Kümnenditagusest majanduskriisist tehtud Hollywoodi film „Suur vale“ („The Big Short“) lõppeb viitega, et uus kuum „kinnisvaratööstus“ hakkab olema veetööstus. Eesti veetoodete turul on juhtrolli haaranud täna A. Le Coq, mille juhi Tarmo Noobi sõnul kasvasid mullu nii veetoodete eksport kui Eesti-sisene müük. Kusjuures teised tootmiskategooriad olulist müügikasvu ei näidanudki, pigem jäid samale tasemele või kahanesid.

Kas eestlane ongi järk-järgult kohanemas karskema elulaadiga, nagu konjunktuuriinstituudi uuringud viitavad, ning haarab poes õllepudeli asemel (maitse)vee?

„Päris nii öelda ei saa, aga selge trend on olemas ja me üritame tarbijate nõudmistega alati kaasas käia. Meie Vitaminerali vitamiiniveed on paari aastaga teinud tugeva hüppe populaarsuses, neelates enda alla natuke ka maitsevee ja mineraalvee turuosadest. Samas on kõigi veetoodete toodangumaht oluliselt kasvanud. Ja kui vaatad poodides ringi, siis on A. Le Coqi veetooteid riiulitel rohkem kui kunagi varem,“ ütleb Tarmo Noop.

A. Le Coqi viimase kahe aasta müügitrendid näitavad näiteks sedagi, et noorem tarbija eelistab aina lahjamat alkoholi, mistõttu on hoogsamalt turule sisenemas alkoholivabad õlled. Eelmisel aastal investeeris A. Le Coq üle kahe miljoni euro, suure osa sellest uue alkoholivaba õlle tehnoloogiasse ja pakendi väljatöötamisse.

Ka laager-tüüpi õlled domineerivad A. Le Coqi sortimendis endiselt. Aga turule toodud Brewer’s Collectioni õlleseeria ehk IPA, Krieki ja Briti punase õlle tüüpi tooted on haaranud kiirelt juhtohjad teiste õllesortide turul. Eriõllede turust kuulub A. Le Coqile üle poole. Noobi hinnangul on viimane areng osati ka käsitööõllede buumi teene.

Klassikaline A. Le Coqi hitt-toode Alexander sai „vennasõlled“ Alexander Weizeni ja Dunkeli kujul. „Ka põhibrändid peavad arenema, tarbija ootab uusi suundi,“ ütleb Noop.

Uuemad tooted, iseäranis magusad Active’i smuutid, mehumahlad ja Kane’si limonaadid, said kiiresti eestlaste lemmikuteks. Ehkki veemüügi kasvuga nad ei võistle.

Uuemate toodete pideva väljalaskega paistab A. Le Coqi kõrval silma ka trobikond käsitööõlle pruulijaid, aga teisalt levivad õllefännide seas sosinad, et mitmed uued tooted on välja lastud ainult seetõttu, et oleks „midagi uut“ riiulitel. Maitsebukett ja humalate kasutamise tehnoloogia on ikka sama, välja arvatud võib-olla hapude IPAde puhul, mis on kitsama niši jaoks.

A. Le Coqi juht möönab, et esimene suurem käsitööõlle buum hakkab näitama raugemise märke. „Liiga paljud õlled sarnanevad maitse poolest üksteisega. Eesti häda on ka väike siseturg ehk ei ole eriti mõtet eksperimenteerida ülikitsa niši pakkumisega, see pole tulus.“
ÕLLETEGU: Kui Eestis järjest karmistub alkoholi aktsiisipoliitika, siis töötavad A. Le Coqi kääritustsisternid ja villimisliinid järjest enam ekspordi tarvis.

A. Le Coqi töötajate vanuseline jaotus on ühtlane, viimastel aastatel pigem noorenev. Kas Eesti noortel on piisavalt ideid, initsiatiivi ja vastutustunnet?

„Uute generatsioonide motiivid on tuntavalt erinevad võrreldes minuealiste või vanematega. Ei soovita üldiselt viibida ühes ettevõttes üle kümne aasta, vastutustunne on hajusam. Aga noortelt tuleb häid mõtteid küll. Initsiatiivi näitamist igaühelt ei oota, aga julgust võiks isegi nõks veel rohkem olla,“ leiab Noop.

Julguse tõstmiseks korraldab A. Le Coqi juhtkond sagedamini ettevõttesiseseid ideekorjeid, et suurendada initsiatiivi ja motivatsiooni.

Võib juhtuda, et uue valitsuse otsusega tõsta alkoholiaktsiisi ja maksustada magusamad joogid saavad firma jaoks helgeimad ajad selleks korraks otsa. A. Le Coq on vastureaktsioonina pannud rohkem rõhku toodete ekspordile, aga Noop tunnistab, et aktsiisid pitsitavad mänguruumi ja kahandavad nii toodangumahte kui kasumimarginaale. Koondamislainet on suudetud ekspordi kasvu abil õnneks vältida, aga palgad ja investeeringud on ajutiselt külmutatud.

„Ma ei häbene öelda välja, et tänase valitsuse alkoholipoliitika on rumal. Eelarvesse jääb mitukümmend miljonit saamata, rahavood liiguvad aina enam Lätti ja soomlastel pole enam põhjust osta Eestist alkoholi,“ kritiseerib Noop.

Positiivselt poolelt: Noop on kindel, et Olvi Grupi alla kuuluv A. Le Coq suudab üle elada hullemadki ajad. Üle 200 aasta on ettevõttel turjal, mis see üks vasakpoolne valitsus siis ära taluda ei ole.