Muud moodi kodulehel olevale infole aga ligi ei saagi, kui välja arvata otsing, mis samuti töötab kummaliselt: näiteks otsisõna "parkimine" sisestamisel teatab sait, et „leiti umbes 128 vastet" ning esimesena tuuakse välja transporti reguleerivad õigusaktid, mitte näiteks parkimiskaart.

Uue saidi sisulisi ja tehnilisi puudujääke on kritiseerinud paljud eksperdid.

Jüri Muhhin veebidisainisaidilt pixel.ee arvas, et saidi loomisel on tehtud rängad eksimused veebi ülesehituses, navigatsioonis ning ebakorrektne HTML-kood on täiesti vastuvõetamatu. „Endiselt ei saa aru kuidas selline asi üldse juhtuda saab!" ütles Muhhin saidi foorumis.

Ajakirja „Arvutimaailm" peatoimetaja Merlis Nõgese sõnul on Tallinna uus veeb „katastroof".

Tehnokratt Peeter Marvet ütles Ekspressile, et nähes Tallinna uut veebilehte tekkis tal kohe esimesest hetkest tunne, et selle taga peab olema mingi grandioosne plaan, millest temasugune lihtsurelik aru ei saa. „On loomulik, et üks või teine asi ei meeldi või tehniliselt probleemseks osutub - aga selles uuenduses on nii palju küsitavusi, et tulemuseks on kvalitatiivne hüpe," ütles Marvet, jättes täpsustamata, mis suunas see hüpe tehtud on.

Internetiagentuuri Klikivabrik turundusjuhi Jaano-Martin Otsa sõnul on Eesti interneti-inimesed oma meelsust selliselt tehtud projektide vastu üles näidanud juba ammu - aktsioonidega "masendav" ja "abiratas".

„Aga internetirahvas pole ka selle linnavalitsuse valijaskond, nii et miks peaks IT- või kommunikatsioonispetsialistide arvamus kedagi häirima, kui oli tahe teha tõelist muinas-veebi," nentis Ots.

Eesti ühe tuntuima veebiagentuuri, OK Interactive loovjuhi Kaupo Kalda sõnul on tegu kõige diletantlikuma püüdega teha Web 2.0, mida ta näinud on.

„Vabandage, aga see on nii kehv leht, et raske uskuda, et midagi sellist on tehtud. Täiesti kasutamiskõlbmatu, visuaalist ja tehnilisest teostusest rääkimata. Siin on suur linnakodanike raha kuhugi ämbrisse lastud," ütles Kalda Ekspressile.

1,6 miljonit krooni maksma läinud kodulehekülje lõi AS Spin TEK, mis on teinud ka varem Tallinna kodulehekülgi.

Janno Kauts Tallinna linnakantselei teabeosakonnast teatas Ekspressile, et linn on teadlik vigadest ning probleemidest uue veebilehega ning Spin TEK tegeleb nende likvideerimisega.

„Vigade parandamise perioodil on kasutatav ka eelmine veebileht, mis paikneb aadressil www2.tallinn.ee," ütles Kauts.

Huvitava faktina töötas praegune Tallinna linnavolikogu aseesimees, keskerakondlane Tarmo Lausing AS-s Spin TEK 2004. aasta novembrist kuni 2005. aasta aprillini müügispetsialistina.

Ent põnevam on projektis „sõltumatu eksperdina" osalenud kahemehefirma OÜ Ärireklaam, mille taga on aastail 2001-2002 linnale üle-eelmise kodukülje tellinud endine linnaametnik Proomet Torga.

Torga reklaamib oma firma saidil, et tema tehtud on Tallinna kodulehekülje kontseptsioon ja otsinguloogika, mille ta näib olevat kopeerinud iseenda firma saidilt. Seal näeb kasutaja ainult selliseid linke nagu „kellele ja mida" ning „miks ja milleks".

Janno Kautsi sõnul on juriidiliselt kõik korras - uue veebilehe loomiseks toimus riigihange nr. 031983, mille võitjaks osutus AS Spin TEK.

„Riigihanke võitjaks tunnistati majanduslikult soodsaim pakkumine. Spin TEK AS poolt pakutud hind oli tunduvalt madalam, kui teistel pakkujatel," ütles Kauts.

Torga osalust Kauts ei kommenteerinud.

KOMMENTAAR: Tallinna veebi arendamisel ei tehtud ühtki loogilist sammu

Terko Jakobson, eelmise Tallinna veebi projektijuht, OÜ Klikivabrik arendusjuht, partner

Kolme aasta eest oli Tallinna kodulehekülg armetus seisus - valitses pakkuja (ametniku) keskne struktuur, iga amet pidas oma veebi - puudus ühendav ja palju oli dubleeritud, kujundus oli ajast ja arust.

