18.04.2008, 00:00
Veidruste paraad
Idee- ja kontseptautode (neid mõisteid võib käsitleda
samatähenduslikena) saak tänavusel Genfi autonäitusel polnud
just kõige rikkalikum. Eelkõige andis tunda suurte tootjate
vähene panus.
Ühtki sellist sõiduriista, mis
pannuks südame hüppama või võtnuks jalust
nõrgaks, nendel stendidel ei leidunud. Seevastu seisis seal karjakaupa
“kontseptautosid”, mis kohe-kohe veidi muudetud kujul
seeriatootmisse jõuavad. Seatiga juhtuski nii, et näituse ja loo
kirjutamise vahepeal sai nukust liblikas ehk Bocanegrast Ibiza.
Ka
suurte kerefirmade faalanksis, mis Genfis alati võimsalt ette astub,
haigutas tänavu suur auk.
Bertone, üks kõige
kuulsama nime ja ajalooga disainistuudioid, vaagub pankroti äärel ja
sestap loobus üldse osalemisest.
Järgnevalt keskendumegi
neile ideeautodele, milles sõna esimene pool kaalub teise üles.
Kõrvale jäävad peatselt valmivate seeriaautode vastu huvi
tekitamiseks loodud pseudokontseptid.
***
Šveitsis autotööstus küll puudub, kuid sealsed
kereehitajad ja disainistuudiod panevad kodusele näitusele alati midagi
põnevat välja. Viimastel aastatel on kujunenud heaks tavaks, et
kõige-kõigemaid asju näitab Rinspeed. Tänavu
jõudis järg allveeauto kätte.
Rinspeed sQuba suudab
tõepoolest vee all ujuda. Selle loomisel saadi inspiratsiooni James
Bondi filmist “Spioon, kes mind armastas”, kus salaagendi Lotus
Esprit vette sattudes muutus allveelaevaks. Film valmis 1977. aastal ja
sestpeale oli Rinspeedi boss Frank M. Rinderknecht pead vaevanud päris
allveeauto loomise kallal. Bondi auto puhul oli nimelt tegemist
animatsiooniga.
Sarnaselt Bondiga võttis ka Rinderknecht oma
sõiduki aluseks Lotuse. Lahtine Elise sobis kõige paremini, sest
kinnise kabiiniga autot oleks peagu võimatu panna liikuma ühtviisi
edukalt nii maal kui vees. See aga tähendab, et ka sõitjad peavad
submariinsel sõidul kasutama allveevarustust.
Kuna
sisepõlemismootor vee all töötada ei saa, asendati see kolme
elektrimootoriga. Üks liigutab tagarattaid, kaks aga autopäras
asuvaid sõukruvisid. Neile lisaks hoolitsevad vees liikumise eest veel
kaks esiosas paiknevat turbiini. Toidet saavad need kõik
liitium-ioonakudest. Auto loojad lubavad, et masin võib sõita
otse kaldalt vette ja seal ujuma hakata.
***
Pininfarina Sintesi loomisel võeti arvesse praegu alles
juurutamisjärgus olevaid uusi tehnoloogiaid (näiteks
kütuseelementi). Neile aga läheneti tavapärasest erinevalt.
Üldjuhul pannakse auto loomisel kõigepealt paika mehaanilised osad
ning seejärel hakatakse nende vahele paigutama reisijaid. Sintesi puhul
toimetati täpselt vastupidi, kõige aluseks on nelja autosistuja
vajadused. Seda kontseptsiooni väljendab sõnapaar Liquid Packaging.
Lisaks esindab see auto Transparent Mobility kontseptsiooni, mille
kohaselt omavahel elektrooniliselt suhtlevad autod moodustavad hajutatud
tehisintellekti. Aktiivset ohutust (avariide ennetamist) parandades peaks see
omakorda võimaldama autosid ehitada vähem massiivsetena ja
seeläbi säästlikumatena. Noh, ja muuhulgas on kõik need
ideed vormistatud efektselt ja pilkupüüdvalt.
***
Šveitslasest disaineri ja tuunija Franco Sbarro
(kellel pole mingit seost samanimeliste pitsarestoranidega) kuulsus
ekstsentrikuna ei jää Rinderknechti omale sugugi alla. Tema nime
kandvad sõidukid suudavad alati üllatada. Seekordne
põhieksponaat oli neljarattaline mootorratas Pendolauto. Sbarro idee on
selles,
et panna quad (neljarattaline mootorratas, tavaliselt maastikusõiduks)
kallutama nagu harilik tsikkel. Mõeldud, tehtud. Kui sellised riistapuud
kunagi tänavale jõuavad, võib ametivõimudel
mõnel maal omajagu peamurdmist tekkida – neli ratast ja teie
väidate, et mootorratas?
***
Paljud
peavad Giorgio Giugiarot 20. sajandi kõige väljapaistvamaks
autodisaineriks ja ilmselt pole nad tõest kaugel. Italdesign Giugiaro
stendis olid väljas kolm tema suurteost (kui nii tohib väljenduda).
Neist vanim, heleroheline Bizzarini Manta pärineb Italdesigni
asutamisaastast 1968 ning oli omal ajal esimene keskmootoriga ühemahuline
sportauto. Kuidas see kontseptsioon neljakümne aastaga edasi on arenenud,
näitas uhiuus ideesõiduk Quaranta –
keskkonnasäästliku hübriidajami ja nelikveoga supersportauto,
millesse mahub kolm täiskasvanut ja üks laps ning kopsakas pakiruum.
Aga seegi pole veel kõik – reguleeritav vedrustus võimaldab
kasvatada kliirensit kuni 230 millimeetrini ja niimoodi kas või
murdmaastikul liikuda.
***
Hyundai i-Mode on
“uuenduslikult kujustatud, keskkonnasõbralik ja sotsiaalselt
kohandatav sõiduk”, nagu ütleb pressiteade.
Koostöös keemiakontserniga Bayer näidatakse plastide
kasutusvõimalusi. Metalli ja klaasi asemel pruugituna vähendavad
need sõiduki massi ja võimaldavad täiesti uudseid vorme.
Kõige ulmelisem tundub ehk “paranev” kerevärv, kust
väiksemad kriimustused ise kaovad.
***
Hispaania firma Tramontana on juba mitu aastat oma sõidukit
näitustel eksponeerinud. Esialgu küll vaid visandite
ja mudelitena, seekord aga täiesti käegakatsutaval
kujul. Firma väitel saavad soovijad autot juba ka tellida.
Kui
sõiduki olemust kuidagi kokku võtta, siis on tegemist
tänavasõiduvormeliga. Tõsi, see on katusega ja
kahekohaline, istmed asuvad üksteise taga. Kõik
tehnilised lahendused ja ka dünaamika (720 hj, 350 km/h, 0–100
km/h 3,5 sekundiga) meenutavad vormelit.
***
Renault Mégane Coupé nimi tundub viitavat seeriaautole, ometigi
seisis näitusel selline kontseptsõiduk. Viide seeriaautole on aga
õige, sest midagi sellelaadset peab tulevikus vooluliinile tõesti
jõudma. Millisel kujul täpselt, on siit raske välja lugeda.
Ainulaadsed, kahe paari tiibadena üles kerkivad uksed aga jäetakse
kindlasti kõrvale. Veel mainitakse, et selle auto välimus viitab
Renault’ tulevikus voolavamaks ja sportlikumaks muutuvale disainile.