Idee maksab. Kui idee on nii hea, et konkurendid seda näpata ei suuda, maksab ta veel rohkem. Lasnamäel üles kasvanud arvutinohik Jevgeni Kabanov sai selle tõe üsna kiiresti selgeks. Ta pani raha teenima probleemi, mis oli aastaid seganud nii tema kui ka tuhandete teiste maailma tarkvarainseneride tööd.
Programmeerija kirjutab koodi. Iga kord, kui tal valmib uus koodijupp, tuleb tehtu üle kontrollida ja programm taaskäivitada. See võtab aega. Tööpäeva jooksul võib nii ainuüksi ühe liigutuse peale kuluda tunde, aastas kokku lausa viis nädalat.
Kabanov leidis, et „kui probleem on nii suur, peab seal kuskil olema peidus ka väga palju raha", ja hakkas otsima lahendusi. Murdis pead küsimuse üle, kuidas kontrollida koodikirjutamise tulemusi reaalajas, programmi hetkekski välja lülitamata.
Kaheksa aastat tagasi turule tulnud lahendus JRebel oli tarkvaramaailmas teedrajav leiutis, sest insenerid said juurde palju kallist tööaega. Ajafaktor, iseäranis juhul, kui jutt käib nädalatest
ja kuudest, on IT-maailmas väärt miljoneid. Nii juhtuski, et Tartust võrsunud idufirma ZeroTurnaround paisus sisuliselt vaid ühte toodet - programmeerijate tööriista - müües tarkvaramaailmas märkimisväärseks tegijaks, kelle palgal on peakontorites Tallinnas ja Tartus ning sõsarkontorites Prahas ja Bostonis kokku 170 inimest.
Lähikuudel valmistub firma turule tooma kolmandat toodet (arendusva-hendit) ning „laboris" käib töö juba neljanda ja viienda kallal.

Salapärased tooteuudised
Kõigi valmivate toodete osas hoiab Kabanov salapära. Ta ei taha isegi vihjata, millega tegemist. Üksnes säravad silmad ja vägisi tagasi hoitud naeratus reedavad, et toodetest oodatakse väga suurt läbilööki.
ZeroTurnaroundil on üle 5000 suurkliendi ligi 100 riigist. Kui algusaastatel oli ettevõttel komme kanda iga uue riigi puhul roheline täpike kontori seinal rippuvale kaardile, siis täna enam mitte. Paljude klientide puhul on lihtsalt raske öelda, kus nad täpselt asuvad. Firma tooteid kasutavad teiste seas näiteks arvutitootjad Apple ja IBM, võrguseadmete tootjad Cisco ja HP, sotsiaalvõrgustikud LinkedIn ja Twitter ning USA suurim pank JPMorgan.
Vaatamata kõlavatele kaubamärkidele jääb Kabanov oma firma rollist rääkides tagasihoidlikuks. Ta ütleb, et nad toodavad üksnes tööriistu.
„Kui maailma valitseb kullapalavik, eesmärgiks luua võimalikult innovatiivseid tarkvaratooteid, on kaks viisi, kuidas raha teha - kas kaevata kulda või müüa labidaid. Meie müümegi labidaid."
Kui ZeroTurnaroundi esimene kõrgtehnoloogiline „labidas" JRebel oli tarkvaramaailmas revolutsiooniline, siis juba järjekorras teine toode kukkus totaalselt läbi. Aastaid ettevalmistatud LiveRebel, millele arendaja pani suuri lootusi, ei läinudki lõpuks kaubaks ja selle tootmine lõpetati 2014. aasta suvel.

Mis valesti läks?
„Me ei suhelnud oma klientidega," kõlab välkkiire vastus. „Need, kes ütlesid, et sellist programmi on vaja, ei olnud inimesed, kes seda lõpuks pidanuks ostma. Kui avastasime, et ostujõulisele kliendile oleks vaja tegelikult midagi muud, oli juba liiga hilja."
Kolm aastat püüdis ettevõte klientide vajadustega kohaneda ja toodet ümber ehitada, kuni lõpuks Kabanov taipas, et pingutused ei tasu end ära. „Hüvasti, LiveRebel!" teatas firma matuse-meeleolus oma koduleheküljel ja alustas kogu tööd otsast peale.
Kabanov tunnistab, et alguses oli läbikukkumisest „päris kehv tunne". Emotsioonide juhtimine aga ongi tema sõnul äris üks peamisi katsumusi. Kogenud ettevõtjana on ta harjunud, et pidevalt tuleb tagasilööke, sellest hoolimata tuleb oma tööd võidukalt jätkata.
Uus udupeen programm XRebel viis ZeroTurnaroundi juba uutesse kõrgustesse. Lihtsamalt öeldes annab programm insenerile märku, kuidas tarkvara juba arendamise käigus muuta nii, et see hiljem kiiremini töötaks. Nii ei pea pärast valmistoote puhul kulutama aega arendustele ja parandustele. Ehkki ZeroTurnaroundi lipulaev on siiani nende esimene toode, tunneb Kabanov isegi suuremat rahulolu sellest, et firma ei jäänud ühe-toote-ettevõtteks.
„Esimese tootega meil lihtsalt vedas, sest idee oli juba enne olemas. Teisel korral tuli toode otsast lõpuni välja arendada," ütleb noor ärigeenius. „Me ei saanud varem aru, kui raske on üht toodet algusest lõpuni ehitada. See oli suur õppetund kogu meeskonnale."

