28.03.2008, 00:00
Valutav tühjus ja madal enesehinnang
Koolivägivalla puhul vajavad abi nii ohver kui ka kiusaja. Kumbki pole seda rolli enesele ise valinud ja kummalgi pole selles rollis kerge, sedastab psühholoog Ellu Eik.
Koolivägivallast on saanud otsekui kummaline kuum kartul, mida kõik
asjasse puutuda võivad enesest eemale püüavad nihutada.
Õpetajad väidavad tihti, et nad ei suuda tagada korraloomist, kui
aine õpetamisegagi liialt tegu on. Koolipsühholoogi poole ei
pöörduta.
Turvamees, kui olemas on, ei näe igale
poole. Keegi kiusab, kedagi kiusatakse, enamik vaatab pealt – nagu see
alati olnud on …
„Kiusamine on vaadeldav
sõnumite vahetamisega,” arutleb Ellu Eik. „See on suhtlemine
– ainult et oskamatu ja destruktiivne suhtlemine. See on tõesti
alati olnud, aga viisid ja maht on olnud erinevad. Ja praegu on see muutunud
tunduvalt hullemaks.”
Enese määramise
raskus
Ellu Eigi hinnangul on koolivägivald osa laste
ja noorukite toimetulekuprotsesside välja kujunemisest, kätkedes
endas kõiki enese positsioneerimisega seotud raskusi.
Kas ma
saan hakkama, on valus küsimus läbi kogu elu, ent üks raskemaid
sellele küsimusele vastamise perioode mahub kaheteistkümnenda ja
viieteistkümnenda eluaasta vahele.
„On lapsi, kellel see
küsimus on väga tungiv. Kujutlus iseendast ehk minapilt ei anna
vastust, mis on tema tugevad küljed, mille varal ta loodab hakkama saada.
Nii hakatakse otsima erinevaid viise oma koha leidmiseks …
Toimetulekumehhanismid võivad olla erinevad. Näiteks vaadata, kas
keegi on minust nõrgem. Kui nõrgem on leitud – see on
nüüd see noor, kellest saab kiusatav – vajab kiusaja lakkamatut
kinnitust, et ta on ikka veel tugevam. Et teine on ikka veel nõrgem.
Sellest saab omamoodi sõltuvus – teha pidevalt uuesti haiget, et
saada uut kinnitust oma üleolekust.”
Sisemiselt
ebakindel ohvritüüp
Ohvriks saadakse tavaliselt
kahel tüüpilisel põhjusel. Ühel juhul elab potentsiaalne
ohver teadmises, et temas puudub võimsus, n-ö substraat, hakkama
saamise jõud ja oskused. See ei pruugi objektiivsusega kokku minna, end
jõuetuna tundev noor võib tegelikult olla andekas ja särav
– aga ta ei näe end sellisena.
Selline mentaliteet on
reeglina pärit kodust. Noor on võtnud omaks suhtumise, et tema
võimalus hakkama saada on eest ära hoida.
Kõik
oleks justkui olemas, kuid puudub vedru, mis pingestudes sunniks enese kaitseks
välja astuma, vajadusel ka teistele vastu hakkama.
Kuni sellise
noore lähedal pole agressorit, on temaga kõik korras. Ta saab
endaga hakkama ja suudab luua suhteid.
Paraku tunnetab
võimalik agressor selle tüübi intuitiivselt ja ilmeksimatult
– siin on keegi, kelle sisetunne on ebakindel, kes ei hakka vastu, kes on
nõrgem ja kelle arvel on võimalik püüda tunda end
tugevamana.
Kui need kaks kohtuvad, on vägivalla tekkele alus
loodud.
Kasvuhoonelapse ohvritüüp
Teine ohvritüüp on kasvuhoonelaps. Ta on kasvanud
väga sõbralikus ja rahumeelses keskkonnas, puutumata kunagi kokku
vajadusega ennast kaitsta või olemata näinud, kuidas keegi teine
ennast kaitseb.
Sellise noore sees võib reserv endaga hakkama
saamiseks, enda kaitsmiseks täiesti olemas olla, aga nad pole saanud seda
kunagi rakendada ega ole selle olemasolust isegi teadlikud. Vahel öeldakse
selliste noorte kohta, et nad on nohikutüüpi.
Alateadlikult ootavad nad, et maailm hoiaks neid sama ilusti, nagu neid on
hoitud kodus – aga maailm ei hoia.
Vanemad, kes
püüavad oma last kõigi võimalike ohtude eest kaitsta,
teevad talle tegelikult karuteene – nii ei õ
;
;pi laps ennast ise kaitsma.
