GM

September: ostjad laisad, rekordikurss püsib

Septembris leidsid Eesti autofirmad ostja kokku 2090 sõiduautole ja maasturile. Tavaliselt märgib september puhkuste lõppu ja müük kasvab suvekuudega võrreldes oluliselt, tänavu aga juhtus vastupidi. Augusti 2359 auto kõrval näivad septembrikuised numbrid üsna lahjad. Ent  mulluse 1586ga võrreldes läheb autofirmadel oluliselt paremini. Seda näitab ka kolme kvartali numbrite kokkulöömine: mullu 14 830, tänavu 19 005. Kasvuprotsendiks tuleb 28,1. Taustsüsteemi iseloomustamiseks veel niipalju, et kogu eelmise aasta jooksul läks kaubaks 19 581 autot - see arv on artikli ilmumise ajaks juba kindlasti ületatud.

Firmade lõikes püsis tipp uskumatult stabiilsena: septembri esiviisik seisab samas järjekorras ka kolme kvartali tulemusi kokku lüües. Üht tendentsi võib siiski täheldada: kõige rikkamad lähevad veelgi rikkamaks. Toyota turuosa näiteks kasvas ning sisuliselt iga kuues uus sõiduauto kandis just seda märki. P>

Huvitav tähelepanek luksusmarkide vallast. Üldiselt püsivad kolm suurt (Audi, BMW ja Mercedes-Benz) enam-vähem võrdsel tasemel, kolmveerand aastaga on ostjaile üle antud vastavalt 329, 327 ja 349 sõiduautot. Septembris oli Mercedesel aga eriti nõrk kuu (21), konkurentidele jäädi alla enam kui poolega (Audi 44, BMW 45).

 

Septembri automüügi esikümme 

Koht Mark Müük Turuosa
1 TOYOTA 342 16,4%
2 HONDA 187 8,9%
3 VW 165 7,9%
4 MAZDA 156 7,5%
5 CITROEN 154 7,4%
6 ŠKODA 124 5,9%
7 RENAULT 97 4,6%
8 OPEL 89 4,3%
9 PEUGEOT 85 4,1%
10 HYUNDAI 80 3,8%

 

Esikümme aasta algusest 

Koht Mark Müük Turuosa
1 TOYOTA 2725 14,3%
2 HONDA 1602 8,4%
3 VW 1601 8,4%
4 MAZDA 1322 7,0%
5 CITROEN 1183 6,2%
6 FORD 1013 5,3%
7 RENAULT 962 5,1%
8 OPEL 904 4,8%
9 PEUGEOT 874 4,6%
10 ŠKODA 854 4,5%

 

General Motorsi ja Renault liidust ei saanud asja

3. oktoobril otsustas General Motorsi nõukogu, et lükkab tagasi Renault' liitumisettepaneku. Otsus tuli üllatusena, sest vaid paar päeva varem olid GMi boss Rick Wagoner ja Renault' kontserni juht Carlos Ghosn sel teemal kohtunud ning otsuse tähtajaks määranud 15. oktoobri.

"Pakutud liidu struktuur ei olnud GMi aktsionäride huvides," ütles Wagoner, kuid tunnistas, et mõlemad osapooled oleksid tehingust oluliselt võitnud. Probleemiks olevatki kujunenud see, et Renault võit oleks olnud suurem ning GM soovis selle tasakaalustamiseks kompensatsiooni. GMi suurim aktsionär Kirk Kerkorian andis seepeale mõista, et võib oma osalusest üldse loobuda.

General Motors on maailma suurim autokontsern. Mullu valmistati üle 9 miljoni auto ning kanti seejuures 10,6 miljardit dollarit kahjumit.

 

Aasta Auto finalistid teada

Euroopa „Aasta Auto 2007" konkursil on läbi esimene voor ja finalistid selged. Seekord esitati valikuks 41 uut autot. 58 žüriiliiget ei suutnudki edukalt seitset finalisti välja selgitada. Rebimine oli nii tihe, et seitsmes koht läks jagamisele ja tänavu on finaliste tavapäratult kaheksa.

Euroopa Aasta Auto 2007 kuulutatakse välja 13. novembril ning kandidaatideks on Citroën C4 Picasso, Fiat Grande Punto, Ford S-Max, Honda Civic, Opel/Vauxhall Corsa, Peugeot 207, Škoda Roomster ja Volvo C30. Igal žüriiliikmel on 25 punkti, mis tuleb jagada vähemalt viie auto vahel.

