Kauplused on ülbeks läinud. Tänapäeval dikteerivad kauplused, mida toota ja millise hinnaga seda müüa. Tootjad peavad kauplustele alluma.

Seda näitab ka äsjane otsus, millega rootslaste võimu all olevad Rimi poed ja Säästumarketid otsustasid lõpetada värske eesti liha müümise.

Rimi tiheda külastajana ja eestimaise lihakauba eelistajana sattusin ärevusse. Miks küll selline otsus?

Kiiresti sain aru, et asi pole kvaliteedis. Poolast tuleb liha küll ühe päeva kauem kui Eestist, kuid ma proovisin ise järgi, et polnud sel häda midagi.

Küsimus on kaupmeeste ahnuses. Ostjale pole lääne liha odavam, tihti on Rimi hinnad isegi kallimad.

Küll aga kannatavad lihakombinaadid ja ilmselt ka talumehed, sest neid pressib poekett täiega. Välismaalt saab Rimi liha osta odavamalt kui Eestist. Ehk sisuliselt esitas poekett siinsetele tootjatele ultimaatumi: enne me värsket Eesti liha ei müü, kui te hinda alla ei lase!

Autor: Sulev Vedler

Kuum, lk 10

 

Jokkeri tagaajamine

 

Möödunud sügisel kuulsin, et Tallinna kuritegelikes ringkondades kuulsust koguv mees hüüdnimega Jokker ja trobikond ta kamraade on vahi alla võetud. Miks? Seda ei öelnud esialgu keegi. Teadsin vaid, et asi puudutab miljonite väljapetmist. Sügisest kevadeni küsisin riigiprokurör Steven-Hristo Evestuse käest kümmekond korda, kuidas Jokkeriga edeneb. Evestus soovitas kannatlik olla. Sel nädalal saatis ta üheksaköitelise toimiku kohtusse ja avas toimunu tagamaid. Selgub, et Eesti kurjategijad on leiutanud raha teenimiseks eriti kavala skeemi. Ent politsei jäi peale.

Autor: Janar Filippov

Kuum, lk 8

 

Elage enne, kui tissid välja venivad!

Janek Mäggi poolt meeste tervise konverentsil avaldatud arvamus 30aastaste vallaliste naiste valesti elatud elust ajas paljud inimesed vihaseks. Kadri Kõusaar ja Krister Kivi uurivad, miks ta nii rääkis.

Mäggi: Mõttekäik oli tegelikult selline, et naisi käib ülikoolis 1,5 korda rohkem, lõpetab 3 korda rohkem. Nad on nii targad, need naised, et nad ei taha igasuguseid rumalaid jobusid mehi. Ütleme nii, et kui sa lähed kööki mõnes restoranis kööki, siis seal on ainult peakokk, mis on mees, ja kõik ülejäänud on naised. Ja - ma ei taha nüüd kasutada seda sõna -, aga kui kõik see kanakari ümber ühe peakoka tiirleb, siis üks saab ta, aga teistel on paratamatult kurb olukord.

Kõusaar: Aga miks sa arvad, et nad ümber selle ühe peakoka tiirlevad? Küll nad siis leiavad mingid... kokapoisid endale. Üks saab peakoka ja teine saab mingid väiksed vidinad. .

Kivi: Ühesõnaga, sinu mõte oli selles, et naised peaksid seni, kuni neil on kaubanduslikku välimust, rabama endale selle peakoka ja siis hiljem mõtlema, mida oma eluga veel teha?

Mäggi: Kadri mõte oli täpsem, sest neil tuleks võtta ikka kokapoiss. Peakokk on tavaliselt kinni juba.

Kuum, lk 18

 

 

Areen: Eesti moebrändide edulood

 

Ostujõu kokkukuivamine on kärpinud ka suurte ja uhkete moemajade tiibu. Hingusele on läinud saksa gigant Escada, inglise roos Luella ja loendamatu hulk väiksemaid tegijaid. Mida rõõmustavat saab siis toimuda niigi alalhoidlikus Eesti fashion-tsoonis, küsib Anne Vetik tänases Areeni kaaneloos.

Üllataval kombel näikse raskused eesti disainereid hoopis innustavat. Viimasest ajast on ette lugeda mitu edukat brändilugu. Reet Ausi ökoloogiline rõivamärk ReUse on rahvusvaheliselt kõige rohkem silma paistnud. Väga hästi läheb ka Tiiu Roosma loodud BonBon Lingerie pesukollektsioonidel - Tiiu valmistatud pesu on müügil Austraalias, Hispaanias, Suurbritannias, Austrias, Lätis, Rootsis, Hollandis, Saksamaal, Šveitsis ja Prantsusmaal.

Siiski jääb kohaliku moe tarbimine Eestis veel vaid kitsa ringi pärusmaaks - ka õitsvatel aegadel on 1,4 miljoni elanikuga riigis riideid toota ja müüa keeruline. „Lihtsam oleks kui riik toetaks mingilgi määral, Eestis käib nii kultuurkapital kui EAS aga moest suure kaarega mööda,“ nendib kahele rõivamärgile elu sisse puhuv Mari Martin.

Areen lk 27

 

Areen lk 27

Kohver lk 36

Inimesed lk 42

TV-nädal lk 69