11.11.2010, 10:46
“Söö. Palveta. Armasta” toob ka Eestis kaasa lahutuste laine
Kas Eesti kuulsaima koduperenaise äkiline suunamuutus elus võib anda eeskuju ning kaasa tuua lahutuste laine?
Raamatu “Söö. Palveta. Armasta” jätkuv kassarekordite purustamine nii kinodes kui raamatupoodides kinnitab, et teos on tabanud tänapäeva inimese eksistentsiaalseid valupunkte. Sama teema kodumaise arenduse pakub eelmise nädala seltskonnaleht “Naised”, milles iluduskuninganna Liis Tappo-Treial pihib oma lahutuse tagamaadest. Kui Gilberti romaan “Söö. Palveta. Armasta” sai 2006. aastal uut tüüpi naise vabadusjanu kuulutajaks, siis Liis Tappo-Treial on selle trendi kehastus Eestis. Nelja lapse emana traditsioonilisi pereväärtusi propageerinud Liis Tappo-Treial tunnistab, et eeskujuliku koduperenaise rollis oli ta aastatega iseenda vangiks muutunud. “Tundsin, et olen olematu, koosnen ainult rollidest,” ütleb ta ajakirjale Naised. Ja kui see roll on end ammendanud, ei häbene asjaosaline sellega lõpparvet teha, et uusi personaalseid väljakutseid vastu võtta. “Olin ju musterperenaisena hinnatud, seega väärtustasin ka ise end vaid perenaisena köögis,” ütleb ta. Aastaid on ta jaganud pereajakirjades imelisi toiduretsepte ja propageerinud tervislikke eluviise, nüüd aga “küsimus on minu elus või surmas – varjusurmas, milles enne elasin. Mul ei ole teist valikut,” põhjendab ta oma valikut loobuda senisest peremudelist. 21. sajandi Anna Karenina probleemiks pole kitsarinnaline ja naise õigusi alal suruv ühiskond, vaid tema ise – sisemised psühholoogilised vastuolud. Liis Tappo-Treial on olnud kõike muud kui silmatorkamatu koduperenaine või iluasjake abikaasa käevangus. Vastupidi: ta on aastaid avalikkuses kehastanud eestiliku ilu saadikut, talle on omistatud Eesti kauneima pereema tiitlel ja maailmavõistlustel teine koht, ta on teinud rolle filmis (“Need vanad armastuskirjad”), teatris (“Iluduskuniganna”), ta on juhtinud telesaateid ja osalenud reklaamfilmides. 2006. aastal ehitas Keskerakond Liis Tappo-Treiali imagole üles naiste poliiikasse värbamise kampaania. Kärarikkalt reklaamiti Liis Tappost saamist Keskerakonna 10 000. liikmeks. Seega pole Tappo-Treiali puhul küsimus eneseteostuses, mida suurepere eeskujulik hooldamine takistaks.