis Sinise albumi ilmumisest maineka Saksa plaadifirma Accession Records alt.
Maunot on usutlenud Rootsi, Poola ja Saksa veebiajakirjad. Möödunud
nädalal ilmus Sinise intervjuu maailma ühe tähtsaima
dark-electro-väljaande Orkus külgedel, peagi ilmub
põhjalik ja pikk käsitlus veelgi mainekamas ajakirjas Sonic
Seducer, kes valis Sinise kuu silmapaistvaimaks artistiks ja pani tema pala
“Our Green” ajakirjaga kaasasolevale CD-le.
“Vastukaja on olnud ainult ülivõrdes ja üllatavalt
positiivne,” räägib Mauno. “Kõike
näinud ja kuulnud arvustajad ja ajakirjanikud on vaimustes ja andnud
albumile maksimum- või seal lähedal olevaid punkte. Tundub, et
“Butterflies” on midagi värsket ka maailma mõistes ning
kindlasti paistab üks aus album ka paremini silma trende järgivate ja
sarnase kõlaga bändide massi seast.”
Mauno enese
jaoks on mitmed soovunelmad juba täitunud.
“Butterflies”-plaadi masterdas ta Münchenis
Christoph Stickeli juures (nii klassika, rock’i kui elektroonika
kogemusega mees; klientideks Guano Apes, Deine Lakaien, Liquido), kes oli
esimene mees maailmas, keda Meesit selle töö tarvis soovis.
Teiseks plaadifirma Accession Records – leibel, kelle toodangut on
Mauno jälginud seitse aastat, ja poo
led tema lemmikud dark electronica vallast (Diary of Dreams, Assemblage 23 jne)
töötavad just nimetatud plaadimärgi all. Kui ta albumi
väljaandmiseks ilma pealt firmat otsis, saatis ta promo-CD 65 (loe:
kuuekümne viiele!) plaadifirmale, kes vähegi sellise muusikaga
tegemist võiks teha, ja sai kõige parema vastuse just
Accessionilt.
“Accession oli algusest peale minu jaoks
kõigi hulgas number üks firma,” lausub Mauno. “Kuid ma
ei hakanud unistamagi, et neilt mingit tagasisidet võiksin saada. See
oli ikka uskumatult positiivne üllatus, kui sain kirja firma omanikult
Adrian Hatesilt, kelle loomingut olen aastaid väga kõrgelt
hinnanud, ja kes kirjutas, et on mu muusikast vaimustuses.”
Kõik see kena ei ole tulnud tsipsti! üleöö. Vastupidi.
Absoluutselt vastupidi. Esikplaadi kallal nägi Mauno vaeva viis aastat.
Alates päevast, kui ta peas hakkasid helisema meloodiad, mis
kõlasid kui elu ise, ning ta neid akustilise kitarriga kinni
püüdma hakkas ja salvestusprogramme, süntesaatoreid ja
sämplereid kasutama õppis, kuni viimase otsani, kui rakendas oma
huvi fotograafia, graafilise disaini ja maalikunsti vastu Sinise lugude
väljendamiseks visuaalides (plaadi vahelehel), on artistile olnud selge,
et: “See album peab tulema korralik ja terviklik teos igas mõttes,
et jäädvustada üks tähtis ja ilus aeg minu elust
muusikasse. Midagi nii suurt, sügavat ja energiat nõudvat saab teha
ainult korra, ja sel juhul peab see olema ka parimal viisil tehtud.”
Muusikapalasid, mis kõik “Butterfliesi”
kontseptsiooni kohaselt jutustavad kindla aja ning kogemusega seotud lugu ning
on omakorda kindlaks etapiks täispikas “Butterfliesi”
jutustuses, lihvis ta kaua, enne kui rahule jäi. Mauno kinnitab, et
võis päevade või nädalate viisi viimistleda
pealtnäha täiesti märkamatuid detaile ja nüansse. Loos
“This Girl” teeb häält sämplitud saja aasta vanune
mängutoos, “et anda loole mingit aja märki ja tunnet” ja
mida ei ole plaadilt küll väga kosta. Aga Sinine teab, et see seal
on: “Selliseid väikseid kindla tähendusega detaile ja
sümboleid on kogu album täis.”
