09.01.2009, 00:00
Tatrapuder pluss psühhoanalüüs
Kadri Tamre Viini saia ei söö, Viini šnitslit kui, siis haruharva. Aga arhitektuuritegemist Austrias armastab.
Eestisse tulles läheb Kadri Tamre (26) teatrisse ja mere äärde
jalutama (“Doonau jõgi pole ikka see...”) ning
sööb tatraputru. Noore arhitekti peamiseks elukohaks on praegu hoopis
Viin, kuhu ta pärast vahetusüliõpilasena oldud aega lihtsalt
edasi õppima-töötama jäi. Korraks peatumisest on talle
eneselegi märkamatult saanud neli ja pool aastat. Miks? Arenguruumi on
veel Austrias palju. “Viini juures lihtsalt on midagi erilist. Mul on
perioode, mil see linn väga meeldib, ja aegu, mil üldse ei
meeldi.” Ja klassikat parafraseerides: “Viin on ilmselt ainus linn
maailmas, kus Freud sündida sai.”
Eesti Kunstiakadeemiast
läks Kadri Viini Tarbekunstiülikooli (Universität für
Angewandte Kunst Wien), mis vähemalt arhitektuuri osas on hetkel üks
Euroopa parimaid. Oma stuudiod on seal gurudel Greg Lynnil, Zaha Hadidil ning
Wolf D. Prixil. Just nimelt viimase tudengkonda Kadri kuuluski. Nii pole ime,
et kiitusega magistrikraadi kaitsnud Tamre tehtud projektidest paistab Coop
Himmelb(l)au nimelise büroo juhtfiguurile omane ekspressiivne
hübriidne keskkond, kus majades paiknevad ruumidki pole niivõrd
“toad” kui mõnus, kuid põnevalt keerukas maastik.
Kui maineka Wolfgang Tschapelleri büroos kavandab Kadri Tamre
praegu koos kolleegidega viie tärni spaahotelli, siis koolis sai tehtud
näiteks hüppavat maja. Mängulises projektis liikus pikakoivaline
ehitis edasi ruume kokku surudes ja venitades.
Külalisõppejõu Kivi Sotamaa juures prooviti aga kätt
Chicago kõrghoonega. Kontseptsiooniks oli “ErotechSkin” ehk
siis erootilis-tehniline nahk, maja, mis ei peegeldaks loomisprotsesse, vaid
paneks enesesse suisa armuma. Kadri töö oli üks silmapaistvamaid
ning pääses seetõttu ka eriala tutvustavasse kogumikku.
“Püüdsin selles projektis külmutada hetke, kui midagi on
just hakanud juhtuma.
Kus äärmiselt erinevate seisundite
kohalolek loob võimaluse millegi senitundmatu toimumiseks ning kus pole
võimalik öelda, kas kogu süsteem järgmisel hetkel
puruneks tükkideks või sulanduks harmooniliseks tervikuks. Looduses
on mõnikord selliseid kontraste.” Lõikelt vaadatuna on
näha, kuidas kaks kõrgustesse pürgivat tiiba ristuvad,
lõimuvad, siis jälle kaugenevad ning oma hapruses otsekui kohe
murduma hakkaksid.
Vaat et muljetavaldavamgi oli Tamre
lõputööks esitatud versioon ühiskondlikust linnaruumist.
“Tahtsin argise anonüümse avaliku ruumi asemel pakkuda
superisiklikku elamust, luua omamoodi hübriidi väljaku ja hoone
vahel. See oleks vastand tühjale väljakule, mis ikka kipub
külmade kõrgete majade vahele tekkima.” Asemele pakub autor
kooriku- või koopalaadset ja seega turvaliselt mõjuvat
moodustist, mis kasvab orgaaniliselt välja olemasolevast struktuurist.
“Ei pea alati olema sein ja uks. Piire võib tekitada ka pehmemate
vahenditega.”
Kogetut rikastavad eri materjalid oma krobeduse,
külmuse, mahedusega, kumade ja lõhnadega.
Kodumaal saab
loodetavasti Tamre pärisasja, ja mitte paberarhitektuuri, õige
varsti oma käega paitada. Tartu vaksali uue ootepaviljoni
tarbeks korraldatud kutsutud konkursi võitis arhitektuuribüroo
Urban Mark, kelle esitatud töö arhitektuurse kontseptsiooni ning
disaini on loonud Kadri Tamre koos austerlannast õpingukaaslase
Elisabeth Brauneriga. Siiski rõhutab (mu meelest superandekas) Kadri ka
kõikide teiste osaliste, nagu insenerid, joonestajad, projektijuhid jne,
tähtsust: “Hea arhitektuur pole peaaegu kunagi üksiku
geeniuse looming.”
Plaanitava paviljoni ruumi siduvaks elemendiks on peavarju pakkuv
horisontaalne pind, mis moodustub üksteise kõrval asuvatest,
raudteega samas suunas kulgevatest lineaarsetest liimpuitribidest. Nende
deformeerimisel tekkinud “pauna” on mahutatud piletikassa, tualetid
ning abiruumid. Suurte klaaspindadega maja peaks tulema efektne ning tänu
õhulisusele jätma ka piisavalt ruumi tsaariaegse tüüpse,
ent imposantse vaksalihoone mõjukusele.
Seda projekti vedanud
ning mitme muu asja juures temaga kokku puutunud arhitekt Indrek Tiigi
leiab: “Kadri on tagasihoidlik ja särav ühtaegu. Tema
töös ja muidu toimetamises hakkab silma ääretu
süsteemsus, mis on üles ehitatud töökusevundamendile. Tugev
kogus boheemlikku ellusuhtumist Kadri maailmavaates hoiab samal ajal
perspektiivi selge ja suuremad sihid meeles. Oma suure töökuse
kõrval oskab ta laisk ka olla, kuid teeb seda imekspandava
süsteemsusega. Kadri peab väga oluliseks isiksuse mitmekülgset
arendamist ja on minu hinnangul selles ise olnud väga tulemusrikas.
Arhitektina on Kadri lihtsalt andekas ja sellele polegi muud
lisada.”
Oma tulevikku helge loomuga Kadri, keda ei morjenda
ka lumelauasõidu õppimisega kaasnevad sinikates põlved ega
suur konkurents arhitektuurivallas, ainult Austriaga siduda ei kavatse. Ta
leiab: “Elu Viinis on ikkagi õppimise ja arenemise periood (ma
loodan vähemalt) ning ma olen eesti arhitekt, ükskõik kus mu
“püsielukoht” parasjagu on. Eesti on ja jääb minu
koduks ning minu jaoks on ju kõiges, mida teen, tegemist ikkagi Eesti
ehituskunstiga.” Ja koju tuleb ta kindlasti tagasi.