Mõtleb töötajatele kogu aeg
Kabanov näeb oma töökollektiivi nagu spordimeeskonda, kus iga töötaja täidab kindlat rolli. Kui üks mängija satsis on nõrk, on kogu meeskond nõrk. Kui keegi vääratab, satub ohtu kogu meeskonna sooritus.
Selleks, et töötajad ettevõttesse maksimaalselt panustaksid, näeb Kaba-nov palju vaeva. Hiljaaegu juurutas firma uue süsteemi, kus töötajad saavad esitada küsimusi seoses igakuiste aruannetega, mis nad ettevõtte hetkeseisu kohta koostavad.
Kabanov ise püüab jagada oma aega mõlemale poole ookeani. Kui Tartus ja Tallinnas paiknevad ZeroTurnaroundi arendustiimid, siis Bostonis asub firma turundusmeeskond. Vähemalt korra kvartalis lendab ta paariks nädalaks Ameerikasse.
„Mulle meeldib Ameerika, aga elada eelistan ikka Eestis," märgib Kabanov, kes nii mõnigi kord võtab reisile kaasa ka oma abikaasa ja kaks tütart.
Põhilise erinevusena kahe riigi vahel toob Kabanov välja bürokraatia, mis muudab äritegemise Ameerikas keerulisemaks. Teistsugune on ka töökultuur.
Ameeriklased on märksa hierarhilisemad kui eestlased, pidades väga lugu sissejuurdunud reeglitest.
Siin käivad asjad loomingulisemalt.
„Eesti on start-up-riik, mõnikord natuke lollike, aga ta vähemalt ei sega," ütleb Kabanov, kes maailmavaatelt on pigem vasakpoolne. Talle meeldivad tasuta asjad - tasuta haridus, tasuta meditsiin jne.

Firmapidu Mehhikos
Oma ettevõttes püüab Kabanov vältida tarbetuid kulutusi. Selles asemel, et saata töötajaid hirmkallitele koolitustele, on kontori keskmes suur raamatukogu tööalase kirjandusega. Kõlab uskumatult, aga isegi digiajastul saavad programmeerijad põhilise tarkuse kätte raamatutest.
„Me teeme ka koolitusi. Aga kui ma saan palju rohkem kümnedollarilisest raamatust kui tuhat dollarit maksvast koolitusest, siis see tundub lihtsalt nii jaburalt naljakas kulutus."
Eeltoodust ei tasu aga sugugi järeldada, nagu oleks Kabanov ettevõtte juhina kooner. Kord lubanud Kabanov, et kui firma püstitab müügirekordi, viib ta kõik töötajad preemiareisile Kreetale. Eesmärk täideti ja suve hakul lendasid-ki ZeroTurnaroundi paarkümmend töötajat tšarterlennuga Vahemere päikese alla puhkama. Mullu kohtusid eri riikide meeskonnad Mehhikos Cancunis.
Firma juhtimise kõrvalt jääb Kabanovil üha vähem aega tegeleda toodete arendamisega, kuid toodedisain ja turundus on teemad, mis teda jätkuvalt paeluvad. Võimaluste piires püüab ta neis valdkondades kaasa rääkida.
Ühte kindlat kuldreeglit, mis ettevõttele edu tagab, Kabanovi sõnul pole. Tuleb lihtsalt julgelt eksperimenteerida ja pidevalt oma klientidega suhelda.
„Kogu aeg küsi, küsi, küsi, sest sealt tulevad ideed. Alles siis, kui sa oled kõik ideed ära proovinud, saad aru, mis tegelikult töötab ja mis mitte."