Monumendi teema, nii konkreetsel kui
abstraktsel tasandil, on sel aastal olnud eesti kunstis väga populaarne ja
teie projekt Tõnismäe pronkssõduri monumendist valiti Eestit
esindama tänavusele Veneetsia biennaalile.
Kui olla
täpne, siis mu projekt ei tegele pronkssõduriga, vaid kultuuriga,
mille keskseks sümboliks see monument kujunes. Huvitun selle monumendi
ümber toimunud ja toimuvate kultuuripraktikate iseloomu muutumisest alates
mälestusmärgi püstitamisest, läbi eri ajastute kuni
tänapäevani, mil ta asub uues paigas.
Olete
pärit eesti-vene segaperekonnast, lõpetanud Tallinnas vene
keskkooli, hiljem Eesti Kunstiakadeemia. Kas ja kuidas motiveeris teie
rahvuslik taust Veneetsia projekti?
“Saada
üheks” oma rahvusliku taustaga ei ole minu kunstitegevuse
motivatsiooniks. Kuigi jah, on tähelepanuväärne, et elame ajal,
mil paljude jaoks rahvuslik enesemääratlemine ja teiste lahterdamine
rahvuslike tunnuste järgi (mis iganes need ka ei oleks – keel,
kombed, ajalootõlgendus või poliitiline hoiak) on sotsiaalses
sfääris esmatähtsad. See fenomen kuulub minu huviorbiiti.
Valdan eesti ja vene keelt võrdselt. Ma pole kunagi omaks
võtnud kõiki ühe või teise kogukonna
väärtushinnanguid, olen mõlema kogukonna jaoks marginaal, ja
oma kunsti, ka Veneetsia projekti, teen nimelt sellelt positsioonilt.
Kui tähtis on teile kunstitöö valmimis- ja
eksponeerimisprotsessis kontekst?
Oma varasemate
tööde loomisel pakkus mulle peamiselt pinget intellektuaalne
mäng kunstiteose siseselt. Eksponeerimisele mõtlesin alles siis,
kui teos juba valmis oli. Samas just üks mu varasemaid töid ootas
ära oma parima eksponeerimiskonteksti, kuhu see sattus viis aastat
pärast valmimist.
Aastal 2003 tegin EKA
bakalaureusetööna filmi “Geniaalsuse väli”, milles
pakun alternatiivset teaduslikku seletust inimkonna saavutuste ajaloole
geniaalsuse välja mõiste abil. Teen seda
põhimõtteliselt sama ülbelt, kui seda teevad teaduse
autoriteedid, kui räägivad meile tõsiste nägudega
asjadest, mille tõesust meie, n-ö tavainimesed, kunagi kontrollida
ei saa. Kusjuures needsamad inimesed ise tunnistavad, et
füüsikateaduses kehtivad vähemalt kaks omavahel ühildamatut
“tõest” teooriat – relatiivsusteooria ja
kvantmehhaanika.
“Geniaalsuse väli” on
õppefilm, milles saame teada Albert Einsteinist tõsiasja, et ta
kiirgas oma geniaalsust väljana, mis levib ajas nii tulevikku kui ka
minevikku. Selle abil mõjutas Albert mineviku teadlasi, et nad
valmistaksid ette pinnase relatiivsusteooria sünniks tema enda eluajal.
2008. aasta Berliini biennaalil (bb5) näidati mu filmi Archenhold-Sternwar
te observatooriumi “Einsteinsaalis”, ruumis, kus Albert Einstein
tutvustas esimest korda oma relatiivsusteooriat. Minu filmi juhatas sisse
nimekas Arizona ülikooli astrofüüsik ja -bioloog Paul Davies
loenguga ajamasina ehitamise võimalikkusest. Paul Davies aga on
füüsika-alase populaarteadusliku teose “The Superforce”
autor, mille 1984. aastal ilmunud venekeelset väljaannet lugedes sain enim
inspiratsiooni “Geniaalsuse välja” filmi tegemiseks. Selline
näide siis eksponeerimiskonteksti dreams-come-true versioonist.
Mis puudutab minu praeguse aja loomingut, siis on see ülimalt
kontekstikeskne. See sünnib mind ümbritsevast keskkonnast ja on
suuremalt jaolt dokumentaalne (kunsti kõrval tegelen ka
dokumentaalfilmiga).
Mis teid põhiliselt
inspireerib?
Mind huvitab ühiskond, kuidas inimesed
käituvad ja miks nii – peegeldan seda oma loomingus.
Teemad võivad olla väga erinevad – raadio leiutamisest
(“Saladuslik raadio”, 2004) vabadussamba ehitamiseni (käesolev
täispika dokumentaalfilmi projekt), inspireerib eelnauding mõttest,
kui põnev töö ja huvitavad inimesed mind selle filmi-
või kunstiprojektiga seoses ees ootavad. Ehk siis nauding kunsti
tegemisest ja antropoloogiline aspekt ennekõike.
Siit ka
minu dokumentalistika-armastus.
Isegi mõnele
sotsiaalsele kunstnikule meeldib öelda, et teda vaataja reaktsioon
tegelikult ei huvita, et teda huvitav ainult oma projekti realisatsioon. Kuidas
on teiega? Huvitab teid kunstikriitikute arvamus?
Loomulikult huvitab. Pealegi, olen alati olnud kunstnikuna suurte
ambitsioonidega – kulutan palju aega ühe teose valmistamisele, et
tulemus oleks ideaalile võimalikult lähedane. Seetõttu tahan
ka vaatajalt maksimaalset tähelepanu ja mind huvitab, mis ta
mõtleb. Kunst on suhtlusvorm. Mulle meeldib väga olla juures, kui
inimesed mu filme vaatavad, sest et tahan jälgida, kuidas vaatajad mingite
minu jaoks oluliste kohtade peal reageerivad. Eriti oluline on teada, kas
naljad töötavad. Huumor on väga oluline näitaja – kui
inimesed naeravad õigete kohtade peal, on nad minu inimesed.
Tulen veel kord tagasi Einsteini juurde, kelle geniaalsust
käsitleva videoprojekti täiendusena avaldasite ka raamatu “The
field of genius. Geniaalsuse väli. Das geniale feld”. Kas
jätkate geniaalsuse välja mõiste vaatlemist, ja kui, siis
millises meediumis?
“Geniaalsuse välja”
vormistasin õppefilmiks, et minu väljamõeldud narratiiv
võimalikult usutavana mõjuks. Mis võikski olla veenvam
vorm mis tahes info edastamiseks kui mitte õppefilm või
õpik – film sai valmis, Berliini biennaaliga seoses tekkis
võimalus ka õpik välja anda. Mis puudutab geniaalsuse
välja edasist vaatlemist, siis arvan, et nüüd, kus filmi on
näinud piisavalt palju inimesi ja õpik on ka kättesaadav,
võivad seda teha õpilased, kes ammutavad neist
õppevahendeist oma teadmised... Samas ei või iial teada,
võibolla teen kunagi selle loo ainetel ühe mängufilmi ka.