Kiusaja: valutav tühjus
Kiusaja on veendunud, et enese kaitsmiseks pole muud
võimalust ega teed kui jõud, füüsiline üleolek.
Kellel on rohkem jõudu ja kõvem hääl, see ruulib.
Ka see hoiak on pärit kodust … Tõsi, see kodu ei
pruugi olla füüsiliselt vägivaldne, kuid jõujooned on
seal selged, olgu siis füüsilisel või psüühilisel
tasandil.
Sellisest kodust tuleval noorel ei ole repertuaaris muud
kui soov ennast kehtestada, kellestki tugevam olla – sest nii tunneb ta,
et on olemas.
Mõelgem korraks, mis tunne see on – kui
on hädasti vaja olla kellestki tugevam, et olla olemas … Nimetaksin
seda valutavaks mustaks auguks sisemuses. See must auk vajab valu
vaigistamiseks pidevat tõestamist – ja tõestada saab ainult
kellegi teise arvelt.
Agressori kaitsemehhanismid
Kiusaja ei taha tegelikult paha olla ning enesele teadvustada,
et ta teeb kellelegi haiget.
Sellepärast rakenduvad
alateadlikud kaitsemehhanismid, mis vägivallatsemist õigustavad.
Näiteks et „Mis ta siis on selline, selliseid ju võib
…”. Või „See oli ainult nali …”
Enesekaitse ei lase tehtud tegu enda ligi, agressor mõtleb tehtu enese
jaoks aktsepteeritavaks.
Tüüpiline juhtum on, et kiusaja
ei suuda oma toimepanekust rääkida. Ise tehtust jutustamine
lõhuks kaitsebarjäärid ära ning ta peaks enesele
tunnistama, et tallas enda paremana tundmise nimel jalge alla teise
inimõigused. See aga tundub liialt raske …
Täiskasvanud ütlevad sellises olukorras tihti, et „Näe,
kuidas valetab …”. Ehkki vormiliselt on tegemist tõesti
valetamisega, on selle eesmärgiks oma valutava musta augu täitmine
– ja sellest jutustamisega ei tule too noor lihtsalt toime. Ta pole seda
eneselegi teadvustanud.
Tunnistajad tunnevad hirmu
Iga agressori ümber on tema kaaskond – jõuk
noori, kes kiidavad tema teod heaks ja aitavad siin-seal kaasagi.
Nii-öelda kuningas ja tema õukond. Või siis kuninganna ja
tema õukond – sest tüdrukute maailmas pole põrmugi
vähem vägivalda kui poiste omas, ehkki see võib
mõnikord teisiti väljenduda. Vägivalda leidub nii viieliste
kui ka kaheliste hulgas, omandatud teadmised ei kaitse musta augu ega ka
sisemise ebakindluse eest.
Õukonnaliikmeid iseloomustab
enamasti hirm ise ohvriks sattuda, seetõttu hoiavad nad agressori ligi
ja teevad tema teod kaasa.
Keskmisel jõuguliikmel pole
ohvriks sattunu vastu enamasti midagi isiklikku: üks ühele suheldes
võib ta tollega koguni kenasti läbi saada. Aga kambaga koos olles
ta ohvri kaitseks välja ei astu – julgusest jääb
väheseks.
Kurtust ja pimedust väljendavad vahel ka
õpetajad – nii on lihtsam …
Konkurente
ei sallita
Agressoril, jõugu liidril, tuleb aga kogu
aeg võidelda hirmuga oma positsiooni kaotamise pärast: ta teab, et
kui tuleb temast tugevam, võib temast saada uus ohver.
Vana
jõuk teda enam ei kaitseks, tunnistajahirm halvaks nii noored kui ka
pedagoogid.
Seepärast tuleb positsioone kaitsta ja
võidelda, võidelda, võidelda … See on ka
põhjus, miks uus kollektiivi tulija püütakse kiiresti
tasalülitada, talle koht kätte näidata – liider kardab oma
kohta kaotada.
Uue tulija puhul sõltub palju tema
inimtüübist ja enesemääramisest.
Ohvriloomusega tüüp saab taas ohvriks. Valutava musta tühjusega
tüüp alustab oma võitlust. Jõuguliikme iseloomuga
tüüp liitub mõne jõuguga. Keda
võimuvõitlused ei huvita, ent kes suudab end kehtestada, leiab
ilmselt rakenduse ja tunnustuse mujal – näiteks õppimises
või spordis.
Kas lahendus on olemas?
