Eesti netituru reklaamimaht oli mullu 12 miljonit eurot. Kuid tulu, mida saavad näiteks suured tegijad Google, Facebook või Amazon, sinna arvestatud ei ole. „Meil puudub igasugune info nende reklaamikäibe kohta,“ nendib TNS Emori ärisuuna juht Külli Esko.

Ekspress Grupi juhatuse liikme Allan Sombri hinnangul viivad Google ja Facebook Eestist välja 2-3 miljonit eurot aastas.

Riigi seisukohalt on kõik korras – reklaam telliti Google kontorilt Iirimaal, maksustamine on Iirimaa asi. „Välisriigi äriühingu tulu on Eestis maksustav vaid juhul, kui äriühingu tegevus on toimunud Eestis. Näiteks veebilehe kättesaadavus või reklaami näitamine Eestis ei tekita alust maksukohustusele Eestis. Seda ei loeta teenuse osutamiseks Eestis,“ selgitab maksuameti pressiesindaja Uku Tampere.

Eesti Infotehnoloogia ja Telekommunikatsiooni Liidu juhatuse liige Enn Saar ütleb, et interneti ärimudelite puhul on kohati väga raske määrata summat, mille pealt ühte või teist maksu arvutada. Sest kus õigupoolest toimub näiteks Google´i teenuse osutamine?

Kas seal, kus on Google serverikeskused? (Euroopas on need Soomes, Belgias ja Iirimaal.)
Kas seal, kus on Google´i kontor? (Euroopa peakontor on Iirimaal.)
Või hoopis seal, kus on parasjagu Google´i teenuse kasutaja?
„Ühest ja selget kokkulepet rahvusvaheliselt ei ole,“ nendib Saar.
Probleem pole vaid selles, et Eestile jäävad tühjad pihud. Rahvusvahelised megakorporatsioonid on kasvanud nii tugevaks, et riigid üksi enam nende vastu ei saa.