Muusik jätkab:
“Enda lugudega töötades oli mul alati peas üks
küsimus – kuidas ma saan muusikas väljendada seda tunnet
või mälestust nii, et see tunduks nagu elu ise, et see puudutaks
mind, lööks mu pikali ja paneks sellesse stiihiliselt raevutsevasse
keerisesse just nagu elu enese, reaalsuse, mida ma sel hetkel läbi
elasin.
See oli minu jaoks paras eksperiment. Võib
öelda, et eksperiment enda peal. Tahtsin proovida, kas on võimalik
panna meloodiasse ja helisse selline energia ja jutustav element kohtadest,
atmosfääridest ja tunnetest, mille hiljem ka võõras
kuulaja ära tabaks.”
Naturaalkitarril sündinud
lugudest on plaadile kasvanud lendlevad melanfooniad. Siin on tõttavad
elektroonilised rütmid, viiulid (mängib Elo Masing), tšellod
(Maarit Kangro), liuglevad kitarrid ja elektriklaverid. Ning selle kohal laulab
Mauno – laulab ja laulab ja laulab, laulma unustanult laulab, kuni
viisidest saavad hüpnootilised kontuurid. Mantralikud meloodiad, mis
selles muinasjutulises kujutelmas püüavad ühtaegu esile kutsuda
nii lume-, lehe- kui tähesadu ning esimesi kevadisi lilli.
Samal ajal on “Butterflies” - mille dark-popist leiab ka etnot,
metalit ja shoegaze’i - väga pühalik kogemus. Selles maastikus
viirastuvad kõrged-kõrged ja sajandite kaupa kaunistatud
katedraalid, majesteetlikud palveriitused, iseg
i pühendunud munkade koorid.
“Mul on hea meel, et sa
selle ära tundsid!” ütleb muusikalooja. “Kuigi ma ei ole
religioosne inimene, siis enda muusikasse ja plaadile olen kogunud eranditult
meloodiad ja helid, mis tekitavad minus üleva ning pühaliku tunde,
kannavad endas mingit väga erilist energiat ja lugu. Kuigi, olen kindel,
et on inimesi, kes kuulavad Sinise lugusid ka kui lihtsat
popmuusikat.”
Plaadi valmistamise alguses
ühe-mehe-projekt olnud Sinine on tänaseks, live’ide ja
järgmise plaadi – mille üldkontseptsioon Mauno peas juba
plingib – tarvis kolmeliikmeline bänd. Meesiti kõrval
tegutsevad klahvpillimängija Liisa Hirsch ja kitarrist Andre Pichen.
Muusikataevasse lendlev härra Sinine ütleb heliplaadi
valmimise kohta veel ka sedasi: “Ma ei lubanud endale ühtegi
kompromissi. Kompromisse võib teha teistele, aga mitte endale. Kuid seda
vägevam on tunne, kui oled millegagi jälle tõeliselt
hästi hakkama saanud, ja tead, et seda ei oleks saanud enam paremini teha.
Üldiselt on kogu loomise protsess olnud väga huvitav ja rohkem kui
nauditav. Kui mõne jaoks võib olla rahuldava tulemuse
näitajaks “Eesti mõistes väga hea” või
“Kõlab juba nagu välismaa”, siis minu jaoks on tulemus
piisavalt hea ainult siis, kui ise rahul olen.”
Totaalselt
usaldust tekitavad sõnad.
Sinine, Mauno Meesit on sündinud Paides. Muusikalist eriharidust tal ei ole. Teismelisena on ta mänginud mitmetes rock-, metal- ja grungebändides, kuid need olid tema jaoks “rohkem bändi kui muusika tegemine”. Kunstikooli kaaslastega võttis ta ette ka spontaanseid projekte: “Näiteks projektiga TASE 43 saime mingil imelikul põhjusel erikülalise tiitli all esinema Tallinna Reaalkooli staadionil toimuvale Vennaskonna kontserdile, kus meie veidrusi kuulas paarsada inimest. Üks teine projekt nimega Unelmate Piip Bänd sai kokku pandud ühe sõbra algatusel, et teha midagi lahedat Peda Folgil. Tegemist oli impro, ambient’i ja jämmi projektiga, kus kasutasime live-trummarit, kitarre, digeridood, heliefekte ja kõikvõimalikke vigureid parmupillidest djembede ja pasunani. Rock Cafes toimuval kontserdil oli meid laval üle 20 ja ka Riho Baumann, kes õhtut juhtis, sest pärast tutvustavaid sõnu ei mahtunud ta enam lavalt lahkuma.”