Raha võivad juurde oodata eelkõige suhteliselt väikesepalgalised teenistujad nagu masinakirjutajad, pressiesindajad, inspektorid, raamatupidajad, kassapidajad, referendid, sekretärid, andmesisestajad, samuti teenindustöötajad nagu administraatorid, ning ka riigiasutuste palgal olevad kokad, elektrikud ja muud "sinikraelised" töötajad. Seda näitab kehtiv riigiteenistujate palgaastmestiku seadus.

Kõik ei saa palka juurde
Veidi võib uuendus kosutada ka teatud osa vanemametnikke, kuid kõrgepalgalisemad jäävad ilmselt ilma.

Padar pakub ametnike palgatõusu hoolimata sellest, et nn krokodillide komisjon ehk koalitsioonierakondade mitteametlik eelarvekärpe töörühm nägi kevadel ette riigiasutuste palgafondi külmutamist kaheks aastaks. Rahandusministeerium aga kinnitab, et tõus on vältimatu ja tuleneb alampalga tõusust.

Valitsuse määruse eelnõu uuendab tulevast aastast riigiteenistujate töö tasustamist (teine sarnane määrus on kavas vastu võtta valitsusasutuste hallatavate riigiasutuste töötajate tasustamise kohta).

Kava tõstaks astmepalku madalaimast, seitsmendast kuni 23. palgaastmeni. Alates 24. astmest jääksid kuupalga määrad samaks. Kõrgeim seadusega kehtestatud ametnike palgaaste on 35., selle järgi saavad kantslerid ja maavanemad. Arvuliselt on eeldatavad tõusud näha ülalolevas tabelis.

Haridusminister Tõnis Lukas oli ainus kabinetiliige, kes andis tingimusteta toetuse rahandusministeeriumi kavandatud ümberkorraldustele.

Ülejäänud ministrid kas selgelt keeldusid kava toetamast või lihtsalt ei andnud oma seisukohta (ametlikult loetakse viimast käitumist vaikivaks nõusolekuks).

Lukase toetuse üle ei tasu väga imestada, sest tema ministeeriumis on arvestuste järgi vaid 14 töötajat 209st, keda Padari plaanitud ametnike palgatõus puudutaks, ning lisakulusid tuleks sellest umbes 83 000 krooni aastas.

See on vaid kübe võrreldes umbes miljardi krooniga, mille üle Lukas Padariga tegelikult vaidleb.

Mitmed ministritest on aga varjamatult kriitilised. Sotsiaalminister Maret Maripuu nendib, et madalamate astmepalkade tõus on iseenesest vajalik, aga: "Me ei saa määruse eelnõusid kooskõlastada tulenevalt kohustusest katta tekkivad kulud sisemiste ressursside arvelt."

Keskkonnaminister Jaanus Tamkivi ei nõustu "astmepalkadele vastavate rahasummade suurendamisega praegustes kokkuhoiupoliitika tingimustes".

Ministrite meelehärmiks on riigi rahanduspealikul Padaril aga veel teinegi plaan. Ta kavatseb oluliselt kärpida kolleegide-ministrite voli määrata oma haldusalade töötajate tegelikke palganumbreid.

Teatavasti ei määra ametnike reaalset sissetulekut astmepalk, vaid suuresti mitmesugused lisatasud ning võimalus astmepalka erandina suurendada (seda nimetatakse ametlikus kõnepruugis "diferentseerimiseks").

Ministrid sõdivad kavaga
Padar kavatseb panna "diferentseerimisele" ülempiiri - 200 protsenti. Seni pole taolist ülempiiri kehtinud. Kas kokkuhoiukrokodill asub tõepoolest ka tippametnike palkasid kärpima?

See toob aga kaasa veel rohkem paksu verd. Kaitseminister Jaak Aaviksoo ütleb otse, et Padari eelnõu toob kaasa tippspetsialistide lahkumise ja uusi samaväärseid ei ole enam võimalik värvata. Aaviksoo kinnitusel ei ole võimalik leida näiteks 8460kroonise kuupalgaga inimesi kaitseliidu peastaabi IT-osakonna juhi, juristi või siseaudiitori kohale.

Tegu on muidugi vaid ühe episoodiga Eesti 2009. aasta eelarve koostamise saagast. Näiteks välisminister Urmas Paet ja justiitsminister Rein Lang tõdevadki lihtsalt, et kuni eelarve osas puudub laiem selgus, ei saa ka Padari määruse eelnõusid toetada.

Teisipäeval saatis Padar üpris pretsedenditu sammuna osadele ministeeriumidele esitatud eelarvekavad lihtsalt tagasi,

 

 Pisemad ametnikud saavad raha juurde
 Palga­aste  Kuupalga­määr 2008, EEK Kuupalgamäär 2009 (eelnõu), EEK
Tõus kuus EEK
Palgamäära tõusu %
 7  4350  5075  725  16,7
 8  4420  5125  705  16,0
 9  4510  5195  685  15,2
 10  4590  5265  675  14,7
 11  4670  5315  645
 13,8
 12  4750  5365  615  12,9
 13  4850  5445  595  12,3
 14  4940  5525  585  11,8
 15  5030  5615  585  11,6
 16  5120  5705  585  11,4
 17  5230  5815  585  11,2
 18  5350  5935  585  10,9
 19  5480  6075  595  10,9
 20  5580  6195  615  11,0
 21  5720  6315  595  10,4
 22  5980  6445  465  7,8
 23  6390  6575  185  2,9
 24  6700  6700  0  0
 -  -  -  0  0
 35  25000  25000  0  0
 Allikas: Valitsuse määrus riigiteenistujate töö tasustamisest 2008, määruse eelnõu tasustamisest 2009.