18.04.2009, 00:00
Taevas peagi uued sinised linnud
SASi grupi ja sealhulgas ka Estonian Airi reisijaid teenindavad peatselt uued lennukid, milleks on Kanada firma Bombardier toodetud CRJ900d. SAS on esimese lennuki ka kätte saanud ja tutvustas seda märtsi lõpus ajakirjanikele.
Estonian Airil on kavas soetada kolm 88kohalist CRJ900 NextGeni
lennukit, mis õnnestus tellida koos SASi suure hankega. Viimane
võtab
kasutusele 12 CRJ900. Kõik kolm Estonian Airile tulevat lennukit on
veel tootmises – esimene lennuk on siiski juba värvitud.
Mugav küll
SAS sai esimese CRJ900 NextGeni lennuki kätte läinud aasta viimastel
kuudel ja kutsus ajakirjanikud märtsi lõpus lennukit ka kaema ning
mul
õnnestus üritusel osaleda. Tõenäoliselt üsna
ebaolulisest aspektist
alustades pean tõdema, et CRJ900 näeb kena välja, pikk ja sale
ning
meenutab natukene ülepaisutatud ärireaktiive, nagu näiteks sama
tootja
Lear-Jeti seeria lennukid.
Kabiinis on lennukil istmed jaotatud ühes salongis neljastesse
ridadesse ning kõrgemaid klasse eraldab tavareisijast tuttav kardin.
Võrreldes eestlastele tõenäoliselt üsna tuttava 737
interjööriga on
CRJ900 aknad suuremad ja interjööri kujundus tänapäevasem.
Kuigi
lennukis on vähem kohti ning suurus masinal väiksem kui 737-l, ei saa
kurta väiksema jalaruumi üle.
Lisaks on CRJ900 kabiinis ka mugavad
nahkistmed.
CRJ900 on CRJ-lennukite perekonna suurim liige. Lennuk on disainitud
nii, et see kasutaks vähem kütust ja et selle ühe reisi kulud
oleksid
madalamad kui teistel sama suurtel lennukitel.
Suuremate piirkondlike
lennukite järele on paras nõudlus ja CRJ900 ei paku mitte ainult
rohkem
istekohti, vaid ka langetab keskmist kulu 14–25% ühe istekoha
kohta.
Kui valmistajatehase poolt lennukite üleandmisel ootamatuid viivitusi
ei tule, läheb esimene Estonian Airi CRJ900 liinile juuni esimesel
poolel. Uued lennukid hakkavad teenindama selliseid sihtkohti nagu
Moskva, Brüssel, Amsterdam, Berliin jt.
Eesmärk on säästlikkus
Esitlusel võttis lennuki kõrval sõna ka Per Møller
Jensen, SASi
asepresident, kes kirjeldas firma praegust strateegiat, mis vastavalt
turuolukorrale on säästa, säästa ja veel kord
säästa ning keskenduda
põhitegevusele – lendamisele.
Eesmärgiks võtab SAS ärireisijate teenindamise, mis ei
tähenda siiski
otseselt pehmemaid istmeid äriklassis või paremat sööki
– keskendutakse
marsruutide pakkumisele, mida ärireisijad vajavad. Pardalt ei puudu
muidugi ka tavapärased turistid ja muidu sellid, kuid seatud on
graafikute plaanimise prioriteedid.
Marsruutide nimekirjast arvatakse maha näiteks Seattle ja
töötuks jääb
kaks Airbus A340 lennukit ning kaksteist MD-82. Viimaseid asendavad
CRJ900d.
Peale lennukite on firma sunnitud vabanema ka personalist. Esitluse
hetkel töötas firmas ligikaudu 23 500 inimest, kuid pärast
koondamisi
jääb tööjõudu alles tõenäoliselt vaid 14
500 hinge.
Kogu see ärijutt on väga oluline, et mõista, miks SAS endale
12 CRJ900
lennukit hangib. Nimelt on need lennukid tänapäevased,
kütusesäästlikud
ning väiksemate heitgaasiemissioonidega.
Angaaris lennumasinat
tutvustanud pilootide sõnul on oluline ka tõik, et see ei ole
liiga uus
mudel, vaid suurte firmade poolt proovitud ja töökindel. Lisaks
tekitab
CRJ900 juhtide sõnul konkurentidega võrreldes vähem
müra ja seda on
mõnusam juhtida.
