Vastava taotluse tegid vallale kütusefirma juhatuse liikmed Arnout D. Lugtmeijer ja Boris Akulenko mullu septembris. Vallavõim ei andnud aga neile 33 hektarit hõlmava detailplaneeringu algatamise õigust.

Vallavolikogu maa- ja planeerimiskomisjon oli küll valmis kütusefirmale rohelist tuld näitama, kuid seejärel kokku tulnud keskkonnakomisjon tõmbas pidurit. Asi on selles, et kõnealusele maatükile oli juba kümme aastat tagasi planeeritud nn Lonessa õliterminal mahuga 150 000 kuupmeetrit. Praegu tahab aga Vopak E.O.S. rajada samasse kohta tsisterne 460 000 kuupmeetrit ehk üle kolme korra rohkem.

Kohalikke häirib juba niigi Muuga sadama õliveost tulev rõve hais, lisaks pole kütusefirma välja selgitanud, kas uut naftabaasi ehitades ohud kasvavad või mitte.

Keskkonnakomisjonile ei läinud korda Vopak E.O.S-i väited, et firma käitleb Eestis koguni 20 protsenti kogu SRÜ masuudiekspordist (ja on seega majanduslikult oluline) ega jutt, et Rotterdami sadamas asuvad naftapütid lausa elamualal ja firmad maksavad nende eest hüvitust.

Keskkonnakomisjoni juht Priit Robas on ühtlasi külavanem Randveres, mis asub uuest terminalist vaid mõnesaja meetri kaugusel.

Lugtmeijer ja Tallinna Sadama juhatuse esimees Ain Kaljurand palusid paar kuud tagasi vallavõimudel äraütlemine siiski uuesti üle vaadata. Nad väitsid, et saavad korraldada keskkonnamõju strateegilise hindamise, kuid see vajab detailplaneeringu algatamist.

Ärimehed teevad vallajuhtide seas ka kõva lobitööd, kusjuures ühel kohtumisel andis Lugtmeijer mõista, et vastuseis võib lõppeda nende väljavahetamisega. Reformierakond algataski pärast seda Viimsis võimupöörde. Umbusaldushääletus kukkus aga läbi.

Vald omakorda püüdis delegeerida otsustamise Harju maavanemale (ikkagi ­tähtis objekt), kes aga põrgatas asja vallale tagasi. Lugtmeijer nimetas toimuvat venitamiseks ja palkas tippadvokaat Jüri Raidla, kes on teda saatnud ka kokkusaamisel vallajuhtidega.

Tallinna Sadam rabeleb Vopak.E.O.S-i nimel seetõttu, et tegemist on tema tähtsaima kundega. Sadama viimase aja suurprojektid söeterminal ja Hiina konteinerterminal pole käima läinud, küll aga on mahutiparki laiendanud Vopak E.O.S. Tolle firma tähtsaim klient on Kremlile meelepärane energiakaupleja Gennadi Timtšenko.