13.09.2007, 00:00
Telikuneedus sundis SASi tühistama Tallinna lende
Kaks järjestikust hädamaandumist sundisid SASi peatama kõigi Dash 8-Q400 lennukite kasutamist. Probleemid on seda lennukitüüpi kimbutanud ka varem.
Hirm lendamise ees ei ole väga ratsionaalne, kuid
teisalt pole midagi mõistuspärast ka selles, mis SASiga viimastel
päevadel juhtunud on. Vähem kui nädalaga on sarnastel asjaoludel
toimunud õnnetus tabanud kaht Skandinaavia lennuliini lennukit Dash
8-Q400 – mõlemal on maandudes üles öelnud telik.
Ööl vastu 12. septembrit hädamaandus Vilniuses streikivate ratastega SASi lend SK2748, mis pidi sõiduplaani järgi viima reisijaid Kopenhaagenist hoopis Palangasse. Kõik 52 reisijat pääsesid eluga, kuid suurem õnnetus oli lennukompaniid tabanud mõni päev varem – 9. septembril tuvastasid telikuga seotud probleemid Kopenhaagenist Taani väikelinna Aalborgi suunduva Dash Q8-400 juhid. Kuigi hädamaandudes võeti kasutusele erilised turvaabinõud – SASi piloodid pumpasid välja liigse kütuse, suunasid reisijaid välja propelleri juurde jäävatest ohtlikest ridadest ning tiirutasid lennuvälja kohal seni, kuni tuletõrje end valmis pani –, juhtus maandudes kardetu: 69 reisijaga lennumasina parempoolne telik murdus mõni sekund pärast maandumisraja puudutamist. Parempoolsele tiivale toetudes edasi lohiseva lennuki purunev propeller paiskas õhku killupilve, seejärel tegi õhusõiduk järsu pöörde, kihutas rajalt välja ja süttis.
Kuigi lennuk läheb mahakandmisele, lõppes õnnetus SASile suhteliselt hästi – viga sai vaid viis inimest.
SAS on Dash 8-Q400 lennukeid kasutanud paljudel liinidel, sealhulgas Tallinn-Stockholmi marsruudil. Pikemaist liinidest on selle lennukiga lennatud näiteks Zürichisse ja London City lennujaama. Paraku pole Kanada päritolu lennukimargi kasutamine SASile varemgi probleemivaba olnud. Oktoobris 2000 tühistas SAS kõik Dash 8-Q400 lennud mõõteriistu kimbutanud häirete tõttu, uued probleemid sundisid seda tüüpi lennukeid maale jääma veebruaris 2001. Jaanuaris 2002 jättis SAS ära kõik Dash 8-Q400 lennud telikutes avastatud pragude tõttu.
Kui uudised kahest järjestikusest hädamaandumisest Kanadasse jõudsid, soovitas lennukitootja Bombardier peatada telikukontrollide ajaks lennud kõigi Dash 8-Q400 lennukitega, millel seljataga enam kui 10 000 tõusu ja laskumist. SAS oli seda juba teinud, tühistades muu hulgas 12. septembri hommikul väljuma pidanud Tallinn-Stockholmi lennu. Pärastlõunase väljumise jaoks leidis lennufirma siinse müügiesinduse teateil “alternatiivse lennukitüübi”, kuid mis saab edasi ja pikemas plaanis, ei osanud SASist kolmapäeval öelda keegi – ei Rootsi pressiesindajad ega Eestis palgal olev suhtemees.
Esimese reaktsioonina on lennufirma teatanud, et laseb kõigil neil piletiomanikel, kes pidid SASiga reisima enne 16. septembrit, oma sõiduotsuseid ringi teha. Koos sadade Dash 8-Q400 lendude ärajäämisega lähevad need meetmed lennukompaniile kalliks maksma – ainuüksi Kopenhaageni Kastrupi lennuväljal tühistas SAS 12. septembril 105 reisi.
Kuid inimohvritega õnnetus maksaks veel enam.
Ööl vastu 12. septembrit hädamaandus Vilniuses streikivate ratastega SASi lend SK2748, mis pidi sõiduplaani järgi viima reisijaid Kopenhaagenist hoopis Palangasse. Kõik 52 reisijat pääsesid eluga, kuid suurem õnnetus oli lennukompaniid tabanud mõni päev varem – 9. septembril tuvastasid telikuga seotud probleemid Kopenhaagenist Taani väikelinna Aalborgi suunduva Dash Q8-400 juhid. Kuigi hädamaandudes võeti kasutusele erilised turvaabinõud – SASi piloodid pumpasid välja liigse kütuse, suunasid reisijaid välja propelleri juurde jäävatest ohtlikest ridadest ning tiirutasid lennuvälja kohal seni, kuni tuletõrje end valmis pani –, juhtus maandudes kardetu: 69 reisijaga lennumasina parempoolne telik murdus mõni sekund pärast maandumisraja puudutamist. Parempoolsele tiivale toetudes edasi lohiseva lennuki purunev propeller paiskas õhku killupilve, seejärel tegi õhusõiduk järsu pöörde, kihutas rajalt välja ja süttis.
Kuigi lennuk läheb mahakandmisele, lõppes õnnetus SASile suhteliselt hästi – viga sai vaid viis inimest.
SAS on Dash 8-Q400 lennukeid kasutanud paljudel liinidel, sealhulgas Tallinn-Stockholmi marsruudil. Pikemaist liinidest on selle lennukiga lennatud näiteks Zürichisse ja London City lennujaama. Paraku pole Kanada päritolu lennukimargi kasutamine SASile varemgi probleemivaba olnud. Oktoobris 2000 tühistas SAS kõik Dash 8-Q400 lennud mõõteriistu kimbutanud häirete tõttu, uued probleemid sundisid seda tüüpi lennukeid maale jääma veebruaris 2001. Jaanuaris 2002 jättis SAS ära kõik Dash 8-Q400 lennud telikutes avastatud pragude tõttu.
Kui uudised kahest järjestikusest hädamaandumisest Kanadasse jõudsid, soovitas lennukitootja Bombardier peatada telikukontrollide ajaks lennud kõigi Dash 8-Q400 lennukitega, millel seljataga enam kui 10 000 tõusu ja laskumist. SAS oli seda juba teinud, tühistades muu hulgas 12. septembri hommikul väljuma pidanud Tallinn-Stockholmi lennu. Pärastlõunase väljumise jaoks leidis lennufirma siinse müügiesinduse teateil “alternatiivse lennukitüübi”, kuid mis saab edasi ja pikemas plaanis, ei osanud SASist kolmapäeval öelda keegi – ei Rootsi pressiesindajad ega Eestis palgal olev suhtemees.
Esimese reaktsioonina on lennufirma teatanud, et laseb kõigil neil piletiomanikel, kes pidid SASiga reisima enne 16. septembrit, oma sõiduotsuseid ringi teha. Koos sadade Dash 8-Q400 lendude ärajäämisega lähevad need meetmed lennukompaniile kalliks maksma – ainuüksi Kopenhaageni Kastrupi lennuväljal tühistas SAS 12. septembril 105 reisi.
Kuid inimohvritega õnnetus maksaks veel enam.