bikeep.com

Statistika järgi langeb pikanäpumeeste saagiks Eestis iga kümnes jalgratas. Pooled varastatud velodest viiakse ära kodudest – keldrist, rõdult, trepikojast – ja teine pool läheb kaduma õuest.
Kõik me oleme selle nähtusega ühel või teisel moel kokku puutunud. Bikeep nägi, et on karjuv vajadus selle probleemiga midagi ette võtta. Firma seitsmest töötajast vähemalt ühel on ratas varaste saagiks langenud.

Kahe aasta eest hakati Bikeepis nuputama, mis võiks niisugused vargused välistada – kuidas luua jalgratastele turvaline parkimiskoht, kus moodsa ajal linnasõiduk oleks varga eest kindlalt kaitstud.
Ehk oli ka tagumine aeg? Viimane suurem innovatsioon jalgrataste parkimise maailmas on nii-öelda U-lukk. Aga see jõudis turule 43 aastat tagasi!

Eestlaste loodud innovaatiline süsteem on uus tase, Bikeep astus pika sammu edasi. Uus parkimissüsteem, mille ettevõte välja töötas, lubab lukustada nii jalgrattaraami kui esiratta; lisavarustuse hulka kuuluvad valvekaamera, andurid, valgustus, alarm.

Kui ratta varguse korral tuli seni pöörduda asutuse poole, kellel võiks olla parkimiskohast turvakaamera salvestis – ja tihtilugu ei andnud seegi vargast mingit väärtuslikku infot –, siis Bikeepi parklal on ööpäevaringne klienditeenindus: kui keegi hakkab vähegi seadet manipuleerima, läheb tööle alarm. Kohe saab signaali ka turvafirma. 

Tuleb tunnistada, et seni kasutatud rauast konstruktsioonidega rattahoid mõjub Bikeepi terasest ja elektroonikaga relvastatud parkla kõrval nukralt primitiivsena. Vahe on mäekõrgune. Bikeep on, kui piltlikustada, rattaparklate Ferrari.

Kuid erinevalt nimetatud luksusautost on Bikeepi parkla roheline projekt – rattale turvalise parkimise pakkumine aitab kaasa kondiaurul liikumise populariseerimisele – seda kinnitab ka firmale antud auhind “Keskkonnasõbralik ettevõte 2013”.

Laheda loodussõbraliku tooteni jõudmiseks kulus palju aega ja vaeva. Bikeepi tiim leiab, et oleks olnud palju kergem teha valmis lihtne seade – kuid lihtsus ei olnud eesmärk omaette. Eesmärk oli teha toode, mis peaks vastu aastaid, kannataks välja kõik ilmastikuolud.

Parkla tänane disainiversioon on järjekorras 28. “Enne seda katsetasime igasugu jubedaid asju – ei taha enam mõeldagi selle peale...” kirjeldab ettevõtte tegevjuht Kustas Kõiv loomeprotsessi. Bikeepi tiim annab mõista, et toote areng jätkub. Kuid samal ajal püütakse jõulisemalt turule siseneda. “Nii palju, kui uurinud oleme – meie oleme esimesed: need, kes juurutavad mõtet, et nüüd võib ratast parkida ka elektrooniliselt. See on turuletuleku keeruline osa,” räägib Bikeepi müügidirektor Mikk Moses.
Bikeepi parkimiskoha hinnast ettevõtte esindajad meelsasti ei räägi. “Hind sõltub mitmest asjast. Me ei taha seda öelda, sest see pole lõplik. Proovime iga päev hinda optimeerida,” ütleb Moses. 

Esimesed Bikeepi parklad võeti kasutusele aasta tagasi. Praegu kasutatakse neid näiteks Viru keskuse, Coca-Cola Plaza, Soo tänava Rimi ja Tehnopolise juures. Bikeepi rattaparkla rajatakse ka Ülemiste keskuse kõikide peauste juurde.

Tänaseks on paigaldatud kokku 42 parkimiskohta, 60 kohta on tootmisel. Bikeepi tegijad leiavad, et on suur vahe, kas kaubanduskeskus tahab lihtsalt rattaparkla kujul nii-öelda linnukest kirja saada või mõistab ratturite muret võimaliku varguse pärast.

Tulevikus tahetakse turvaliste parklatega jõuda ka välisturgudele, peamiseks sihtmärgiks on USA turg. Seni on eesmärk parklaid Eestis testida ja nende “lastehaigused” välja ravida.

Tasapisi suureneb ka Bikeepi parkla kasutajate arv. Eestis on neis juba pargitud ligi 10 000 korda