Vaata kriisis peeglisse!
Ümberringi halveneb majanduslik olukord – kogu maailmas ja meie
riigis tervikuna. Tublid ja töökad sõbrad-tuttavad
jäävad ilma kindlast sissetulekust, enamikus peredes halveneb
toimetulek igapäevaste tegevuste-toimetustega, muu hulgas halveneb ka
inimeste tervis, paljud kaotavad ravikindlustuse, sassi lähevad seni
stabiilsena püsinud peresuhted, keerulisemaks muutub läbisaamine
täiskasvanute ja laste vahel.
Käimas on arutelud, kas ja
kui eetiline on lapsi perre planeerida selleks, et ise emapalga ja lastetoetuse
najal elus püsida. Surve väljastpoolt on tugev. Kas ja kui ausalt
maksta riigile tööga teenitud tuludelt makse – milleks peaks,
kui mustalt teenitud töötasust jääb pere
ülalpidamiseks järele tunduvalt suurem summa kui maksustatud
töötasult? Kas üldse tasub siin ja praegu uut
tööd-tegevust otsida või tuleks minna kuhugi kaugemale?
Valikuid on.
Üks valik on ka langeda masendusse ja teha mitte
midagi. Põdeda, rääkida, kui halvasti kõik on meie
ümber ja sees, kui lootusetu on tulevik. Kuulata vastavasisulisi tele- ja
raadiosaateid ning lugeda valikuliselt ajakirjandusest artikleid teemal
„Olukord on hull ja veel hullemaks läheb”. Ja selliselt
käitudes olukord tõepoolest võimendub.
Kriisi algus ja tunded
Klassikaliselt järgneb
läbielatud ehmatusele, nagu ootamatu töökoha kaotus, suur
tüli pereringis, suhte katkemine, kooli poolelijätmine, elukoha
vahetus jms, reaktsiooniperiood. Ehmatuse ehk šokifaasis inimene
tavapäraselt eriti ei mõtle. Ta on kogenud ja läbi elanud
midagi senitundmatut, olukord on tema jaoks uus, ta ei oska kuidagi
käituda ega sellega toime tulla.
Sageli jääb
senistest käitumisviisidest ja omandatud teadmistest-kogemustest
väheks ning vaja on abi ja sekkumist väljastpoolt. Nüüd
sõltub inimesest: mõni võtab väljastpoolt pakutava
abi ja toetuse vastu, mõni mitte. Mis iganes põhjustel: ei luba
uhkus (loe: pseudouhkus) abi paluda, puudub oskus ja/või harjumus
raskest olukorrast teistele teada anda, messiase- ja soolokompleks (vastavalt
tuntakse end asendamatuna ja tahetakse ise kõigega hakkama saada,
keeldudes pakutavast abist), abipalumisega arvatakse väljendatavat oma
n-ö nõrkust, mõni lihtsalt ei taha. Nii jäädaksegi
oma raske majandusliku ja emotsionaalse seisundiga uhkesse üksindusse.
Šokifaasile järgneval reaktsiooniperioodil valdab inimest
kolm baastunnet: kurbus, hirm ja süütunne. Kurbus selle kõige
pärast, mille või kelle oleme kaotanud. On see kodu, lähedane
inimene, töökoht, turvatunne. Hirm sellepärast, et samasugune
olukord võib ju ka tulevikus korduda. Või korduda mõne
meie lähedasega. Süütunne sellepärast, et ei suudetud
olukorda ära hoida. Oleks käitutud kuidagi teisiti – poleks
ülemusele vastu hakatud, poleks nii halvasti lähedasele öeldud
ja talle sellega haiget tehtud, poleks sel päeval autorooli istutud jne
–, oleks vähemalt mõni praegune raskus olemata.
Psüühilised kaitsemehhanismid
Psühhoanalüüsi põhitõde ütleb, et iga
inimene eksisteerib igal ajahetkel oma parimal tasandil. See, kuidas keegi
käitus mingis olukorras mingi arv tunde, päevi, kuid või
aastaid tagasi, oli tol ajahetkel tema jaoks parim tasand. See sobis ja vastas
tolleaegsele olukorrale, tingimustele, inimese enese oskustele ja sisetundele
ning teiste inimeste käitumisele tema ümber. Viis minutit hiljem
oleks see inimene võib-olla teinud mõne teistsuguse otsuse
ja käitunud kuidagi teisiti. Aga sel ajahetkel oli otsus õige,
adekvaatne, peegeldades ja vastates tegelikule olukorrale. Seega mingit
episoodi või käitumist kahetseda on üsna mõttetu aja-
ja energiakulu. See on lihtsalt kasutu ega anna meile midagi.
