Viis aastat tagasi kehtestati Saksamaal nõue, et kõik Saksa kodakondsuse taotlejad peavad tõotama Saksamaal kehtivatest demokraatlikest põhimõtetest kinni pidada. Tuleb allkirjastada kaks lehekülge paberit, kus punktide kaupa lahti seletatud, mida täpselt üks Euroopa riik oma kodanikelt ootab (põhimõtteliselt on seal sama jutt, mida räägitakse Eesti lastele kodanikuõpetuse tunnis).

See tundus olevat ebapiisav ja nii lisatigi tänavu esimesest jaanuarist Baden-Württembergi liidumaal sellele täiendav küsimustik, mis ristiti kohe "moslemite testiks". Nimelt on tegemist küsimustikuga, mis otsitakse kodakondsusameti sahtlist välja vaid siis, kui ruumi siseneb islamiusku inimene.

Terad ja sõklad

Eksamineeritav ise ei pea küsimustikku täitma, seda teeb kodakondsusameti inimene, kes esitab need küsimused suuliselt, tähendades üles talle antud vastused. Vastuste õigsusest sõltub kodakondsuse taotleja edasine saatus. Kokku on kolmkümmend küsimust, paljud neist õige nipikad.

Mõned näited:

- Filmides, teatrietendustes ja raamatutes haavatakse mõnikord eri religioonidesse kuuluvate inimeste usutundeid. Milliseid võtteid teie arvates tohib sellest puudutatud inimene rakendada ja milliseid ei tohi, asudes oma usku kaitsma?

- Kuidas suhtute religiooni kritiseerimisse? Kas peate seda lubatavaks?

- Kuidas suhtute seisukohta, et naine peab oma mehele alluma ja et mees võib teda peksta, kui naine ei taha sõna kuulata?

- Kas peate lubatavaks, et mees lukustab oma naise või tütre koju, et see ei saadaks meest avalikkuse ees "häbisse"?

- Kuidas suhtute sellesse, et vanemad sunnivad oma lapsi vastu tahtmist abielluma? Kas te arvate, et sellised abielud on kooskõlas inimväärikusega?

- Saksamaal võib igaüks ise otsustada, kas ta läheb meessoost või naissoost arsti juurde. Mõnedes olukordades, nagu hädajuhtum, valvekorravahetus haiglas, valikuvõimalus siiski puudub. Kas te lubate sellisel juhul end üle vaadata meesarstil (küsimus naissoost vastajale) või naisarstil (küsmus meessoost vastajale)?

- Teie täisealine tütar / teie naine tahab riietuda nii nagu ülejäänud Saksa neiud ja naised. Kas üritate seda takistada? Kui jah, siis milliste vahenditega?

- Kas Saksa põhiseadus lubab teie arvates vahetada usku, see tähendab, minna senisest usukogukonnast teise, või siis elada üldse religioonita? Mis te arvate sellest, kui keegi saab niisuguse teo pärast karistada (näiteks jäetakse pärandist ilma)?

- Te saate teada, et teie naabrid või keegi teie tutvusringist on toime pannud terroriakti või kavandab seda. Kuidas te käitute?

- Kuidas suhtute sellesse, et mõni mees on Saksmaal elades korraga kahe naisega abielus?

- Mõned inimesed teevad kogu maailmas juhtuva kurja eest vastutavaks juudid, nad väidavad isegi, et 11. septembri terroriakt New Yorgis oli nende töö. Mida te arvate sellistest väidetest?

- Kujutage ette, et teie täiskasvanud poeg teatab teile, et on homoseksuaal ja tahab elada koos teise mehega. Kuidas reageerite?

Silmakirjaproov

Küsimuste nipikus seisneb selles, et nendele "õigesti" vastamiseks peab teadma, milline on Euroopa ühiskondade comme il faut antud teemal. Homoseksualismiga välja tulnud poega ei tohi kindlasti tappa, aga kas teda sõidelda tohib? Või kas isa võib hüüda: "Sa ei ole enam minu poeg!", arvestades siinjuures, et mõnes kultuuris on see veel karmim karistus kui tapmine? Homoseksualismi suhtumise küsimust esitades võiks väga raskesse olukorda panna ka suvalise 50aastase kristlasest mehe. Siinsamas Eestis.

