Peale raha ka enesekindlus

Lehelapsetöö on Abrami sõnul tavaliselt lastele esimene töökogemus. See annab julgust uute inimestega suhelda ja õpetab tundma raha väärtust. Samuti õpitakse eluks vajalikku enesekindlust ja töökust ning oskust motiveerida end ka rasketel hetkedel. „Edukamad on olnud need lapsed, kes on olnud eesmärgipärased, seadnud endale sihiks müüa X arv lehti või teenida raha millegi suure jaoks. See on õpetanud lastele kohusetundlikkust käia lehti müümas ka siis, kui vihma sajab,” sõnastab Abram edu saladused. „Üldine trend on aga selline, et tublimad lehelapsed saavad järgnevatel aastatel veel paremateks müüjateks, kuna nad on teistest aktiivsemad, samuti kogemused ja julgus inimestele lehti pakkuda on kasvanud,” julgustab Abram ka tuleval aastal uuesti proovima.
Abrami sõnu kinnitav hea näide on selle aasta edukaim lehelaps – Tallinna tüdruk Birgit Lehtlaan, kes müüs ajalehti juba neljandat suve.
Birgit tunnistab, et peale väga hea teenistuse on ta saanud lehelapse ametist palju muudki kasu. „Rohkem julgust on juurde tulnud, enam ei pelga näiteks koolis esineda,” sõnab Birgit. Ka koolikiusajate norimine teda enam ei kõiguta.
Lehemüügiga teenib tema sõnul väga hästi. Sellel aastal teenis Birgit tublisti üle 600 euro. Birgit arvab, et teenistus oleks olnud veelgi parem, kui ta ei oleks vahepeal teinud pooleteisenädalast pausi. „Esimesel aastal ostsin teenitud raha eest õmblusmasina, teine läks lihtsalt oma tarbeks ära, eelmisel aastal ostsin arvuti. Sellel aastal oli plaan uus telefon soetada,” selgitab Birgit. Igal aastal on ta endale seadnud eesmärgi, mille jaoks raha kogub. Kuna aga parimad lehelapsed said tänavu Microsoftilt auhinnaks uhke Nokia nutitelefoni, kavatseb ta seekordse teenistuse hoopis kooliasjadesse investeerida.
Midagi negatiivset Birgit lehelapse tööd tehes kohanud ei ole ja kavatseb ka tuleval aastal seda teha. „Alguses oli muidugi hirm. Arvasin, et ei müü hästi. Siis aga nägin, et oskan müüa ja müük on väga hea,” sai Birgit edust innustust. Vahel on inimesed Birgitile ka halvasti öelnud. Näiteks: „Mida sa karjud!” Aga needki märkused ei häiri teda enam eriti.

Mis on edu saladus?

Birgiti sõnul läheb ajalehtede müümine iga aastaga lihtsamaks, sest kogemusi tuleb juurde. „Esimesel aastal ma hüüda ei julgenud, pakkusin ise üksikutele lehte. Pigem ootasin, ei olnud kindlat müügikohta ja püsikliente.” Nüüd on Birgitil tekkinud püsikunded, kes ostavad iga nädal temalt lehte, peale selle kohvikud ja asutused, mida tuleb iga aastaga juurde. Inimeste kiidusõnad annavad alati indu.
Ka Grete-Marleen Rohusaar tõdeb, et tööd tehes õpib kõige paremini. „Alguses müüsime teistega koos, siis läks lehemüük raskemalt. Üksi on lihtsam.” Kuigi Balti jaamas on tema sõnul hommikuti ja õhtuti hea müük, ei soovi ta enam sinna minna, sest seal on palju asotsiaale, kes lehelastesse just hästi ei suhtu. Seetõttu eelistab Grete oma põhimüügikohta Pirita Selverit, kus on tema sõnul alati väga toredad ja naeratavad inimesed.
Lehelapsi rõõmustab, et päris tihti antakse neile raha koos kiidusõnadega niisama – töö tunnustuseks, lehte ei soovitagi. Summad jäävad viie ja 30 euro vahele.
Laste sõnul on eriti lahked tuntud inimesed. Tallinna lehelastelt tuleb kuulsuste lahkuse näiteid nagu varukast. Siim Mansberg ütleb, et temalt on viie euro eest Eesti Ekspressi ostnud nii Karl Erik Taukar kui ka Edgar Savisaar. Tõnis Sarap lisab, et temalt ostis Kristiina Ojuland Eesti Ekspressi viie euro eest ja Getter Jaani andis ühe euro tippi. Henri Porila lisab omalt poolt lahkete kuulsuste nimekirja Anu Saagimi, kes maksis Eesti Ekspressi eest viis eurot.