Paltsu valitsemise ajal sai võetud punti enamus interneti ja IT-arvamusliidritest ja -spetsialistidest, parimad klienditundjad reklaamiagentuurist ja tehtud kontseptsioon, mis viis kodulehe kasutaja poole üle.

Lisaks kaartide dubleerimise kaotamisele ja paarile "edevale" lisafunktsioonile valmis põhilise muudatusena uus kujundus ja kodulehekülje struktuur. Ajapuudusel jäi toona tegemata tehnoloogiline ühendamine ning veebisisu loomise detsentraliseerimine.

Need oleksid olnud järgmised loogilised sammud.

Spin-TEKi tehtud Tallinna kodulehekülge jooksutav sisuhaldustarkvara oli moraalselt vananenud juba 3 aasta eest. See oleks tulnud välja vahetada uue vastu - tehes analüüsi, püstitades lähteülesanne ning viies läbi avalik konkurss.

Ühtegi neist loogilistest sammudest ei tehtud. Selle asemel asuti parandama seda, mis juba töötas - struktuuri ja kujundust.

Kas midagi paremaks muutus, pole kasutajatelt väga kuulnud...

Pigem on kuuldud põhjendamatutest lepingute kättemängimistest "omadele" vanadele sõpradele, kellel kippus pirukas eelmiste muudatuste käigule jalgu jäänuna käest libisema.

Tallinna veebi üks autoreid: uus ongi harjumatu

Tallinna uue veebisaidi kontseptsiooni ja otsinguloogika üks autoreid Proomet Torga ütles, et hulk kriitikat saidi aadressil on emotsionaalne, vaieldav, aga trendikas.

Mida vastaksite Tallinna veebi kontseptsiooni ja otsinguloogika tegijana selle kriitikutele?

Uus ongi uus ja võibolla esmapilgul harjumatu. Uues veebis on realiseeritud 2 olulist printsiipi:

1. kasutaja peab saama valida talle sobiva otsingu, sest inimeste harjumused ja oskused otsingute tegemiseks on erinevad

1.1 kui ma teadvustan endale selle, mida ma otsin, siis on võimalik see “Mida” otsingu alt lastemängust tuttavat printsiipi “mis ei ole loom, taim, kivi” kasutades leida vahelehti alla laadimata. Busside sõiduplaanid näiteks: Otsin Mida > (valin) Transport > Bussid.

Näidet samasuguse otsingu realisatsioonist ei ole raske leida:http://www.ibm.com/sandbox/homepage/version-a/ (vaata ülamenüüd).

1.2 “Kellena” võimaldab enda eelnevat profileerimist ja kiiret jõudmist konkreetsele profiilile suunatud teabeni

1.3 “Struktuurist“ — olemasoleva juhtimistruktuuri graafiline visualiseerimine ja sellest otsingu võimaldamine

1.4 kaardikiht

1.5 üldine otsingumootor ja

1.6 “Teenindusbüroo” neile, kes mis iganes põhjusel ei soovi ise otsida ja tahaksid saada abi

Pluss, “Minu Tallinn” järjehoidjate ja linnaga suhtlemise protsessi või dokumentide liikumise jälgimiseks

2. “vahe” kasutaja ja tema otsitava dokumendi/info/teenuse vahel peab olema maksimaalselt lühike. Linnakodanikule suunatud veebi kasutaja ei otsi lehekülge vaid konkreetset infot (dokumenti, teenust, uudist jne)

Tehnilise teostuse ja visuaali kohta küsige riigihanke võitjalt SpinTekilt. Neil on pädevaid programmeerijad ja ka kujunduse tellisid nemad allhanke korras.

Kuidas kommenteeriksite fakti, et olite aastail 2001-2001 seotud Tallinna uue kodulehekülje tellimisega ja nüüd olete tegijate poole peal?

Küsimuses on faktiviga. Ma olin kaasatud linna moodustatud töögruppi ja pakkumiskutse kirjutamisprotsessi. Pakkumiskutse dokumendis kirjeldatakse ära see, mille peale riigihange tehakse. Ehk on vaja analüüsi ja uusi ideid.

Asja visualiseerimiseks ehk abiks üks töödokument kindlast ajahetkest:http://www.eprojekt.ee/tallinn/t_2/index.html Pakkumiskutse on detailne dokument ja seda kirjutasid kokku 4 inimest (mina, Mihkel Uukkivi, Sten Viljus jaJanno Kauts).

Töögruppi kaasati eri etappidel väga palju inimesi. Selle dokumendi adekvaatsust kontrolliti ka hanke käigus pakkujatega läbirääkimisi pidades. Pakkujateks olid Webmedia, StruktuurMedia ja SpinTek.