22.02.2008, 00:00
“Taibumobiil” on volitatud teatama liiklusõnnetusest
Euroliit püüab liikluses laiutava vikatimehega võideldes panna liikmesriikide teedele vurama nutikamaid autosid. See kergitab veidi sõidukite hinda, kuid päästab inimelusid.
Euroopa Komisjon algatas intelligentsete autode projekti juba
ülemöödunud aastal. Et liikluses saaks hakata kasutama senisest
turvalisemaid, targemaid ja säästlikumaid sõidukeid, soovib
komisjon algatuseks käivitada kõigis liikmesriikides
lähiaastatel automaatse hädaabikõne süsteemi eCall.
Liiklusõnnetuse korral kasutatav automaatne
hädaabikõne süsteem põhineb Euroopa ühtsel
hädaabinumbril 112. “Ükskõik kus Euroopas toimuva
autoõnnetuse korral valib autosse paigaldatud automaatne
hädaabikõneseade hädaabinumbri 112 ning edastab esmase teabe
õnnetuse kohta, näiteks õnnetuspaiga täpse
asukoha,” ütleb Euroopa Komisjoni infoühiskonna ja meedia
voliniku Viviane Redingi pressiesindaja Martin Selmayr.
Seade
tõstab Selmayri sõnul hädakisa ka siis, kui reisijad ei
suuda liiklusõnnetuse tagajärjel suhelda.
ECall
või sellega sarnased süsteemid pole enam mingi uudis.
Näiteks Volvo pakub juba aastaid mitmes riigis “Volvo on
Call”-süsteemi, kus ühe nupuvajutusega saab autosolija
hädasõnumi edastada. Volvo ja Fordi Eesti esindaja Info Auto
turundusdirektor Tiit Lillipuu küll möönab, et Eestis selliseid
Volvosid veel ei müüda.
ECall alustab kolme aasta
pärast
Vähemalt paari järgneva aasta jooksul
ei sunnita kedagi oma autole hädaabikõnesüsteemi paigaldama.
Samas on automüüjad kindlad, et lisavidinatega autod kallinevad
mõlemal juhul – nii siis, kui tootjad järgivad Euroliidu
üleskutset vabatahtlikult, kui ka sel juhul, kui eCall muutub
kohustuslikuks.
Automüüjad ei kavatse eCalli vastu
protestima hakata, kuigi see kergitab veidi sõiduki hinda. “Ainult
elus klient ostab automüüjalt uue või järgmise
auto,” lausub Lillipuu. “Nii et automüüjad, kes oma
klientuurist hoolivad, on kindlasti vastavate nõuete kehtestamise
poolt.”
Euroopa Parlament on hädaabikõne süsteemile
andnud oma täieliku toetuse ning kutsub kõiki liikmesriike
üles süsteemi rakendama ning vastastikuse mõistmise
memorandumit allkirjastama. Praeguseks on memorandumile alla kirjutanud 16
riiki: Austria, Küpros, Tšehhi, Saksamaa, Soome, Kreeka, Itaalia,
Leedu, Portugal, Sloveenia, Hispaania, Rootsi, Holland ning Island, Norra ja
Šveits. Eesti, Slovakkia, Ungari ning Luksemburg kavatsevad
memorandumiga ühineda lähiajal.
Samuti on memorandumile
käe alla pannud 50 nn sidusrühma (näiteks
autotööstused, autoosade tootjad,
telekommunikatsiooniettevõtjad, maanteede haldajad,
hädaabi organisatsioonid ja autoklubid).
Memorandumiga
liitunud riikidega on komisjon alustanud läbirääkimisi eCalli
vabatahtlikuks lisamiseks kõikidele uutele sõidukitele alates
2010. aastast. Olenevalt läbirääkimiste edukusest võib
komisjon tänavu välja tulla ka direktiividega eCalli rakendamiseks.
Automaatne hädaabikõne süsteem ei ole loomulikult
ainuke tehnoloogia, mida nn intelligentsele autole sisse ehitatakse – on
olemas kümneid tehnoloogiad, mis aitavad vältida õnnetusi ja
päästa elusid. Üks nendest on näiteks elektrooniline
stabiilsuskontroll, mis aitab vältida auto juhitavuse kaotamist või
libisemist, mis on põhjustanud ligi 40% surmaga lõppenud
õnnetusi. Elektroonilise stabiilsuskontrolli tahab komisjon muuta
kohustuslikuks 2012. aastaks.
Lillipuu sõnul kuulub
stabiilsuskontrolliseade juba praegu iga endast lugupidava Euroopa autotootja
enamiku mu
delite põhivarustusse.
Autod kallinevad kuni sada
eurot
Selmayr ennustab, et eCalli kasutuselevõtmisel
kerkiksid hinnad 80–100 eurot ehk 1250–1560 krooni auto kohta.
Lillipuu hinnangul kallinevad veidi ka kasutatud autod. “Kujuneb
ju kasutatud auto hind rusikareeglina välja selle hinnast uuena,”
põhjendab ta.
Volkswageni maaletooja Saksa Auto turundusjuht
Keijo Kaasik märgib, et esialgu on raske ennustada, millist mõju
võiks intelligentsete autode kasutuselevõtt Eesti
automüüjatele avaldada.
“Selliseid
“isendeid” tänapäeval veel laialdaselt tootmises ei ole.
Kindlasti võib aga väita, et meie turg ei ole niisuguste toodete
vastuvõtmiseks nii küps kui Kesk-Euroopa turg – oleme oma
turutrendide arengus kaks-kolm aastat järel,” ütleb ta.
Mis puutub autoturgu väljaspool Euroopat, siis näiteks
Ameerikas kehtestati elektroonilise stabiilsuskontrolli seadus juba 2006.
aastal ja see teeb tehnoloogia kohustuslikuks kõikidel uutel Ameerika
autodel 2012. aastast alates.
Tänavu alustab Euroopa Komisjon
Selmayri sõnul läbirääkimisi Euroopa, Jaapani ning Korea
autotootjatega eCalli vabatahtlikuks lisamiseks uutele autodele.