14.06.2007, 00:00
Tähti ja valgust tulvil klaasmaja
Kuigi Sisearhitektide Liidu aastapreemia määrati Viimsi koolile (kellele ESLi preemia kompenseeris ilmajäämist Betooniühingu preemiast), otsustasime siin tutvustada üht teist nominenti: uut Sakala toimetuse maja Viljandis. Mulkide vanas pealinnas ja SELLINE maja? Kui väljast jätab hoone veel suhteliselt vagura mulje, siis sees on sel iseloomu nii, et jääb ülegi.
Sattusin uue maja ehitusele kogemata, uurides võimalust selle katuselt
oma lemmiksiseõue pildistada. Kuna ülal olla just põrandat
valatud, jäi katuseleminek ära, kuid samal hetkel, kui ma
põrandat ennast nägin, sain aru, et käik polnud asjata. Meil
Eestis? Selline põrand?
Sellest hetkest on mitu-setu kuud
möödas. Toimetus on üle tänava kolinud ja taligi uues majas
üle elatud. Selle aja jooksul on linlased uue majaga harjunud ning
peatoimetaja Eve Rohtla sõnul olevat Viljandis kujunenud lausa auasjaks,
kas sa oled juba Sakala põrandat näinud või mitte.
Klaas, paat, akvaarium
Viljandi kesklinnas, eelmisest
Sakala toimetuse asupaigast üle tänava asuva klaasmaja projekt ja
sisekujundus pärinevad arhitektuuribüroost KOKO. Arhitekt Margus
Maiste oli projekti valmimise käigus kõvasti vett ja vilet saanud.
Algul tehti otsus kasutada Viljandile omast punast tellist, kuid siis hakati
eelistama klaasi. Punase tellisvoodri sai endale vaid maja suur ja sile
tagasein.
Arhitekt püüdis hoonet liigendada nii,
“et see looks koos Rubiini kino, Grand Hotel Viljandi ja teiste
ümberkaudsete sama kõrgete hoonetega ühtlase keskväljaku,
ning Tartu tänava poolne külg jääks madalamaks ega segaks
tänaval jalutaja vaadet”. Nii on ta põhjendanud.
Krunt oli ehitamiseks raskepoolne, lisaks jäi majale külje alla
väike puumajake, mida linn soovis säilitada. Tänava poole ulatub
vaid maja kiilukujuline ja üsna liigendatud nurk, milles Sakala-rahvas
leiab sarnasust Viljandi paadimehe lootsiku ninaga. Küllap võib
sellise mulje jätta eelkõige põhiplaan... Küljelt
varjutavad maja suured pärnapuud ja ülearu suurena see ei
mõju.
Enamik maja klaasipindadest on kaetud lookleva pruuni
sigrimigriga. See pidavat olema puidufaktuur, kuid meenutab pigem lillelaste
psühhedeelset pinnakujundust, mille värv on aja jooksul lootusetult
pruunistunud. Toimetuserahvas olevat küll ise sellega juba harjunud ning
ehk varjutab see värvikribu klaasil ka hoone sisu liiga ereda päikese
eest. Ometi langeb just rahutu klaasikujundus selgest ja kantisvormilisest
ansamblist välja, jäädes siiski ainukeseks lahenduseks, millest
Moodne Kodu maja juures vaimustatud ei olnud. Iseenesest on klaas aga
linnaruumis ikka teretulnud, peegeldades olemasolevat, nii linna kui
taevavalgust.
Alustas keskuse kaasajastamist?
Linnaehituslikus plaanis näib aga terve tühjaks jäetud
tänavanurk küsitav. Linn võiks sinna siiski hoonestuse
planeerida, jätkata tänavafronte tänapäevaste ehitistega ja
selle augu linna naeratuses täiesti ära plombeerida. See vaid
täiustaks linna, kuhu on alati ehitatud hetkel moodsaimat arhitektuuri.
Vastasnurga suurejooneline Grand Hotel (1938) on parim näide sellest,
kuidas uus vormikeel Viljandit ei hävita, vaid rikastab. Nagu kogemata
sinnakanti sattunud sotsialistlik ehitis, krundisügavusse taanduv kino
Rubiin on mõttetu, linnaruumi mittetoetav lahendus. Õnneks
küll ka mitte segav, sest tänavani see ei ulatu.
