CRJ900: Selline ta olema saab. Pildil on arvutigraafikaga kujutatud uus Estonian Airi värvides Bombardieri toodetud lennuk.
Estonian Airil on kavas soetada kolm 88kohalist CRJ900 NextGeni lennukit, mis õnnestus tellida koos SASi suure hankega. Viimane võtab kasutusele 12 CRJ900. Kõik kolm Estonian Airile tulevat lennukit on veel tootmises – esimene lennuk on siiski juba värvitud.


Mugav küll


SAS sai esimese CRJ900 NextGeni lennuki kätte läinud aasta viimastel kuudel ja kutsus ajakirjanikud märtsi lõpus lennukit ka kaema ning mul õnnestus üritusel osaleda. Tõenäoliselt üsna ebaolulisest aspektist alustades pean tõdema, et CRJ900 näeb kena välja, pikk ja sale ning meenutab natukene ülepaisutatud ärireaktiive, nagu näiteks sama tootja Lear-Jeti seeria lennukid.


Kabiinis on lennukil istmed jaotatud ühes salongis neljastesse ridadesse ning kõrgemaid klasse eraldab tavareisijast tuttav kardin. Võrreldes eestlastele tõenäoliselt üsna tuttava 737 interjööriga on CRJ900 aknad suuremad ja interjööri kujundus tänapäevasem. Kuigi lennukis on vähem kohti ning suurus masinal väiksem kui 737-l, ei saa kurta väiksema jalaruumi üle.


Lisaks on CRJ900 kabiinis ka mugavad nahkistmed.


CRJ900 on CRJ-lennukite perekonna suurim liige. Lennuk on disainitud nii, et see kasutaks vähem kütust ja et selle ühe reisi kulud oleksid madalamad kui teistel sama suurtel lennukitel.


Suuremate piirkondlike lennukite järele on paras nõudlus ja CRJ900 ei paku mitte ainult rohkem istekohti, vaid ka langetab keskmist kulu 14–25% ühe istekoha kohta.


Kui valmistajatehase poolt lennukite üleandmisel ootamatuid viivitusi ei tule, läheb esimene Estonian Airi CRJ900 liinile juuni esimesel poolel. Uued lennukid hakkavad teenindama selliseid sihtkohti nagu Moskva, Brüssel, Amsterdam, Berliin jt.


Eesmärk on säästlikkus


Esitlusel võttis lennuki kõrval sõna ka Per Møller Jensen, SASi asepresident, kes kirjeldas firma praegust strateegiat, mis vastavalt turuolukorrale on säästa, säästa ja veel kord säästa ning keskenduda põhitegevusele – lendamisele.


Eesmärgiks võtab SAS ärireisijate teenindamise, mis ei tähenda siiski otseselt pehmemaid istmeid äriklassis või paremat sööki – keskendutakse marsruutide pakkumisele, mida ärireisijad vajavad. Pardalt ei puudu muidugi ka tavapärased turistid ja muidu sellid, kuid seatud on graafikute plaanimise prioriteedid.


Marsruutide nimekirjast arvatakse maha näiteks Seattle ja töötuks jääb kaks Airbus A340 lennukit ning kaksteist MD-82. Viimaseid asendavad CRJ900d.


Peale lennukite on firma sunnitud vabanema ka personalist. Esitluse hetkel töötas firmas ligikaudu 23 500 inimest, kuid pärast koondamisi jääb tööjõudu alles tõenäoliselt vaid 14 500 hinge.


Kogu see ärijutt on väga oluline, et mõista, miks SAS endale 12 CRJ900 lennukit hangib. Nimelt on need lennukid tänapäevased, kütusesäästlikud ning väiksemate heitgaasiemissioonidega.


Angaaris lennumasinat tutvustanud pilootide sõnul on oluline ka tõik, et see ei ole liiga uus mudel, vaid suurte firmade poolt proovitud ja töökindel. Lisaks tekitab CRJ900 juhtide sõnul konkurentidega võrreldes vähem müra ja seda on mõnusam juhtida.


Väikseid lennukeid on vaja


Estonian Airi turundusjuht Ilona Eskelinen rääkis, et värskendust ja uuendusi nõuavad eelkõige turul valitsev olukord ja firma soov püsida konkurentsis. Samas kasutati ära soodus olukord, kus SAS esitas Bombardierile suurtellimuse uute lennukite soetamiseks, sest paljude lennukite tellimisel saab tootjatehastelt paremaid ostutingimusi.


“Eesti turg on küll väike, aga ääretult tiheda konkurentsiga, mis eeldab firmalt paindlikku ja läbimõeldud tegutsemist. Praegu lendame Euroopasse ja kaugematesse sihtpunktidesse Boeingutega; vastavalt lennukimudelile on nendes istekohti 118 ja 142. Paljude lennuliinide teenindamine eeldab palju väiksemate lennukite olemasolu, et tagada optimaalne lendude tihedus  ja efektiivne lennutegevus,” selgitas Eskelinen.


