Oma vaarisa asutatud firmat viis viimast aastat juhtinud Bill Ford teatas 4. septembril, et astub oma postilt tagasi. Fordi kontserni uueks presidendiks ja tegevjuhiks sai Alan Mulally. Bill Ford osaleb edaspidi strateegiliste otsuste tegemisel juhatuse esimehena, igapäevane juhtimine aga jääb Mulallyle.

61aastane Mulally on hariduselt lennundusinsener ja autotööstuses uustulnuk, kuid raskustes firma juhtimise kogemused on tal esmaklassilised. Eelmised 37 aastat oli tema tööandjaks lennukitööstuse gigant Boeing. Just Mulally juhtimisel tuli Boeing välja 2001. aasta 11. septembri järel reisilennunduses alanud sügavast kriisist ning asus taas tõsiselt konkureerima Airbusiga.

Suuri muudatusi uus tegevjuht esialgu ei plaani ning kavatseb keskenduda kulude vähendamisele, tööviljakuse suurendamisele ja tootevaliku optimeerimisele.

 

Suri maailma vanim autovõidusõitja

31. augustil surnud Tom Delaney oli briti ja ilmselt kogu maailma vanim aktiivne autovõidusõitja. Vaatamata oma 95 eluaastale seisis ta viimati võidusõidu stardis veel tänavu augustis. Delaney saavutuse erakordsust rõhutab samuti fakt, et oma karjääri lõpetas ta täpselt samal autol, millega kunagi alustas - 1928. aasta Lea-Francis Hyperil.

1930. aastatel kogus Delaney hulganisti võidukarikaid, kuid oma kõige väärtuslikuma auhinna pälvis ta mullu 94aastasena. Briti autospordiliit MSA andis talle toona elutöö auhinna - esimese sellise MSA ajaloos.

 

Evo IX veelgi vägevam

Augusti lõpul jõudis Jaapanis müüki Mitsubishi Lancer Evolution IX MR. MR on lühend sõnadest Mitsubishi Racing ning märgib tavakohaselt kõige sportlikumaid mudeleid firma tootevalikus. Tavaliste Evodega võrreldes tehti täiustusi turbokompressori, vedrustuse ja lengerduskontrolli (Active Yaw Control) juures. Mootori andmed (2 l, sõltuvalt mudelist kuni 280 hj ja 407 N·m) ei muutunud, kuid tänu uuele turbole paranes  kiirendus paigaltvõtul.

Evo IX MR on saadaval nii sedaanina kui ka universaalina. GSR-sedaanil on kuuekäiguline käigukast, RS-versioonil viiekäiguline kast ning võistlusauto toorikuks mõeldud masinast on eemaldatud kõik üleliigne. Universaali GT-variandil on samuti kuuekäiguline kast, GT-A juhid aga saavad loota automaatkäigukasti teenustele. Hinnad jäävad meie rahasse ümberarvestatult 300 000 ja 380 000 krooni vahele, kuid - kahju küll - kõik plaanitud 1500 autot on mõeldud Jaapani turule.

Vesinikuauto sai tootmisvalmis

BMW tööd vedelat vesinikku kütusena tarbiva auto kallal on jõudnud niikaugele, et esimene selline sõiduk on seeriatootmiseks valmis. BMW Hydrogen 7 on pealtnäha samasugune kui tavaline 7. seeria ja kapoti all seisab peaaegu tavaline 12silindriline sisepõlemismootor.

See arendab 260 hobujõudu ja viib raske auto 100 km/h kiiruseni 9,5 sekundiga. Tippkiirus on elektrooniliselt piiratud 230 km/h peal. Mootor on võimeline kütusena kasutama ka tavalist bensiini (vesinikutanklate võrk ju puudub) ja ümberlülitamisega ulatub sõidukaugus 700 kilomeetrini. Vesinikku põletades jääb autonoomia 200 kilomeetri kanti.

Bensiinipaak on 74-liitrine, Kahekordsete roostevabast terasest seintega vesinikupaak mahutab 8 liitrit vedelat vesinikku. Tegu on äärmiselt olulise komponendiga, sest vedela vesiniku temperatuur on ligikaudu -250 kraadi.

Vesinikku kütusena kasutades eraldub atmosfääri praktiliselt ainult veeauru. Teoreetiliselt ei tohiks vesiniku põlemisel süsinikuühendeid üldse tekkida, tegelikult ei võimalda määrdeõli põlemine ja aktiivsöest filtrid siiski absoluutset nullsaastet.

 

Diisliga üle 500 km/h

Just selline on tänavu augustis püstitatud uus diiselsõidukite absoluutne kiirusrekord. Traktorite ja ehitusmasinate tootjana tuntud Briti firma JCB ehitatud Dieselmax püstitas Bonneville'i soolajärvel tegelikult isegi kaks uut rekordit. 22. augustil saadi kahel edasi-tagasi otsal tulemuseks 526,027 km/h, päev hiljem astuti aga veel tubli samm edasi ning uueks rekordiks kirjutati 563,418 km/h. Aga seegi pole kaugeltki sõiduki võimete piir, sest kiireimal otsal arendas Dieselmax tervelt 588 km/h. Võrdluseks: eelmine tipptulemus pärines aastast 1973 ja oli "vaid" 380 km/h.

