Raha võivad juurde oodata eelkõige suhteliselt väikesepalgalised teenistujad nagu masinakirjutajad, pressiesindajad, inspektorid, raamatupidajad, kassapidajad, referendid, sekretärid, andmesisestajad, samuti teenindustöötajad nagu administraatorid,  ning ka riigiasutuste palgal olevad kokad, elektrikud ja muud “sinikraelised” töötajad. Seda näitab kehtiv riigiteenistujate palgaastmestiku seadus.


Kõik ei saa palka juurde


Veidi võib uuendus kosutada ka teatud osa vanemametnikke, kuid kõrgepalgalisemad jäävad ilmselt ilma.


Padar pakub ametnike palgatõusu hoolimata sellest, et nn krokodillide komisjon ehk koalitsioonierakondade mitteametlik eelarvekärpe töörühm nägi kevadel ette riigiasutuste palgafondi külmutamist kaheks aastaks. Rahandusministeerium aga kinnitab, et tõus on vältimatu ja tuleneb alampalga tõusust.


Valitsuse määruse eelnõu uuendab tulevast aastast riigiteenistujate töö tasustamist (teine sarnane määrus on kavas vastu võtta valitsusasutuste hallatavate riigiasutuste töötajate tasustamise kohta).


Kava tõstaks astmepalku madalaimast, seitsmendast kuni 23. palgaastmeni. Alates 24. astmest jääksid kuupalga määrad samaks. Kõrgeim seadusega kehtestatud ametnike palgaaste on 35., selle järgi saavad kantslerid ja maavanemad. Arvuliselt on eeldatavad tõusud näha ülalolevas tabelis.


Haridusminister Tõnis Lukas oli ainus kabinetiliige, kes andis tingimusteta toetuse rahandusministeeriumi kavandatud ümberkorraldustele. Ülejäänud ministrid kas selgelt keeldusid kava toetamast või lihtsalt ei andnud oma seisukohta (ametlikult loetakse viimast käitumist vaikivaks nõusolekuks).


Lukase toetuse üle ei tasu väga imestada, sest tema ministeeriumis on arvestuste järgi vaid 14 töötajat 209st, keda Padari plaanitud ametnike palgatõus puudutaks, ning lisakulusid tuleks sellest umbes 83 000 krooni aastas.


See on vaid kübe võrreldes umbes miljardi krooniga, mille üle Lukas Padariga tegelikult vaidleb.


Mitmed ministritest on aga varjamatult kriitilised. Sotsiaalminister Maret Maripuu nendib, et madalamate astmepalkade tõus on iseenesest vajalik, aga: “Me ei saa määruse eelnõusid kooskõlastada tulenevalt kohustusest katta tekkivad kulud sisemiste ressursside arvelt.”


Keskkonnaminister Jaanus Tamkivi ei nõustu “astmepalkadele vastavate rahasummade suurendamisega praegustes kokkuhoiupoliitika tingimustes”.


Ministrite meelehärmiks on riigi rahanduspealikul Padaril aga veel teinegi plaan. Ta kavatseb oluliselt kärpida kolleegide-ministrite voli määrata oma haldusalade töötajate tegelikke palganumbreid.


Teatavasti ei määra ametnike reaalset sissetulekut astmepalk, vaid suuresti mitmesugused lisatasud ning võimalus astmepalka erandina suurendada (seda nimetatakse ametlikus kõnepruugis “diferentseerimiseks”).


Ministrid sõdivad kavaga



Padar kavatseb panna “diferentseerimisele” ülempiiri – 200 protsenti. Seni pole taolist ülempiiri kehtinud. Kas kokkuhoiukrokodill asub tõepoolest ka tippametnike palkasid kärpima?


See toob aga kaasa veel rohkem paksu verd. Kaitseminister Jaak Aaviksoo ütleb otse, et Padari eelnõu toob kaasa tippspetsialistide la hkumise ja uusi samaväärseid ei ole enam võimalik värvata. Aaviksoo kinnitusel ei ole võimalik leida näiteks 8460kroonise kuupalgaga inimesi kaitseliidu peastaabi IT-osakonna juhi, juristi või siseaudiitori kohale.


Tegu on muidugi vaid ühe episoodiga Eesti 2009. aasta eelarve koostamise saagast. Näiteks välisminister Urmas Paet ja justiitsminister Rein Lang tõdevadki lihtsalt, et kuni eelarve osas puudub laiem selgus, ei saa ka Padari määruse eelnõusid toetada.


Teisipäeval saatis Padar üpris pretsedenditu sammuna osadele ministeeriumidele esitatud eelarvekavad lihtsalt tagasi.
 Pisemad ametnikud saavad raha juurde
 Palga­aste Kuupalga­määr 2008, EEKKuupalgamäär 2009 (eelnõu), EEK
Tõus kuus EEK
Palgamäära tõusu %
 7 4350 5075 725 16,7
 8 4420 5125 705 16,0
 9 4510 5195 685 15,2
 10 4590 5265 675 14,7
 11 4670 5315 645
 13,8
 12 4750 5365 615 12,9
 13 4850 5445 595 12,3
 14 4940 5525 585 11,8
 15 5030 5615 585 11,6
 16 5120 5705 585 11,4
 17 5230 5815 585 11,2
 18 5350 5935 585 10,9
 19 5480 6075 595 10,9
 20 5580 6195 615 11,0
 21 5720 6315 595 10,4
 22 5980 6445 465 7,8
 23 6390 6575 185 2,9
 24 6700 6700 0 0
 - - - 0 0
 35 25000 25000 0 0
 Allikas: Valitsuse määrus riigiteenistujate töö tasustamisest 2008, määruse eelnõu tasustamisest 2009.