Sel teisipäeval sadamas tekkinud vastasseisuni viinud detektiivitöö algas kolm nädalat varem.

Aprilli lõpus ilmus žurnaalis Suomen Kuvalehti artikkel üllatavast ja spetsiifilisest ärist. Kui Soomes on sellest ääri-veeri enne räägitud, siis siinpool lahte on uudis, et Eesti firma Admiral Tekstiilide Rent on enda kätte haaranud tubli tüki naabermaa avalike asutuste, ka haiglate pesu pesemisest.

Selgub, et üldsusele tundmatu Eesti firma korjab kokku ja veab üle Soome lahe iga kuu kümnete tonnide kaupa haiglate, hooldekodude, tervisekeskuste, lasteaedade ja hotellide voodipesu ning tööriideid. Sealhulgas ka nakkusohtlikku ja kehavedelikega määritud pesu.

Oma äri ajab Admiral juba kaks aastat, osaledes jõuliselt peagu igal viimase aja avalikul hankel Soomes.

Arvestades, et seadus eeldab Soome omavalitsusasutuste puhul alates kolme miljoni kroonisest tehingust vähempakkumist ja Admiralil on selliseid kliente kümneid, käib jutt kümnetesse miljonitesse kroonidesse ulatuvast käibest. Kõige hämmastavam on aga fakt, et ehkki must pesu tuuakse Tallinna sadade kilomeetrite kauguselt, teeb Admiral töö ära konkurentidest kuni poole odavamalt.

See võiks olla Eesti edulugu, kui selle tagant ei paistaks must mäng. Kui hindade osas teeb Admiral puhta töö, siis Kuvalehti usutletud spetsid kahtlustavad, et Eesti odavpesijad teevad sohki - eiravad hanketingimusi ja standardeid ning petavad seeläbi kliente. Tegu pole pepside põhjanaabrite pseudoprobleemiga - kui näiteks haigla linad pole korralikult pestud, võivad pisikud edasi kanduda.

Soome seikleja jäljed

Võtan jälje üles sealt, kus Soome ajakirjal pooleli jäi. Kuhu läheb pesu pärast maabumist Tallinnas? Asja teeb põnevaks, et Admiral varjab kiivalt, kus ta tegutseb. "Meil on suur pesula kinnisel sadamaterritooriumil Koplis," kinnitab firma juhataja ja osanik Kaia Kirs. Oma sõnul Kreekas puhkusel viibiv daam ei soovi lisada mingeid detaile ega näe mingit võimalust kohta ajakirjanikule näidata.

"Me ei ole midagi rikkunud, millegi vastu eksinud ega kedagi petnud," rõhutab juhataja, kelle sõnul on tegu soomlaste sõjaga turu pärast, milles ta ei taha leheveergudel kaasa lüüa. "Ma tahan oma tööd teha ausalt ja õiglaselt ning olen selleks pikalt vaeva näinud," räägib Kirs ja lubab ajakirjaniku külla kutsuda siis, kui valmib tema uus pesula.

Loole lisab vürtsi, et Admirali osanike seas on Soome päritolu Ronnie Malmsten, staažikas puhastusärimees, kelle minevik on täis pahandusi, võlgu ja pretensioone. Soome pressist ilmneb, et tema pesulad on tihti vaid fassaad ja tegeliku töö teevad alltöövõtjad kusagil mujal.

Jäljed toovad just Eestisse, kuhu Malmsten ka ise mõne aasta eest kolis.

"Ei maksa inimesi elu lõpuni risti lüüa," kaitseb Kirs äripartnerit. "Need on kaugest minevikust üles kaevatud asjad, mis võivad igaühe elus juhtuda." Täpsemalt me teada ei saa, sest Kirsi sõnul keeldub partner igasugusest suhtlusest pressiga.