Aga eks
katkise linna parandamine käib üle jõu nii Viljandil,
Pärnul, Narval, Tartul kui ka Tallinnal. Seda arengupeetust on
põhjustanud mitmed tegurid üheskoos: sõjajärgne suund
uue, hoopis teistsuguse elu ehitamisele, vabaplaneeringu kultus ja kohalike
kaotusevalust tekkinud minnalaskmismeeleolu …
Hetkeseisuga
plaanib Viljandi küll linnakeskuses haigutava tühermaa (sulni ja
uskumatult avara kesklinna siseõue, kuhu sattudes näib aeg
seiskuvat) muutmist Arkaadia pargiks, aga pommiauk on siiski peetud vajalikuks
jä
tta nn keskväljakuks. Praegu istub keset tühjust uhkes
üksinduses Mati Karmini dekadentsuseni stiilne pronksist Carl Robert
Jakobson ja loeb värsket lehte. Toimetajad vaatavad aknast ja muutuvad
püüdlikumaks.
Sisekujundus uimasuse all ei kannata
Sakala toimetus oli, nagu öeldud, ka Sisearhitektide Liidu
aastapreemia nominentide rivis. Meie kasvavat küpsust ilmutava
sisekujundusmaailma taustal mõjus Sakala uus toimetus värske
tuulena, sest see rabab ennekõike iseäralikkusega.
*
KOKO on arhitektibüroo, kel on kogemust ootamatute lahenduste
pakkumisega juba alates Hannoveri Expo-porganditest. Sakala kõrval on
nende viimaste aastate saagiks Fahle maja kui lumivalgekese kirst,
inglise kolledži “puujalgadel” spordihoone ja vast avatud
sünagoog. Pole küll teada, kui palju värskeid ideid on neil maha
laidetud, aga teostatutegi rida on muljetavaldav. Sest paljuke siis neid
tellijaid on, kes läheks kaasa ootamatute lahendustega, kes oleks
nõus paigutama raha töödesse, milleta ju ka läbi saaks.
Õnneks seekord sattusid soodsad asjaolud kokku. Maja sisu
sündimist meenutab peatoimetaja Eve Rohtla nii: “Tegime
sisearhitektide Raili Palingu ja Liis Lindverega pidevat koostööd,
vaidlesime, olime nõus ja olime vastu.” Mine tea siis, palju
autorite pakutud ideid seekord ellu viimata jäi, kuid praegune
interjöörgi on neid pungil täis. Eelkõige tähti.
Sest tähti sätib ajaleht Sakala ritta juba üle sajandi (Carl
Robert asutas selle 1878) ja neid on toimetusest läbi käinud nii
palju, et neid jätkub igale pinnale. Vaheseinaklaasid, letid ja
põrandad on tähtedega üle puistatud. Varasema idee järgi
pidi ka nn volditud ajalehest lagi olema tähti täis, aga need
piimjast pleksiklaasist siksaktahvlid otsustati siiski valgeks jätta.
Põrand, mida juba mainitud, on betoonist, vanaks
töödeldud, lihvitud, metalltähed peale liimitud ning peeglina
läikiva epo-kihiga kaetud. Kusagilt kostis võrdlus, et “see
on, nagu paistaks veest havi selg”. Peaaegu, muide. Tähtedest
võib kokku lugeda Sakalas ilmunud vahvamaid pealkirju.
Klaasvaheseintel on samuti sõnumeid. Neil kulgevad täheread
jaapanipäraselt ülalt alla, jäädes nii ugri-silma jaoks
puhtdekoratiivseks. Kaasa aitab valguse, peegelduste ja klaasikihtide
vaheldumine, nii et tähtedele jääb peale ruumi õhulisuse
rõhutamise veel ka turvalisuse roll.
Betoon võistleb
majas koguselt klaasiga. Peale ülima hoolega töödeldud
põrandapinna esineb betoon vahelduseks ka vastupidi, täiesti
töötlemata pindadena: seinad, postid ja vahelae aluspinnad.
Toimetuse kommunikatiivstruktuur
Uute toimetuseruumide
kujunduse puhul oli kirjastaja Peep Kalal ja peatoimetajal kolm kindlat soovi:
kuulutuste vastuvõtt peaks asuma esimesel korrusel, et eakamatel
inimestel ei oleks tarvis treppidest üles-alla käia, toimetusele
kuuluvad kaks korrust peaksid olema omavahel ühendatud ning toimetuses
peaks olema akvaarium.
Kuldkalake nimega KOKO on esimese ja viimase
täitnud, keskmise asjus tuli minna kompromissile. Tuletõrje olla
sisetrepi mõttele vahele astunud, aga avaus jäi. Nii ongi
kuulutuste vastuvõtu tuba esimesel korrusel, akvaarium ja
ülejäänud tööruumid on jagatud kahe ülemise
korruse vahel nii, et kujundus-reklaam ning intervjueerimiskambrid on ülal
ja toimetus all.