Lahendus algab ühise mure meetodist. Abi vajavad nii
kiusaja kui ka ohver. Esimene peab suutma hakkama saada oma valutava
tühjusega – sest kuni ta seda suutnud pole, ei suuda ta luua
ühtegi lähisuhet. Sõbra- või armusuhtes ei saa ju teist
inimest vahendina näha, kuid just sellisena näeb kaaslasi noor, kes
kannatab valutava tühjustunde all. Kuni ainsaks tühjusetäiteks
on teise inimese alandamine, ei saabu rahu.
Tegu ja isiksus tuleb
hoida lahus. Tegu võib olla kuitahes halb, kuid inimene, kes selle
sooritas, vajab abi ja toetust. Temasse tuleb suhtuda kui inimesse, kes on
vähemalt potentsiaal-selt arukas ja võimekas.
Agressor
tuleb saada rääkima – see aitab tal oma tegudega silmitsi
seista ning leida võimalusi teha teinekord midagi teistmoodi. Suurt
käitumispööret korraga loota pole mõtet, muutused ei
sünni kohe, vaid sammhaaval.
Musta tühjuse täitmiseks
tuleb leida teisi võimalusi ning teraapiasse tuleks kaasata ka agressori
perekond.
Tihti on sellist noort kasvatatud
põhimõttel, et lapse väärikus pole oluline –
„Laps räägib siis, kui kana pissib!”. Teraapias on
vanemate tüüpiline suhtumine olnud: „Ka mind kasvatati niimoodi
…”. Psühholoogil jääb esitada vaid küsimus,
millele ta vastust ei oota: „Aga kas te olite õnnelik
…?”
Ohver aga vajab tuge oma enesehinnangu ning
enesekaitsemehhanismide üles ehitamisel – kui pöördumatuid
kahjustusi pole, on see ehk veidi kergemgi. Ohvrit saab aidata, kui aidata tal
teadvustada, et tal on õigus vastu hakata – ta ei pea kellelegi
alluma. Ka siin on vahel vaja vanemad appi võtta.
Noortekollektiivi tervemaks muutmisel on oluline kasvatada kodanikujulgust ka
(potentsiaalsetes) õukondlastes – julgust olla vägivalla
vastu. Kuri paljuneb, kui vahele ei astuta.
Mis on ühise mure meetod?
Ühise mure meetod (Shared Concern Method) on koolikiusamise sekkumisvõimalus, mis on eriti efektiivne just teismeliste varjatud grupikiusamise puhul. ÜMM käsitleb kiusamist kui konflikti ebavõrdsete osapoolte vahel.
Ühise mure meetodi loojaks on Uppsala Ülikooli pedagoogikaprofessor, väliseestlane Anatol Pikas. Oma tegevuses rahu kasvatusega rahvusvahelisel pinnal veendus Anatol Pikas selles, et rahu sõlmimisel kõige tõhusamaks abinõuks on konflikti vahendamine. Vahendaja, mitte kohtunik ega nõuandja, saab osapooltes välja tuua konstruktiivseid ettepanekuid; terapeutilise lahenduse otsimisel taandatakse võimuvahekord. Nii ka kiusamisjuhtumite lahendamisel – lähenedes tõenäolisele ohvrile ja tõenäolisele kiusajale kui konflikti osapooltele, säilub neis iseseisvuse tunne. Kui selle pinnalt leida ühine mure või huvi, tuleb välja ka ühine lahendus.
Allikas: Lastekaitse Liit
Ühise mure meetod (Shared Concern Method) on koolikiusamise sekkumisvõimalus, mis on eriti efektiivne just teismeliste varjatud grupikiusamise puhul. ÜMM käsitleb kiusamist kui konflikti ebavõrdsete osapoolte vahel.
Ühise mure meetodi loojaks on Uppsala Ülikooli pedagoogikaprofessor, väliseestlane Anatol Pikas. Oma tegevuses rahu kasvatusega rahvusvahelisel pinnal veendus Anatol Pikas selles, et rahu sõlmimisel kõige tõhusamaks abinõuks on konflikti vahendamine. Vahendaja, mitte kohtunik ega nõuandja, saab osapooltes välja tuua konstruktiivseid ettepanekuid; terapeutilise lahenduse otsimisel taandatakse võimuvahekord. Nii ka kiusamisjuhtumite lahendamisel – lähenedes tõenäolisele ohvrile ja tõenäolisele kiusajale kui konflikti osapooltele, säilub neis iseseisvuse tunne. Kui selle pinnalt leida ühine mure või huvi, tuleb välja ka ühine lahendus.
Allikas: Lastekaitse Liit