“Lisaks sel aastal saabuvatele lennukitele saame soovi korral lähiaastatel soetada veel kolm uut lennukit,” ütles ta.


Eskelinen kinnitab, et kliendi jaoks negatiivseid muutusi ei tule. Lennuki salong on Boeinguga võrreldes küll natuke väiksem, kuid seda kompenseerivad mugavad nahast istmed.


Istmevahed saavad olema sama suured kui Boeingutes. “Positiivse poole pealt saab veel välja tuua, et CRJ900 NextGen lendab Boeingutest kiiremini ja uute lennukite salong on tunduvalt vaiksem,” täpsustas ta.


Uute lennukitega kahanevad drastiliselt ka hoolduskulud. Märgatav kulude kokkuhoid tuleb samuti ühe istekoha kohta (CRJ900 langetab keskmist kulu istekoha kohta 14–25%) tänu kergemale lennumasinale ja sellest tulenevatele madalamatele maksudele, väiksemale kütusekulule jne.
 CRJ900 tehnilised näitajad
 Piloote 2 
 Lennusaatjaid 
 2 
 Reisijaid90 
 Mootorid

2 General Electric

CR34-8C5 turbofani mootorit 

 Lennuki pikkus 
36,20 m 
 Tiibade ulatus24,85 m 
 Salongi suurim laius2,57 m 
 Salongi suurim kõrgus1,89 m 
 Maksimaalne stardikaal 
36 514 kg 
 Maksimaalne maandumiskaal 
33 340 kg 
 Suurim kasulik koormus10 319 kg 
 Lennuulatus (88 reisijat)3070 km 
 Kiirus882 km/h 
 Kütusekulu reisijakoha kohta17 kg 
 Müratase
  õhkutõusul 89 EPNdB
  lähenemisel 92,3 EPNdB
Teisi CRJ900 lennukitega opereerivaid lennufirmasid:

Air Canada Jazz, Air One, Austrian Arrows, Air Nostrum, Delta, Adria Airways, Lufthansa, Mesa Air ja SkyWest.
Roheline lähenemine

Estonian Air kavatseb tulevikus Tallinna lennuväljal kasutusele võtta senisest keskkonnasõbralikuma lennurajale lähenemise viisi.

“Rohelist” lähenemist võimaldab arvutitehnoloogia, mis loob andmeside-ühenduse lennuki ning sihtkoha lennujaama maapealse juhtimiskeskuse vahel. Lennuki pardaarvutid suudavad juba mõni minut pärast õhkutõusu leida mõnesekundilise täpsusega tõenäolise maandumisaja, arvestades nii ilmaolusid kui lennuki tegelikku massi.

Kui praegu laskub suurem osa lennukeid maandumiseks vajalikule kõrgusele aste-astmelt – ning iga järgmist kõrgustaset saavutades tuleb kiirendada –, siis green approach’i ehk “rohelise” lennurajale lähenemise puhul toimub laskumine sujuvalt.

Mootori pöörded laskumisel on madalamad ja mõned etapid saab läbida koguni liueldes, mootorit rakendamata.
Odavalt saab lennata veel kaua

Reisija peaks tänasel päeval valima lennufirma, mis suudab korralikult kompenseerida pileti hinna reisi ärajäämise või muude probleemide korral. Samuti ei ole soovitatav piletite väga pikaks ajaks ette broneerimine.

Lähiaastatel on lennufirmadel vaja vastavusse viia turul pakutavate lendude kogus reisijate hulgaga. Pole mõtet näiteks lennutada kahe koha vahel kuut lennukit päevas, kui reisijad täidaks ära vaid kolm. Lähitulevikus suletakse marsruute ja ka hinnad võivad kergelt tõusta, kuid hinnatõusuni võib minna palju aega, kuna konkurents on turul jätkuvalt tihe. Mitmesuguseid kampaaniaid näeb ilmselt veel kaua.

Praegune olukord pakub reisijale kindlasti hüvesid allahindluste kujul. Olukorda võib võrrelda näiteks Stockmanni hullude päevadega. Ka Czech Airlines on sunnitud kampaaniaid korraldama – lastepiletitel on allahindlus 50% ja lapseks loetakse nüüd reisijat vanuses 2–16 aastat, mitte 2–11 nagu varem.

Üldiselt on kogu lennuäri vähenenud reisijate arvu tõttu majandussurutisest mõjutatud. Lennufirmad vähendavad kulusid, kus vähegi võimalik: vähendatakse tööjõukulusid, lendude arvu ja räägitakse läbi lennujaamadega maksude osas.

Rene Havelka
Czech Airlines Eesti piirkonna müügijuht