Tehnoloogia vallutab igapäevaelu
HP Personal Systemsi asepresident ja tehnoloogiajuht Phil
McKinney avalikustas mõne kuu eest HP nägemuse sellest, kuidas
tehnoloogia muudab meie elu järgmise paarikümne aasta jooksul.
2010
2010. aastaks peaks leidma aset nn
meediakogemuse koondumine, millele lisab vürtsi asukohapõhise info
kasutamine. Näitena toob McKinney HP Mediascapesi tehnoloogia, mille
eesmärk on arendada meediatarkvara platvorm, mis seob digitaalse ja
pärismaailma.
HP arendab seda tehnoloogiat juba praegu ning on
ka teinud esimesed katsetused. Mullu sügisel katsetas HP interaktiivset
ekskursioon-mängu Londoni Toweris. Lossi külastajatele laenutati
asukoha määramise seadmega varustatud pihuarvutid, mis tõid
nendeni eri ruumide ajaloo ja info omaaegsete kuulsuste kohta, kes pidid seal
vangipõlve veetma. Mängu käigus oli külastajate
ülesanne aidata vangidel põgeneda, kusjuures infosüsteem andis
neile teada ka valvurite asukoha, et vältida põgenemiskatse
nurjumist.
HP on avanud keskkonna www.mscapers.com, mille abil saab
igaüks luua uusi asukohapõhiseid teenuseid Windows Mobile’i
kasutavate pihuarvutite omanikele.
2010. aastaks tarbib enamik arenenud
maailmast mobiilset lairibaühendust, interneti kasutamisel ei olda enam
sõltuv asukohast.
2015
Selleks ajaks on
üleilmastumise tõttu oluliselt laienenud virtuaalne
koostöö ning inimesed peavad üha enam kohtumisi
virtuaalmaailmas. Asukoha tähtsus väheneb pidevalt ja edastatav info
ei sõltu enam kasutatavast sidekanalist.
Selleks ajaks elab
suur osa inimestest nn tarkades majades, milles olevad seadmed suudavad
omavahel suhelda. Esimesi nutikaid maju näeme juba ka Eestis –
selles numbris kirjutab Toivo Tänavsuu näiteks Tallinnas Juurdeveo
tänaval asuvast targast majast.
Personaalarvuti on selleks
ajaks oluliselt uuenenud ning näeme mitmesuguseid
monofunktsionaalseid seadmeid, mis leiavad rakendust tervishoius,
suhtlemisel, meelelahutuses, äris ja rahaasjade korraldamisel.
2020
2020. aastaks on virtuaalsed keskkonnad muutunud
äärmiselt populaarseteks ning lihtsasti kasutatavateks. Inimesed
eelistavad neid oma vajadustele kohandatud keskkondi sageli nii äri- kui
ka erasuhtluses pärismaailmas aset leidvatele kohtumistele.
Samuti jõuab kätte digitaalse informatsiooni õitseng ning
selle tarbimine ei sõltu enam asukohast ega kasutatavast seadmest: kogu
info on kättesaadav siis, kui tarbija soovib, ja kasutatav nende
seadmetega, mis hetkel inimesel käepärast. Kõikjal toimivad nn
silmusvõrgud (mesh network), mille puhul võrgustiku moodustavad
omavahel otseühendusega seotud seadmed. WiMaxi kiirete
andmesidevõrkudega saad automaatselt ühenduse enamikus
läänemaailma tihedamini asustatud kohtades.
Inimesed
eelistavad multifunktsionaalsetele neid seadmeid, mis tulevad toime
ühe-kahe asjaga, kuid teevad seda hästi. Nii kannabki inimene
tavaliselt kaasas kolme-nelja vidinat.
“Multifunktsionaalsete
seadmete probleem on selles, et pead mingi toimingu arvelt kompromisse
tegema,” sõnab McKinney – näiteks praegused pihuarvutid
on väga nigelad telefonid ning mobiiltelefonidesse paigaldatud kaamerate
kvaliteeti ei saa võrrelda fotoaparaatide omaga.
2025
2025. aastaks saavad virtuaalsed
võrgustikud seadusliku staatuse: tegemist on n-ö
virtuaalühiskondadega, milles kehtivad oma seadused inimeste
õiguste, kohustuste ja privaatsuse reguleerimiseks. Selleks ajaks muutub
HP hinnangul inimese virtuaalne asukoht füüsilisest asukohast
tähtsamaks.
Kätte
jõuab digitaalse meelelahutuse kuldaeg – saab mängudega aega
viita, filme vaadata või muusikat kuulata sõltumata ajast,
asukohast ja ümbritsevast keskkonnast, sest kõikjal on olemas
meelelahutuse edastamist võimaldav infrastruktuur.
Suurem
osa kaasaskantavaist ning tööl ja kodus olevaist seadmetest on
kognitiivsed ning suudavad mõista nii inimese käitumisharjumusi kui
ka arvestada hetkel saadaval oleva võrguressursiga. Enamiku seadmetega
saab inimene suhelda kõne ja liigutuste abil ega vaja enam klaviatuuri
ja hiirt.
Järgmise nelja aastaga kasvab maailmas info maht üle kuue korra, vahendas EMC tellitud uuringut analüüsifirma IDC vanemanalüütik Nils Molin.
Suurem osa eratarbijate infomahu kasvust tuleb digipildistamise arvelt. Molini sõnul kahekordistub nelja aasta jooksul kaameraga varustatud mobiiltelefonide ja digifotoaparaatide arv ning see toob kaasa fotode arvu nelja-viiekordse kasvu. Lähiaastail lisandub sellele veel plahvatuslikult suurenev digitaalvideote salvestamine, juba praegu kasvab kiiresti valvekaamerate pildi talletamise vajadus. “Valvesüsteemide salvestusnõudlus kasvab mõne aasta jooksul kümme korda,” sõnas Molin.
Samuti kasvatavad infomahtu lühikeseks ajaks talletatavad telefonikõned ja digitelevisiooni programm.
Samal ajal kasvavad plahvatuslikult ettevõtete andmebaasid. IDC prognoosib 2010. aastaks pangaülekannete viiekordset kasvu.
“Asi läheb veel hullemaks, sest lähiaastail lisandub palju kõikvõimalike sensorite ja kiipide infot,” lausus Molin.
Nii kasvab info maht maailmas nelja aastaga 161 eksabaidilt (veidi üle miljardi gigabaidi) 988 eksabaidini. Seega suureneb info hulk saadaval olevast salvestuspinnast kiiremini ning kriitiline hetk, mil infot on salvetuspinnast rohkem, jõuab kätte juba tuleval aastal. Probleemi leevendab see, et osa andmeid talletatakse ajutiselt ning mitmed ettevõtted – nagu näiteks EMC – töötavad välja üha nutikamaid arhiveerimistehnoloogiaid.