Väikseid lennukeid on vaja
Estonian Airi turundusjuht Ilona Eskelinen rääkis, et
värskendust ja
uuendusi nõuavad eelkõige turul valitsev olukord ja firma soov
püsida
konkurentsis. Samas kasutati ära soodus olukord, kus SAS esitas
Bombardierile suurtellimuse uute lennukite soetamiseks, sest paljude
lennukite tellimisel saab tootjatehastelt paremaid ostutingimusi.
“Eesti turg on küll väike, aga ääretult tiheda
konkurentsiga, mis
eeldab firmalt paindlikku ja läbimõeldud tegutsemist. Praegu lendame
Euroopasse ja kaugematesse sihtpunktidesse Boeingutega; vastavalt
lennukimudelile on nendes istekohti 118 ja 142. Paljude lennuliinide
teenindamine eeldab palju väiksemate lennukite olemasolu, et tagada
optimaalne lendude tihedus ja efektiivne lennutegevus,” selgitas
Eskelinen.
“Lisaks sel aastal saabuvatele lennukitele saame soovi korral
lähiaastatel soetada veel kolm uut lennukit,” ütles ta.
Eskelinen kinnitab, et kliendi jaoks negatiivseid muutusi ei tule.
Lennuki salong on Boeinguga võrreldes küll natuke väiksem,
kuid seda
kompenseerivad mugavad nahast istmed.
Istmevahed saavad olema sama
suured kui Boeingutes. “Positiivse poole pealt saab veel välja tuua,
et
CRJ900 NextGen lendab Boeingutest kiiremini ja uute lennukite salong on
tunduvalt vaiksem,” täpsustas ta.
Uute lennukitega kahanevad drastiliselt ka hoolduskulud. Märgatav
kulude kokkuhoid tuleb samuti ühe istekoha kohta (CRJ900 langetab
keskmist kulu istekoha kohta 14–25%) tänu kergemale lennumasinale ja
sellest tulenevatele madalamatele maksudele, väiksemale kütusekulule
jne.
CRJ900 tehnilised näitajad | ||
Piloote | 2 | |
Lennusaatjaid | 2 | |
Reisijaid | 90 | |
Mootorid | 2 General Electric CR34-8C5 turbofani mootorit | |
Lennuki pikkus | 36,20 m | |
Tiibade ulatus | 24,85 m | |
Salongi suurim laius | 2,57 m | |
Salongi suurim kõrgus | 1,89 m | |
Maksimaalne stardikaal | 36 514 kg | |
Maksimaalne maandumiskaal | 33 340 kg | |
Suurim kasulik koormus | 10 319 kg | |
Lennuulatus (88 reisijat) | 3070 km | |
Kiirus | 882 km/h | |
Kütusekulu reisijakoha kohta | 17 kg | |
Müratase | ||
õhkutõusul | 89 EPNdB | |
lähenemisel | 92,3 EPNdB |
Teisi CRJ900 lennukitega opereerivaid lennufirmasid:
Air Canada Jazz, Air One, Austrian Arrows, Air Nostrum, Delta, Adria Airways, Lufthansa, Mesa Air ja SkyWest.
Air Canada Jazz, Air One, Austrian Arrows, Air Nostrum, Delta, Adria Airways, Lufthansa, Mesa Air ja SkyWest.
Roheline lähenemine
Estonian Air kavatseb tulevikus Tallinna lennuväljal kasutusele võtta senisest keskkonnasõbralikuma lennurajale lähenemise viisi.
“Rohelist” lähenemist võimaldab arvutitehnoloogia, mis loob andmeside-ühenduse lennuki ning sihtkoha lennujaama maapealse juhtimiskeskuse vahel. Lennuki pardaarvutid suudavad juba mõni minut pärast õhkutõusu leida mõnesekundilise täpsusega tõenäolise maandumisaja, arvestades nii ilmaolusid kui lennuki tegelikku massi.
Kui praegu laskub suurem osa lennukeid maandumiseks vajalikule kõrgusele aste-astmelt – ning iga järgmist kõrgustaset saavutades tuleb kiirendada –, siis green approach’i ehk “rohelise” lennurajale lähenemise puhul toimub laskumine sujuvalt.