Või küsimus tüdrukute/naiste riietumisest. Näiteks Eestis on praegu kombeks plikadel ja plikaohtu naistel käia väljas palja seljaga ka siis, kui õues paugub pakane. Seda tuleks takistada, arvab isegi siinkirjutaja, ent kuidas? Mida peab Sudaanist või Jeemenist saabunud uuseurooplane meie riietumisalastest veidrustest arvama?

Juutide ülemaailmsesse vandenõusse uskumise küsimus on juba puhas lõks: et juudid New Yorgi tornid õhku lasid, seda usuvad paljud põliseurooplasedki.

Baden-Württembergi uuendus sikkude eraldamisel lammastest on sattunud mõistetavatel põhjustel ägeda kriitikatulva alla. Samas on küsimustikus vägagi õiget ja tervet "uudishimu". Naiste/tüdrukute lukustamine koju või siis nende peksmine on vastuolus sugude võrdsuse lääneliku põhimõttega, ehkki täies vastavuses Koraaniga. Pühakirja neljandast suurast 34. salmist loeme: "Mehed on naistest üle sellega, mis Jumal on ühelt võtnud, andes teisele, ja kuna mehed annavad oma rahast naistele. Aus naine on kuulekas ja oma mehe äraolekul hoolas, lastes Jumalal enda eest hoolitseda. Need aga, kes on tõrksad, manitsege neid, pange nad magamisruumidesse kinni, lööge neid…"

Juutide ning kristlaste pühakirjad on samuti üpris naistevaenulikuid, kuid Koraan on unikaalne selle poolest, et vaid seal on sõnastatud käsk naisi peksta. See pole õigus, see on kohustus.

Kuna islamifundamentalistide tunnus on pühakirja sõnasõnaline järgimine, siis selliste küsimustega saaks äärmuslased välja sõeluda küll. Tõsi, siinkirjutaja ei tea, kas islami fundamentalist võib uskmatutele, s.t Saksa ametnikele, valetada, öeldes üht, mõeldes aga hoopis teist. Kristlasedki (vaatame poliitikuid) on selles õige osavad, ent arvestagem samas, et nad on seda ilmalikes asjades. Aga kas usuküsimustes täpset rida ajav moslem tohib oma usust taganeda kas või silmapetteks? Kui lugeda Taani ajakirjanduses ilmunud artikleid, siis karikatuuritüli õhutanud Århusi imaam on valetaja. Ta ei kohkunud võtmast Lähis-Ida turneele teadmata päritoluga karikatuure, eriti ropusisulisi võltsinguid, esitledes neid Jyllands-Postenis ilmunud suhteliselt süütu herluf-bidstrupiaanaga ühel kandikul. Mees määris oma prohvetit enamgi kui uskmatutest karikaturistid, tehes seda ainult talle teadaolevatel põhjustel.

Oletades, et tubli moslem tohib uskmatule (ja uskmatute kohta) valetada, andes neile täpselt selliseid vastuseid, nagu nad kuulda tahavad, tekib küsimus, mis eesmärki üldse täidab Baden-Württembergi küsimustik.

Põhiseaduslik lõks

Mõistatuse lahendus selgub küsimustiku järelsõnas: see on mõeldud demokraatliku Saksamaa kindlustuspoliisiks. Kodakondsuse taotleja kinnitab oma vastuste õigsust allkirjaga, enamgi veel – ta annab allkirja ka sellele passusele, kus öeldakse, et kui peaks pärast kodakondsuse andmist selguma tema ebaausus vastamisel, võidakse talt kodakondsus jälle ära võtta. Kuid kehtivate Saksa seadustega seda teha ei saa! Kui kodakondsus on juba antud, ei saa inimest sellest ilma jätta enam mingil moel. Ja see ongi Baden-Württembergi algatuse nõrk koht.

Saksa moslemid pole Baden-Württembergi parlamendile pommi pannud, ka ei ole liidumaa siseminister saanud tapmisähvardust. Küll aga vaidlustatakse kogu asi põhiseaduskohtus.

Mis on igati euroopalik ja tsiviliseeritud käitumine. Seejuures moslemite kindlat võitu tagav käitumine.

Euroopa islamiseerumine jätkub. Kaasa aitab sellele me endi õigustraditsioon.