Eesti - odavpesu paradiis

Selline pesuteenuse eksport tundub kiiduväärt. Kuid selgub, et Admiral ei kasuta ära mitte ainult Eesti odavat tööjõudu, vaid ka kahe maa standardite vahet. Nimelt on Soome tervishoiuasutuste tingimused pesuteenusele väga üksikasjalikud. Üks põhipunkte on, et kliendi pesu peab pesema ühes kohas - nii saab tagada kvaliteeti. Samuti nõutakse näiteks loputusvee bakteriaalse koostise jälgimist.

"Me oleme Eesti firma ja toimetame Eesti seaduste järgi," kinnitab Kirs. Kuid juba paar kõnet Eesti ametkondadesse ja suurpesulatesse toovad ilmsiks, et Eestis erinorme pesulatele polegi. Isegi küsimus tuleb mõnel pool üllatusena. "Pesumajade üle keegi otseselt valvet ei pea," tõdeb Tervisekaitseinspektsiooni pressiesindaja Iiris Saluri pärast kolleegidega nõu pidamist. Tema sõnul on pesula avamiseks vaja vaid kohaliku omavalitsuse luba.

Põhja-Tallinna valitsuse ettevõtluse peaspetsialist Lille Jenk pole Kopli sadamates tegutsevast suurpesulast kuulnud, aga kontrollib majandustegevuse registrist järele. Vastus on negatiivne - Admiral Tekstiilide Rent pole ei Põhja-Tallinnas ega ka Eestis üldse end teenindusettevõttena registrisse kandnud. "Idee järgi peaks ta end teenuste valdkonnas seadustama," imestab Jenk.

Peitusemäng pesulaga

Päring äriregistrisse näitab Admirali juriidilise aadressina maja Maakri tänavas, kus tegutseb tuntud pesumaja Sauberland. Admiral oligi varem Sauberlandi tütarettevõte, aga tänavu ostis Soome kontsern SOL pesulaketi üles, välja arvatud Admirali. Uus omanik ei taha endisest tütarfirmast kuulda, sest sellega on seotud kahtlase kuulsusega Ronnie Malmsten. "Kui läbirääkimisi peeti, siis kaaluti isegi tehingu katkestamist, sest peljati, et tema halb maine võib kaasa tulla," nendib SOL Eesti OÜ juhataja Allan Ronimois.

Avalikest dokumentidest torkab silma, et 2006. aasta majandusaasta aruande järgi on Admiralil palgal vaid kaks inimest. Arvestades, et juba toona vallutati hoogsalt Soomet, tundub see ebareaalselt väike arv. Mõtlemapanev detail on ka see, et ehkki Admiral ruulib Soome turul, pole nad Eestis riigihangetel osalenud.

Ometi maabub vähemasti viis päeva nädalas Tallinnas veoauto Soome musta pesuga ja läheb puhta kaubaga tagasi. Kusagil seda ju pestakse?! Jälgi ajades selgub, et Admiral on üksikuid Soome kliente ka siia toonud ja neile kusagil Koplis oma pesulat näidanud. Selgitust neile faktidele ei saa, sest enam ei vasta Kirs ka tekstisõnumitele.

Helistan läbi kõik Kopli sadamad. Üksteise järel tuleb eitav vastus Bekkeri, Meeruse, Süsta, Paljassaare ja Vene-Balti sadamast. Keegi pole kuulnud Admirali-nimelisest pesulast. Ainult Baltikumi suurima laevaremondikompleksi Balti Laevaremonditehase suhtejuht Anu Hallik avastab, et 58hektarilisel alal on allrentnikud kaks pesulat - OÜ ­Alexpress ja OÜ BaltiProf.

Vastasseis sadamas

Huvitava niidiotsa annab fotogalerii OÜ ­Alexpress veebiküljel. Siin on pildid firma argipäevast - usinad prouad pesemas ja triikimas. Edastan pildid Tallinnas käinud Admirali Soome klientidele, kes kinnitavad, et see näib olevat koht, mida neile Admirali pesulana esitleti. On see võimalik, et üks firma on teise pesulat välismaa klientidele enda omana esitlenud? See oleks eriti nahhaalne bluff.