Mootori pöörded laskumisel on madalamad ja mõned etapid saab läbida koguni liueldes, mootorit rakendamata.
Estonian Air kavatseb tulevikus Tallinna lennuväljal kasutusele võtta senisest keskkonnasõbralikuma lennurajale lähenemise viisi.
“Rohelist” lähenemist võimaldab arvutitehnoloogia, mis loob andmeside-ühenduse lennuki ning sihtkoha lennujaama maapealse juhtimiskeskuse vahel. Lennuki pardaarvutid suudavad juba mõni minut pärast õhkutõusu leida mõnesekundilise täpsusega tõenäolise maandumisaja, arvestades nii ilmaolusid kui lennuki tegelikku massi.
Kui praegu laskub suurem osa lennukeid maandumiseks vajalikule kõrgusele aste-astmelt – ning iga järgmist kõrgustaset saavutades tuleb kiirendada –, siis green approach’i ehk “rohelise” lennurajale lähenemise puhul toimub laskumine sujuvalt.
Mootori pöörded laskumisel on madalamad ja mõned etapid saab läbida koguni liueldes, mootorit rakendamata.
Odavalt saab lennata veel kaua
Reisija peaks tänasel päeval valima lennufirma, mis suudab korralikult kompenseerida pileti hinna reisi ärajäämise või muude probleemide korral. Samuti ei ole soovitatav piletite väga pikaks ajaks ette broneerimine.
Lähiaastatel on lennufirmadel vaja vastavusse viia turul pakutavate lendude kogus reisijate hulgaga. Pole mõtet näiteks lennutada kahe koha vahel kuut lennukit päevas, kui reisijad täidaks ära vaid kolm. Lähitulevikus suletakse marsruute ja ka hinnad võivad kergelt tõusta, kuid hinnatõusuni võib minna palju aega, kuna konkurents on turul jätkuvalt tihe. Mitmesuguseid kampaaniaid näeb ilmselt veel kaua.
Praegune olukord pakub reisijale kindlasti hüvesid allahindluste kujul. Olukorda võib võrrelda näiteks Stockmanni hullude päevadega. Ka Czech Airlines on sunnitud kampaaniaid korraldama – lastepiletitel on allahindlus 50% ja lapseks loetakse nüüd reisijat vanuses 2–16 aastat, mitte 2–11 nagu varem.
Üldiselt on kogu lennuäri vähenenud reisijate arvu tõttu majandussurutisest mõjutatud. Lennufirmad vähendavad kulusid, kus vähegi võimalik: vähendatakse tööjõukulusid, lendude arvu ja räägitakse läbi lennujaamadega maksude osas.
Rene Havelka
Czech Airlines Eesti piirkonna müügijuht
Reisija peaks tänasel päeval valima lennufirma, mis suudab korralikult kompenseerida pileti hinna reisi ärajäämise või muude probleemide korral. Samuti ei ole soovitatav piletite väga pikaks ajaks ette broneerimine.
Lähiaastatel on lennufirmadel vaja vastavusse viia turul pakutavate lendude kogus reisijate hulgaga. Pole mõtet näiteks lennutada kahe koha vahel kuut lennukit päevas, kui reisijad täidaks ära vaid kolm. Lähitulevikus suletakse marsruute ja ka hinnad võivad kergelt tõusta, kuid hinnatõusuni võib minna palju aega, kuna konkurents on turul jätkuvalt tihe. Mitmesuguseid kampaaniaid näeb ilmselt veel kaua.
Praegune olukord pakub reisijale kindlasti hüvesid allahindluste kujul. Olukorda võib võrrelda näiteks Stockmanni hullude päevadega. Ka Czech Airlines on sunnitud kampaaniaid korraldama – lastepiletitel on allahindlus 50% ja lapseks loetakse nüüd reisijat vanuses 2–16 aastat, mitte 2–11 nagu varem.
Üldiselt on kogu lennuäri vähenenud reisijate arvu tõttu majandussurutisest mõjutatud. Lennufirmad vähendavad kulusid, kus vähegi võimalik: vähendatakse tööjõukulusid, lendude arvu ja räägitakse läbi lennujaamadega maksude osas.
Rene Havelka
Czech Airlines Eesti piirkonna müügijuht