14.03.2008, 00:00
Tartu kultuur riputas end müürile
Tartu ajaleht Müürileht
Tasuta leviv ning kord kuus ilmuv Tartu kultuurielule keskenduv
Müürileht on Genialistide klubi uus algatus. Kuigi ilma oma katuseta
jäämise ähvardus peaks mõjuma halvavalt, on klubi just
selle järel oma tiivahaaret väga võimsalt laiendanud.
Kõigepealt teater – ainus teater Eestis, kuhu sisenedes
tuleb välisjalanõud ära võtta. Nüüd ka
kultuurileht – ainus ajaleht Eestis, mida võib lahti
lõigata, aga võib ka sirgeks voltida ja seinale kleepida.
(Viimase soovi korral tuleb võtta muidugi kaks lehte, et ka
tagakülje teksti lugeda saaks.)
Eriti väärt lugu on
Maarja Männi “Kus on su teater, Tarto liin?”, milles on
erandlikult ka tugev sotsiaalne mõõde. Tõepoolest pole
Tartul oma teatrit, mis sellest, et “monstrumorganisatsioon”
Vanemuine pealtnäha Tartus asub. “See on koht piletisadude ja
publikupäevade jaoks, sest Vanemuine hoolib! Mitte tartlastest, vaid
ükskõik kellest, kes pileti on ostnud.”
Kogumuljena on sisukas ka mitme autori jõul valminud ülevaade
Tartu varasematest (alternatiiv)kultuuri väljaannetest. Neist võiks
edaspidi pikemaltki kirjutada.
Kui millegi üle nuriseda, siis
alustaks sealt, kust avaartikli autor Ivar Põllu: “...nagu oleks
Tartus kultuuri või nagu oleks Tartu kultuur midagi erilist. Nagu
toimuks Tartus midagi erilist ja nagu kedagi huvitaks, mis siin toimub.
[–] Või et nagu Tartu kultuuritegelastel oleks midagi öelda
Tartu elu ja olu kohta.” See väljendab kahtlust lehetegemise
õigsuse suhtes, mida sisu kohati õigustab. Mitme loo süžeed
ja persoonid on mulle tuttavad ja neist kumab läbi mingi provintslik
apaatia, keele ja stiili ahtus. Tartu kultuuris on rohkem irooniat (ka
eneseirooniat) ja vaimukust, kui see Müürilehes kajastub.
Iga väljaande esimest numbrit on kergem koostada kui järgmisi.
Sellepärast mõned soovid.
Süüvige rohkem
ajalukku. Tutvustage Tartu kultuurielu värvikamaid persoone läbi
aegade.
Näiteks Kiho, Kasterpalu ja Kudu loodud
üliõpilasteatrit Valhalla. Või Vello Sõukandi, kes
kuulu järgi oma okse sisse lämbus, aga 1980. aasta paiku Pikris
väga kummalisi naljajutte avaldas.
Ja kellest Jüri
Ehlvest novelli kirjutas. Või tutvustage Ehlvesti ennast, kes iga jumala
päev jõi seitse pudelit punast veini ning käis kirjanike maja
saunas. Tartu kultuurielu väärtuslikem mõõde on
ülitugev kultuurilooline mälu nii kirjalike kui pärimuslike
allikate kujul – aga mitte kusagil külmades katusekambrites
vegeteerivad labiilse närvisüsteemiga boheemlasehakatised.