Firmade endi jutt on segane ja vastukäiv. "Ma ei luba meditsiinipesu! Ma olen valmis kohtusse andma selle, kes seda väidab," hüüatab Alexpressi omanik Benjamin Po gosjan, kes pole Soome klientidest midagi kuulnud. Armeenia ärimees ägestub, sest see on halb reklaam - teised kunded ei taha oma asju haiglate ja vanadekodudega ühes kohas pesta.

Nii Alexpress kui ka BaltiProf eitavad kategooriliselt meditsiinipesu pesemist, kuid nimi Kaia Kirs on neile siiski tuttav. "Kaia Kirs peseb siin Soome pesu, aga tegemist on hotellide linadega," tunnistab BaltiProfi juhataja Tatjana Martirosjan ja soovitab üksikasju küsida daamilt endalt.

Oma pesumaja näitama ei soostu aga üks ega teine.

Pärast lugematuid kõnesid ja e-kirju, kümneid intervjuusid ning asjaosaliste jutu kõrvutamist on segase loo ainus selge järeldus, et keegi selles ahelas valetab. Ainus variant tõele lähemale saada tundub Koplisse kohale minna.

Ootamatult selgub, et üks pesula on vabalt ligipääsetav - igaüks võib avatud väravast sisse jalutada. Endise lasketiiru hoone uks on pärani, sees kümmekond pesumasinat ja ehitustöö ilmselgelt pooleli. On ilmne, et siin ei pesta pesu veel tükk aega.

Kuid rahu on näiline. Kui töödejuhataja taipab, et tegemist on ajakirjanikuga, kellel on veel kaasas ka fotograaf, läheb kihama nagu herilasepesas. Hetkega on platsis juhataja Tatjana Martirosjan, käputäis süngeid mehi ja Balti Laevaremonditehase turvaülem.

Kolm nädalat olen püüdnud saada vastust lihtsale küsimusele - kes ja kus Soome meditsiinipesu peseb? Kuid asjaosalised räägivad kõigest muust. Ärritunud juhataja süüdistab Ekspressi eravaldusse tungimises, konkurentide tellimustöö täitmises ja ärisaladuste lekitamises.

Finaal: sõnamäng pesuga

Pehmelt öelda pinevaks kujunenud vestlusest sadamas on siiski kasu. Järsku hakkavad asjaosalised ise ajakirjanikuga ühendust otsima, sealhulgas haaravad toru Pogosjan ja pikalt ühenduskatseid eiranud Kirs. Lõpuks tunnistab Kirs, et peseb pesu Balti Laevaremonditehases, kus tema sõnul tegutseb omapärane ärikonstellatsioon. Ehkki paberites omanikuks märgitud Pogosjan ei tea sellest midagi(!), on Kirs tema seadmetesse raha investeerinud ja peseb Alexpressis ka enamiku oma Soome klientide pesust.

See annab Kirsi meelest õiguse esitleda klientidele seda pesulat enda omana, kuniks valmib uus pesula koostöös Martirosjaniga. See, et üheski avalikus dokumendis tema ega ta Soome partneri nime osanikuna kirjas pole, teda ei häiri. "Kas sellel pesumasinal on ühe omaniku nimi või teise omaniku nimi, mis vahe seal on?" küsib Kirs, kelle sõnul klientidel talle pretensioone pole.

Asjaosalised raiuvad, et Koplis pestakse ainult tavapesu ehk teisisõnu, teel Soomest on meditsiinipesu teinud läbi jürgenveberliku muutuse ja näiteks haigla linast sai hotelli voodipesu. Kirsi selgitus on aga eriti elegantne. Tema väitel ei pese Admiral üldse haiglapesu, vaid juriidiliselt võttes omavalitsuste pesu! "Me ei eksi mingite reeglite vastu," kordab Kirs.

Ilmselgelt on Kirs ja tema partner Malm­sten siiski Soome lahe eri kallastel rääkinud erinevat juttu, et mitte öelda valetanud. Paraku ükskõik kui ebaeetiline klientide suhtes ja läbipaistmatu Admirali bisnis ka ei tundu, on see Eesti seaduste valguses siiski JOKK. Musta pesu pesemine on räpane äri.