Niisiis, reaktsiooniperioodil valdab inimest kolm baastunnet: hirm, kurbus ja
süütunne. Kõik need võimenduvad, kui inimene on
üksinda ja kui ta midagi ei tee. Seda peaks teadma, et me ei läheks
hulluks ning meie vaimne ja emotsionaalne tasakaal säiliks senisel
või senisest tervemal kujul.
Inimese psüühika on
niimoodi seatud, et selleks, et mitte tunda hirmu, kurbust ja
süütunnet – meil on ju valus ja paha ning nagunii ei oskagi me
neid tundeid aktsepteeritavas vormis väljendada –, hakkavad meid
kaitsma psüühilised kaitsemehhanismid. Levinuim on eraldumine ehk
isolatsioon.
Eraldutakse sõpradest,
töökaaslastest, tööst, perekonnast, äärmuslikumal
juhul kogu maailmast.
Inimene lihtsalt istub kodus ega soovi mitte
kellegagi suhelda. Miks ta peakski? Kõik, kellega ta suhtleks,
küsiksid „Kuidas sa ennast tunned?”, „Kas sa saad ikka
hakkama?”, „Kuidas sul läheb?”. Aga kurb, kartev ja
süütunnete käes vaevlev inimene ei taha sellest
rääkida, et tal halvasti läheb. Ta süüdistab ennast
oma töökoha kaotuses, suhte lõppemises või mis iganes
ebameeldivalt lõppenud olukorras. Sageli puudub meil selliste olukordade
järel kaasnevate tunnete kirjeldamiseks ka sõnavara,
mistõttu me lihtsalt ei oskagi öelda, mida tunneme. Seepärast
tundubki olevat rahulikum olla uhkes üksinduses omaette.
Iseloomulik,
eriti meestele, on see, et eraldatuses viibides hakatakse jooma. Naised
eelistavad rohkem tarvitada rahusteid ja antidepressante, mis teatavasti
ehitavad psüühika kaitseks ajutise müüri inimese
emotsionaalsuse ja teda ümbritseva maailma vahele. Nimetatud aineid
tarvitatakse eesmärgiga unustada ebameeldiv olukord ning sellega kaasnev
valu. Alkoholi tarbides toimub paraku täpselt vastupidine: nimelt
traumajärgselt fikseerib alkohol seisundi, milles jooma hakati. Loogiline
järeldus on, et varem või hiljem võimenduvad nii hirm,
kurbus kui ka süütunne ning kõik kokku annab
reaktsiooniperioodil end maailmast isoleerinud inimesele väga kõrge
suitsiidiriski. Ka seda on raske olukorra üle elanud inimese
lähedastel vaja teada.
Looming, töö,
viha…
Maailmast eraldumiseks ei pea ilmtingimata
põgenema tablettidesse ja/või pudelisse. Põgeneda
võib ka näiteks töösse, loomingusse, sporti. Kui
süveneda kirjanike, kunstnike ja heliloojate elulugudesse, kumab
neist läbi üks nukravõitu ühine nimetaja –
üsna sageli muutub nende looming pärast raskeid sündmusi
või üleelamisi. Ja harilikult on nende looming läbielatud
eluraskuste järel hingestatum, soojem, siiram, inimestele rohkem
kordaminev (Eric Claptoni „Tears from Heaven”, Freddy Mercury
„Show must go on” jpt).
Kaitseks valusate tunnete eest
võib inimene põgeneda ka eitamisse. Lihtsalt ei võeta
omaks, et mingi valus sündmus on toimunud – seda pole olnud.
Olukorrale püütakse leida igasuguseid seletusi: lähedane inimene
polegi hukkunud, vaid on põgenenud teise riiki, tal on seal uus
identiteet ning ta tahtiski minevikuga lõpparve teha; pikki aastaid
kestnud suhe polegi lõppenud – ta kindlasti tuleb veel tagasi, see
on vaid teineteisest puhkamise periood; ülemus saatis vaid ajutiselt
sundpuhkusele vmt. Raskematel juhtudel v&
otilde;ib juhtunu eitamine viia tõsise psüühilise
haigestumiseni.
Kaitsemehhanismina kasutatakse ka viha. Raskes ja
halvas olukorras peab ju ometi keegi süüdi olema! Viha võib
suunduda küllaltki erinevatele objektidele.
Esmalt
võidakse viha suunata konkreetselt olukorra põhjustanud inimese
vastu, kui selline inimene ja tema otsene seos juhtunuga on kindlaks tehtud.
