Tšempioniks toolilt tõusmata
Võidusõidud ehmatavalt ehtsad
Vanim ja tõsiseim
kübersport on ilmselt male, milles räniajud juba luust ja lihast
mängijaid edestavad. Ehtne ja kuvatud ruudulaud ei erine teineteisest eriti
millegi poolest ning seepärast on arvutimale pigem friigižanr, millest
tavamängur heaga eemale hoiab.
Turu kõvemate tegijate kilda kuuluvad hoopis
meeskondlikud sportmängud ja kõikvõimalikud võidukihutamised. Rallid,
ringrajasõidud ja krossid jõuavad tõelisuse kujutamisele tõesti
ehmatavalt ligidale, paraku küll eeldusel, et arvutile on lisatud võimas
stereosüsteem, ehtsal moel käituv feedback-rool koos pedaalidega ja
jõuline graafikakaart. Viimast läheb tõtt-öelda vaja kõigi uuemate
spordimängude puhul, sest ka trobikonna jalg- või korvpallurite kuvamine nõuab
tohutult arvutusi. Tööks mõeldud koduarvutil lõõgastuseks pallitagumine võib
sestap nõuda mitmetuhandest lisaväljaminekut, sest mänguga võrdväärset
graafikakoormust ei tekita peaaegu ükski töine tegevus, arhitekti oma ehk välja
arvatud.
Turgu valitsevad vutt ja hoki
PC-sportmänguturu suurim
tegija on ilmselt firma Electronic Arts, kes sarnaselt Windowsi ainuvalitsust
kuulutava Microsoftiga püüab juba aastaid jätta muljet, et nende toodetud
jalgpall, hoki ja vormelisõit on ainuõiged ja –
võimalikud mänguvalikud. EA auks tuleb tunnistada, et FIFA ja NHL-sarja mängud,
millest igal aastal ilmub uus täiustatud versioon, on peaaegu alati
saadaolevatest parimad.
Kuna mängutööstus püsib peamiselt USA turul, on
lisaks vutile ja hokile hea minek ka pesapalli, ameerika
jalgpalli ja korvpalli jäljendajatel. Eesmärgiks on anda mängule
võimalikult tõepärane välimus ja hoida teda samal ajal põneva ja ladusana.
Näiteks seni uusima jalgpallisimu FIFA 2002 mängutempo on arvutil hoopis kiirem
kui pärisvutis (ka paariminutilise poolaja jooksul jõutakse enamasti mitu
väravat lüüa), kuid mäng näeb igati loomulik välja ja tiimiliikmed ei vudi
murul ebaloomulikult ruttu ringi. Uuemates mängudes on heaks tavaks kujutada
ehtsaid staare, kes sarnanevad oma elusate eeskujudega isegi näoilmelt ja
kehaehituselt. Näiteks FIFA-sarjas on Zidane’il kiilanev pealagi, Davidsil
rastalokid jne.
Muidugi sünnib tähtede nimede ja nägude kasutamine
vastastikusel kokkuleppel ning sageli ostetakse mõne staari nimi lausa mängu
pealkirja (nt Colin McRae Rally, Tiger Woods Golf, Sergei Bubka’s Millennium
Games). Teibasangar Bubka, kes Sydney suvemängudel algkõrgusest jagu ei saanud,
asetas omanimelise mängu üsna kahtlasse valgusse, aga ka mäng ise oli nii
kehvake, et vääris igati oma ristiisa esinemist.
Katsetuste aeg on möödas
Lustitööstuse edenedes on
tavatumate alade mängustamine kahjuks haruldaseks muutunud. Puhtast
loomislustist pakatavaid tooteid vilksatab harva, valmistatakse peamiselt
kindla sihtgrupiga mänge, lisaks eelmainitud vutile-kossule-hokile ja ameerika
aladele leidub väga viimistletud golfi (mis on samuti üks vanemaid
arvutisporte), korralikku tennist, piljardit, rägbit,
kriketit ja vahel harva ka üht-teist muud.
Omaette nišši kuuluvad
kalapüügimängud, mis on kohati vapustavalt hea kvaliteediga, kuid
virtuaalse ussi ujutamine on siinkirjutaja arvates siiski üks jaburamaid arvuti
rakendusi. Põhjalikumalt ringi vaadates võib poeletilt leida ka kurioossemaid
sportmänge nagu näiteks purjetamine, ratsutamine või
kümnevõistlus. Väga elujõuline mängurühm on juhtimismängud nagu
Football World Management, kus tuleb mängijaid osta-müüa ning oma klubi
äriliselt edendada. Selleks peab aga päris tõsine spordiala fänn olema.
Särk jääb kuivaks
Parimad sportmängud kipuvad olema
loogilise ja kindla reeglistikuga, seega arvuti meelelaadile hästi mõistetavad.
Üksiku sportlase füüsiline pingutus pole seni arvutil kuigi hästi välja
kukkunud. Kuidas saakski sisse elada näiteks pikamaajooksu viimaste meetrite
üleinimlikku pingutusse, kui arvuti taga istuja samal ajal toolis lösutades
pitsat pugib. Sel põhjusel on kergejõustiku- ja talialasid
viimastel aastatel juletud mängudes kasutada vaid olümpiavaimustuse toel.
Viimasteks suvemängudeks ilmunud Sydney 2000 oli küll ebatavaline, sisaldades
muude alade seas näiteks vettehüppeid ja tõstmist, aga sai
sõidelda oma totra ja iganenud juhtimissüsteemi eest, mis seisnes kibekiires
klahvitagumises.
Arvutispordi võluvamaid külgi on siiski tema
vaatemängulisus. Kübervutis saab kaamera näidata selliseid rakursse, mis
pärisplatsil nägemata jäävad: Electronic Artsi värskeimad mängud (eriti NHL
2002) meenutavad enam ameerikalikku teleülekannet kui spordivõistlust ennast.
Küllap on see mõistlik suund, sest päriselt saab särgi märjaks nagunii vaid ise
staadionile minnes.