12 aastane Jacob Kärdi (pildil esiplaanil) käis poolteist aastat tagasi ühes Tallinna hambakliinikus. Ehkki hambaravi on lastele tasuta, tuli poisil külastada ka tasulist ortopeedi.


Arve teenuse eest jäi kusagile ripakile või kadus hoopis. Igatahes jäi Kärdi kogemata ja enda teadmata kliinikule 150 krooni võlgu.


Suur oli poisi ema Heidi Kärdi (pildil tagaplaanil) üllatus, kui mõni nädal tagasi saabus “Härra Jacob Kärdi” nimele kuri kiri, milles Julianus Inkasso resoluutselt vana võlga sisse nõudis. Algne võlasumma 150 krooni oli koos viiviste ja menetluskuludega kasvanud ligi kahekordseks.


“Alguses mõtlesin, et mis asja, poiss on SMS-laenu võtnud või,” räägib Heidi Kärdi. Ta helistas kliinikusse, kust vabandati ja lubati asi korda ajada.


Seejärel pöördus Kärdi Julianus Inkassosse, kust võlanõude allkirjastanud nõudeosakonna juhataja Raido Kirsiste olevat tema näo telefonitsi täis sõimanud. “Koleda häälega kisas ta mulle telefoni, et kas ma arvavat, et tasuta lõunaid on olemas. Ta ei saanud minust isegi aru. Räuskas ja ähvardas kandid ukse taha saata ja kõne lõpus pakkus mulle Võsa Petsi telefoninumbrit!” räägib Kärdi.


Ema leiab, et mõistagi on võlg võõra oma, kuid ka inkassofirma võiks inimlikkust üles näidata.

Julianuse Inkasso juhatuse esimehe Karl Miti väitel peab Kärdi versioon loost paika vaid osaliselt. Ta teatab, et Raido Kirsistega pole naine suhelnudki.


Miti sõnul oli Kärdi see, kes rääkis nii inkasso kui ka kliinikuga “keskmisest viisakast inimesest väga palju erinevas kõnepruugis” ning saades teada, et tasuta lõunaid pole, ähvardas pöörduda ajalehte ja televisiooni.


“Majanduslanguse tingimustes, kus võlad on lihtsad tekkima, kipuvad majandusraskustesse sattunud võlgnikud enesevalitsust kaotama ja muutuma ebainimlikuks,” teab Mitt.