 

Kaasliiklejate põlgus on tõhus relv

Erinevalt Eestist on enamikus Euroopa riikides keelatud mobiiltelefoni handsfree-seadmeta kasutamine autoroolis. Samas rikutakse seda keeldu massiliselt. Suurbritannias postikaubamaja Car Parts Direct läbiviidud küsitlus näitas, et ähvardavast karistusest märksa tõhusamaks relvaks rikkujate vastu on kaasjuhtide halvakspanu. Autos telefoniga rääkimist peetakse samaväärseks prügi mahaviskamise või järjekorras ettetrügimisega. Harvad pole juhud, kus rikkujat tullakse noomima, eriti äärmuslikel juhtudel on isegi autodel rehve katki torgatud. 

 

Fabia jäi vahele!

Pariisi autonäitusele pühendatud artikli juures võite näha Škoda Joysteri pilti, mida ametlikult serveeritakse kui teise põlvkonna Fabia ettekuulutajat. Fabia II ise peaks debüteerima kevadel Genfi näitusel. Kuid Tšehhi ajaleht „Blesk" avaldas 13. oktoobril esikaanel foto tehasetsehhis seisvast Fabiast. Ilmselt on tegu niinimetatud eelseeria-autoga, mille valmistamise käigus seadistatakse tootmist.

Pilt kinnitab kuuldusi, et Fabia II hakkab välimuselt sarnanema Roomsteriga. Esitulede ja radiaatorivõre kuju on nagu kaks tilka vett, esiklaas üsna püsti ning piilareid katab tume klaas.

 

Nelikvedu ka Ferraridele

Itaalia autoajakirjanduses avaldatud teadete kohaselt valmistab ka Ferrari ette oma lülitatava nelikveosüsteemi tootmist (inglisekeelse koodnimetusega insertable 4x4). Süsteemi ei saa siiski pidada pidevaks nelikveoks, kuna ülekuumenemise vältimiseks saab nelikvedu suurematel kiirustel kasutada ainult mõnikümmend sekundit korraga. See-eest on tehniline lahendus väikeste kadudega, kerge ning suhteliselt odav toota.

Teatavasti on kõik Ferrarid tagaveolised ning sportliku sõiduviisi tarvis on selline jõuülekande lahendus parim. Küll aga muutub võimsa mootori ja tagaveo ühendus ohtlikuks libedal. Ferrari süsteem ongi mõeldud just seks puhuks. Normaaloludes kantakse kogu moment tagaratastele, vajadusel pannakse automaatselt  ka esirattad vedama. Süsteem on juba läbi teinud maanteekatsetused ning sobib nii esi- kui ka keskmootoriga autodele. Lisaks Ferrarile tuleb uus nelikveotehnika kasutusel ka Maseratidel ja Alfadel.

 

Lollikindel Range Rover

Üllatavalt sageli juhtub, et diiselmootoriga autodesse tangitakse bensiini. Kui masin pärast sellist apsu käivitada, on tulemus katastroofiline. Mootori remont kujuneb keeruliseks ja kalliks. Et väärtuslikku masinat juhi hajameelsuse või rumaluse eest kaitsta, võeti Range Rover TDV8l kasutusele uudne turvasüsteem.

Kuna bensiini tankimiseks kasutatav otsik on peenem, ulatub see ka sügavamale tankimisavasse. Vastav andur tunneb selle ära ja sulgeb paagi ees oleva klapi.

 

Montoya lombi taga edukas

Suvel vormel-1st lahkunud ja USA NASCAR Nextel-sarjas võistlema valmistuv Juan Pablo Montoya tegi muljetavaldava debüüdi. ARCA (samalaadne madalama tasemega sari, kasutatakse mõne aasta vanuseid NASCARi autosid) etapil Talladega trekil saavutas Montoya teise kvalifikatsiooniaja, jäädes parimale alla vaid 0,009 sekundit. Võistlusel juhtis Montoya esimesed kümme ringi, kuid sattus hiljem avariisse ja langes 31. kohale. Kaval boksitaktika ja julge sõit tõstsid ta lõpuks kolmandaks. "Ma tegin täna vist oma nelikümmend möödasõitu. Nii palju lõbu pole ammu olnud," arvas Montoya ise.