Tähelepanuväärne seik - Dieselmaxi juhtis rekordkatsetel Andy Green, kelle nimele kuulub ka absoluutne maismaa-kiirusrekord 1227 km/h.

JCB Dieselmaxist ja temaga tehtud rekordist kirjutame pikemalt oktoobrikuu Hommes.

 

Automüük püsib rekordkursil

AMTELi andmetel müüdi Eestis augustikuus 2359 uut sõiduautot. Tulemus jääb küll maha mai ja juuni rekordnäitajatest, kuid mullusega võrreldes on kasv üüratu. Tollal õnnestus ostja leida 1481 sõiduautole. Aasta algusest saati on tänavu kaubaks läinud 16 915 masinat. Mullu sama aja 13 244ga võrreldes tuleb kasvuprotsendiks 28. Veelgi ilmekama pildi aga annab kõrvutamine 2004. aastaga. Tookord osteti Eesti autofirmadelt 12 kuuga 16 459 sõiduautot, tänavu said need numbrid täis vähem kui kaheksa kuuga. Pole siis ime, et Eesti Pank räägib majanduse ülekuumenemisest.

Automarkidest hoiavad jämedat otsa kolm Jaapani firmat, edukaimana jätkab Toyota. Augustis müüdi neid masinad 377, mis teeb turuosaks 16 protsenti. Kaheksa kuu summas jääb ülekaal veidi väiksemaks, ent püsib siiski mäekõrgune. Üldse on tänavu Eestis müüdud 39 eri marki sõiduautosid.

KÜMME ENIMMÜÜDUD AUTOMARKI 

August 2006

KohtMarkMüük
1TOYOTA377
2HONDA251
3MAZDA160
4RENAULT132
5ŠKODA118
6VW118
7CITROËN117
8OPEL110
9PEUGEOT95
10HYUNDAI92

 

Jaanuar - august 2006 

KohtMarkMüükTuruosa
1TOYOTA238314,1%
2VW14368,5%
3HONDA14158,4%
4MAZDA11666,9%
5CITROËN10296,1%
6FORD9415,6%
7RENAULT8655,1%
8OPEL8154,8%
9PEUGEOT7894,7%
10ŠKODA7304,3%

 

8C Competizione tuleb!!!

Kolme aasta eest Frankfurdi autonäitusel pilke püüdnud Alfa Romeo 8C Competizione saab siiski seeriaautoks. Ehkki on juba ette teada, et 8C firmale kasumit ei too, andis uus tegevjuht Antonio Baravalle piltilusale GT-kupeele siiski rohelise tee. Alfa ei vaja mitte ainult raha, vaid ka imagot.

8C saab ruumilise terasraami, Alfa Romeo enda disainerite loominguna sündinud kere valmistatakse süsinikplastist. Jõuallikaks on mõistagi V8 (8C tähendabki ju otto cilindri ehk kaheksa silindrit), mis valminud Alfa, Ferrari ja Maserati ühistöös. 4,7-liitrise töömahu juures arendab see 450 hj ja 470 N·m. Robotiseeritud kuuekäiguline järjestiklülitusega käigukast asub parema kaalujaotuse huvides tagasilla juures (tuntud lahendus Alfa 75-l ja 90-l), jõuülekanne sisaldab ka iseblokeeruvat diferentsiaali. Sõiduki eeldatavalt vapustavat dünaamikat (andmeid esialgu ei avaldata) arvestades pole 20tollised rehvid-rattad sugugi liialdus. 

8C Competizione pannakse välja septembri lõpus algaval Pariisi autonäitusel ja pole vähimatki kahtlust - sellest kujuneb ürituse superstaar.

 

Cadillac kaheksakäiguliseks?

Augustis registreeris General Motors sõiduautodel kasutamiseks kaubamärgi 8SPEED. Kõigi märkide järgi näitab see käikude arvu (kaheksa) uues, alles väljatöötamisjärgus olevas automaatkäigukastis. Laiatarbesõidukeile sellist vaevalt paigaldama hakatakse, tõenäoliseks tarbijaks saab Cadillac (võib-olla ka Buick ja Corvette).

Põhimõtteliselt saaksid moodsad suuremahulised mootorid rahulikult hakkama kas või ainult kahe käiguga. Teisalt - mida enam käike, seda sujuvamalt nad vahetuvad ning seda väiksema kütusekuluga auto liigub. Ainus praegu tootmises olev kaheksakäiguline automaat töötab Lexuse lipulaeva LS 460 pardal. Seitsmekäiguline agregaat on olemas Mercedesel, ülejäänud ajavad läbi vähematega.