Näiteks konkreetselt liiklusõnnetuse põhjustaja
vastu, vallandamiskäsu andnud tippjuhi vastu, meditsiinitöötaja
vastu.
Viha võib suunduda selle vastu, kellest või
millest on ilma jäädud. Siinkohal on tavapäraselt tegu
keskmisest raskema kaotusega, nagu lähedase inimese kaotus.
Öeldakse, et inimene, kes lahkus, oligi paha ja tegelikult suhtus minusse
halvasti. Või et töökoht, millest ilma jäädi, oligi
nõme, kolleegid tobedad ja varem või hiljem oleks sealt nagunii
tulema tuldud.
Viha võib inimene suunata ka iseenese vastu.
Sel juhul on tegu juba enese vigastamise (Deliberate Self-Harm Syndrome)
või suitsidaalse ehk enesetapule suunatud käitumisega.
Üldlevinud arvamuse kohaselt on viha kergem taluda ja välja elada kui
kurbust, hirmu ja süütunnet.
Pärast raskeid üleelamisi on alateadlikult kasutatavaid
kaitsemehhanisme rohkem: tõrjumine, emotsioonide isoleerimine,
üliettevaatlikkus, regressioon, sõltuvus- ja/või
hoolitsusvajadus, ülim nõudlikkus enese ja teiste suhtes,
asendusobjekti otsimine / kaotuse kompenseerimine, juhtunu tähtsuse
vähendamine, juhtunu mõtetest väljatõrjumine jt.
Analüüs ja kohanemine
Reaktsiooniperioodi n-ö normaalseks kestuseks peetakse kaht kuni nelja
nädalat, raskematel juhtudel kaht kuni nelja kuud. Kui intensiivsed
reaktsioonid ehk inimese muutunud käitumine psüühika kaitseks
tööle hakanud kaitsemehhanismide tõttu pole üle
läinud poole aasta möödudes, on põhjus inimese varasemas
elukäigus, mitte selles sündmuses, mille järel intensiivsed
reaktsioonid vallandusid.
Kolmas faas, mis järgneb šoki-
ja reaktsiooniperioodile, on analüüsifaas. Inimene hakkab
mõtlema sellele, mis juhtus, kuidas juhtus ja millepärast nii
juhtus. Ta analüüsib juhtunut justkui teiselt tasandilt.
Ülitugevad emotsioonid on taandunud, emotsioonid tasakaalustuvad.
Mõeldakse sellele, kuidas homme, ülehomme, järgmisel kuul,
järgmisel aastal hakkama saada. Mõtetesse ja ka sõnavarasse
taastekib sõna „tulevik”. Kas peaksin muutma
töökohta või oma töö profiili, vahetama partnerit
ja/või elukohta jne. Raskemate juhtumite järel on ka
võimalik, et analüüsifaasis muudab inimene oma senist
elufilosoofiat: usklik inimene loobub usust või vastupidi –
tõsisest ateistist saab sügavalt usklik inimene.
Viimane
faas psüühika reageerimisel pärast valusaid üleelamisi on
kohanemise faas. Siin on inimene loonud või loomas uusi lähtekohti
oma elule, paljud soovivad alustada ja alustavadki, tegelikult küll
jätkavad, n-ö puhtalt lehelt. Inimene suudab läbielatule tagasi
vaadata ilma terava valu ja kurbuseta. Üks tähelepanek siia juurde:
puhtalt lehelt alustajate hulgas domineerib sageli valge värvi eelistus.
Vahetatakse oma toas kirjud tapeedid valgete vastu, võimalusel
uuendatakse garderoobi valgete riideesemetega jne. Valge värv teatavasti
sümboliseerib puhtust, puhastumist, selgust, selginemist,
mõistmist, terviklikkust, uue algust. Toimub „kustutamine”
– alustatakse puhtalt lehelt.
Tähtsaks peetakse kriisile
järgnevat esimest aastat. Kui reaktsioonide tähendust ei
mõistetud, on tõenäolised probleemid edasises elus. Inimene
võib pärast raske juhtumi läbielamist olla
psüühiliselt kas nõrgem või tugevam, vaid üliharva
ei toimu mingeid muudatusi. Oluline on mõista, et see, mis meiega
toimub, on ajutine ja mööduv. Ei ole nii, et
„„Kõik on mööduv,” ütles rebane, kui
temalt nahk maha võeti”. Kui teadvustame endile, mis meiega on
toimunud/juhtunud ning kuidas meie psüühika sellele reageerib ja et
see kõik on normaalsuse piires, siis tõepoolest on see etapp elus
mööduv. Laske sellel olla – kõik läheb nagunii
paika, varem või hiljem.