23.05.2008, 00:00
Tallinn Motorshow 2008
Oli mootoreid, oli šõud ning kes igavuse üle kurtis, oli lihtsalt valesse kohta sattunud.
Olgu pealegi et Tallinn Motorshow kui ürituse nimi on suu- ja
harjumuspärase Motorexiga võrreldes kadaklikult
võõras ja tõusiklikult keeruline: sisu sellest ei muutu.
Tänavuse Tallinna autonäituse (miks ei võikski seda lihtsalt
nii nimetada?) tase ületas kõik senised kodukamaral toimunud
üritused peajagu.
Rocca al Maresse telklinnaku ehitamine
tekitas esialgu küll kahtlusi. Ilmselt oli ju nii mõnelgi meeles,
kuidas Eesti Näituste väljakule püstilöödud telgid
vihmasajus uppusid. Seekord läks kõik edukalt. Tegelikult olidki
just telgid kõige paremad näituseruumid, tänu laest
sissekumavale mahedale valgusele. Isegi kui üks telk avapäeval
mõneks tunniks elektrita jäi, ei mattunud eksponaadid
täielikku Egiptuse pimedusse. Seevastu tundus üsna napilt valgustatud
suurhall kuidagi kitsas ja sünge.
Aga peamised olid ikka autod,
mida näidati. Ehkki osa märkimisväärseid marke jäi
näituselt eemale, ei rikkunud see kuigivõrd üldpilti.
Kulinaariaterminitele üle minnes – omale sobiva roa leidsid nii
kiirtoidukugistajad kui ka nõudlikud ja valivad gurmaanid. Järgmine
pildivalik rõhubki rohkem sellele teisele poolele.
Eesti Cobra
Suurhalli teise korruse fuajees väikesel
ja kehvasti valgustatud stendil seisnud tumesinine sõiduk jäi
paljudel näitusekülastajatel tõenäoliselt üldse kahe
silma vahele. Ent neil, kes on midagi kuulnud “Eesti Cobra”
projektist, pidi süda õnnest hüppama. Mittemidagiütleva
nimega Rex R-12 on nimelt legendaarse AC Cobra koopia, nagu neid paljudes
maailma osades ehitatakse. R-12 jõuallikaks on 5,7-liitrine Chevy V8,
jõuülekanne pärineb Ford Mondeolt. Näitusemasin polnud
veel päris sõidukorras, ent tulevikus loodame seda autot ka
lähemalt tutvustada.
Puust auto!
Kogu näituse vahest kõige kummalisem eksponaat toodi Tallinna
Ukrainast Tšernovtsõst. Puust kerega auto püüaks pilku
ka siis, kui ta oleks mõne tavasõiduki koopia. Ent Vassili
Lazarenko ehitatud masin järgib tegelikult kaks-ühes
põhimõtet. Auto vasak pool on tänapäevases, parem aga
vanaaegses stiilis. Selle maitsekuse üle võib muidugi vaielda, ent
vähemalt puutöö on teostatud väga heal tasemel. Auto
aluseks on Opel Ascona, põhi metallist, kere ülemine kandeosa aga
kõik puust. Ehkki puit on metallist kergem, sai valmissõiduk
originaalist umbes 200 kilo raskem. Hind? Lazarenko ise ütles, et talle
pakuti 150 000 eurot, aga seda pidas ta väheks, kuna tegu on esimese ja
seni ainsa sellelaadse sõidukiga.
Tulevikuplaanidest
rääkides lubas ta veelgi põnevamaid sõidukeid. Mida
täpselt, see jäi saladuseks. Loodame, et järgmisel näitusel
näeme.
Mega-Scania
Veoauto peaks
juba oma definitsiooni järgi olema mõeldud millegi vedamiseks, kuid
selle Scania puhul on kõik teisiti. Red Pearl on puhas
šõuauto, millega avalikel teedel sõita ei tohigi.
Selle aluseks sai üks vana ja roostes Scania T-Truck, mis hoole ja
armastusega rotsteriks ümber ehitati. Palju osasid on valminud
eritellimusel just selle sõiduki jaoks, teiste hulgas ka Allisoni
automaatkäigukast. Veoauto mootor vahetati välja 16-liitrise
laevamootori vastu, mis kahe turbo toel arendab kuni 1000 hobujõudu.
Kiirusomadused (200 km/h ning paigalt “sajani” 6 sekundit) on
reaalselt mõõdetud tulemused, ehkki auto oleks ilmselt
võimeline enamakski.
Uurisin kohalviibinud autoehit
ajatelt ka sõiduki võimalikku hinda. Kuna enamik töid tehti
ise ja paljud osad saadi sponsorluse korras, siis maksumust mulle öelda ei
osatud. Ent ostuhuviliste jutt võiks alata kuskil 500 000 euro
juures.