Mõlemale korrusele on jätkunud
terrassipinda, nii on siseruum suhteliselt tugevasti välisruumi,
majakatuste ning puudelatvadega seotud. Korrustevahelist kommunikatsiooniava
&uum
l;mbritseb puhkeplats ja arhiiv. Viimase nett väljanägemine selles
päevavalgusest üle kallatud kohas on omaette elamus –
kõigest muust erinev, on see nurk saavutanud ootamatu graafilise puhtuse
ja lausa kutsub enesega tutvuma.
Õhuruumi kohal on
valguskuppel, avast allpool paistab aga koosolekuruum. Koosolekud on ses majas
ilmselt kirglikud, sest üks vaheseintest on tublisti triibuliseks
polsterdatud.
Seesama dekoratiivne ja mürasummutav paneel
võlub kõiki toimetuse tualettruumis. Läbi mattklaasist
vaheseina kumavas valguses laiuva kätepesuleti ees seisatades tundub, et
ümbritsev võtab kokku terve sisekujunduse dramaatilisemad toonid
– musta, valge ja punase kontrasti. Tiba sinist taamal toob paletti rahu
ja värskust. Naturaalpuidust rääkimata, selle neutraliseeriv
mõju on kõigile sisustajatele teada.
Valgus
pääseb sisse ja välja
Nii et päevasel ajal
kumab päevavalgust läbi terve maja, kuigi terve üks pikk sein on
akendeta tulemüür. Sest ülejäänud seinad on enamasti
klaasist, samuti vaheseinad. Koos täiendava, ohtralt kasutatud
karniisivalgusega on siseruumid üpris valgusrikkad. Välja arvatud
fotograafide ungas vastu tulemüüri. Aga nemad ongi ju pimikus
harjunud!
Õhtusel ajal on vastupidi, maja kiirgab valgust
väljapoole. Linnarahvas on rahul, et muidu pimedusse uppuv kesklinn on
saanud sellise särava kristalli, mis valgustab ka hilisõhtul
möödakäijate teed ja meeli. Ajakirjanikud on ju teadagi rahvas,
kes töötab kaua, sõltudes nii lehegraafikust kui ka
inspiratsioonist.
Muidu on toimetus avatud
tööruumiga harjunud. Pigem oli eelmine kodu veelgi avatum.
Sekretär Anu räägib, et algul oli see üpris imelik, et kogu
toimetus jääb eemale, osalt küll läbipaistvate seinte taha.
Nüüd aga on ta õppinud suurenenud privaatsust hindama.
Anu hooldada on ka toimetuse esimene instants – akvaarium. Nimelt
kohtub tulija sissepääsu
juures esmalt vilksamisi kaladega.
Neist tormatakse aga tavaliselt ummisjalu mööda, sest otse ees kumab
sekretäri valge lett, millesse on kodeeritud salasõnumid. Tulijale
jäävadki kõige sügavamalt meelde lett, põrand ja
akvaarium, mis kolmekesi tähelepanukolmnurka jagavad.
Asi,
milleks tulid, võib esimese ehmatusega meelestki minna.
Selline interjöör siis on neil mulkidel seal. Tehke järele!
8 olulist
1. Materjalikolmkõla tekitavad betoon, klaas ja punane voodritellis.
2. Betoonpõrandad nagu vesi või klaas – epokattesse on valatud hõbetähtedest lehepealkirjad.
3. Hõredate tähtedega üle külvatud klaasvaheseinad annavad ruumidele õhulisust.
4. Uksel tervitavad akvaarium ja valgust kumav sekretärilett, mille küljed samuti sõnumeid kannavad.
5. Vahelduseks on osa fassaadiakendest saanud pruuni sigrimigriga dekoratiivklaasi.
6. Toimetusekorruste vahel laes on nn kommunikatsiooniavaus, õhuruumi valgustab katuseaken selle kohal.
7. Pea kohal kulgevate torude visuaalset müra summutavad piimjast pleksikaasist siksaktahvlid.
8. Mõlemalt toimetusekorruselt pääseb terrassidele.
1. Materjalikolmkõla tekitavad betoon, klaas ja punane voodritellis.
2. Betoonpõrandad nagu vesi või klaas – epokattesse on valatud hõbetähtedest lehepealkirjad.
3. Hõredate tähtedega üle külvatud klaasvaheseinad annavad ruumidele õhulisust.
4. Uksel tervitavad akvaarium ja valgust kumav sekretärilett, mille küljed samuti sõnumeid kannavad.
5. Vahelduseks on osa fassaadiakendest saanud pruuni sigrimigriga dekoratiivklaasi.
6. Toimetusekorruste vahel laes on nn kommunikatsiooniavaus, õhuruumi valgustab katuseaken selle kohal.
7. Pea kohal kulgevate torude visuaalset müra summutavad piimjast pleksikaasist siksaktahvlid.
8. Mõlemalt toimetusekorruselt pääseb terrassidele.