Eesti Ekspressi peatoimetaja Erik Moora. Foto: Tiit Blaat

Küllap paljud teist pole näinud, et tegime Ekspressiga väikese tellimiskampaania. Seal oli pildile peidetud üks hämar tegelane ja juures oli tekst „Sa tead, mida sa tegid. Tunnista üles. Või me avalikustame selle ise.“

Mõned siiski nägid. Ehk oli neidki, kes leidsid veebiavarustes siit-sealt kella, mis luges allapoole päevi, tunde, minuteid ja sekundeid. Ei teagi, kui palju oli neid, kes reklaame nähes mõttes igaks juhuks oma ­paturegistri läbi lappasid. Kindlasti oli mõni, kes tundis isegi väikest ärevust.

Just seetõttu käis reklaamide juurde ka lause „Eesti Ekspress: kardetud või armastatud“.

Me kirjutame igas lehenumbris teemadel, mis on avalikkuse eest varjatud ning mida keegi püüab kõigest hingest peita. Läbipaistva ja avatud ühiskonna kujundamine ja pidamine on väga suur, raske, aeglane ja pidev töö. Vastupanu, eiramine, eitamine, info peitmine, eksitamine, jultunud valetamine, ähvardused, rünnakud – nendega puutuvad ajakirjanikud nii meie toimetuses kui ka kõigis teistes pidevalt kokku.

Aga loomulikult me ei jäta. Meie eesmärk on ju lihtne – et sulid, korruptandid, valetajad, vägivallatsejad, petised, eriti need, kes naudivad võimupositsiooni ja endast nõrgematele koha kätte näitamist, ei saaks mugavalt ja karistamatult tegutseda. Et nad kardaksid ja ideaalis jätaksid mõne sigaduse tegemata.

Ekspressi paberlehe tellijaid on täna rohkem, kui oli möödunud oktoobris. Ning mullu jälle oli rohkem kui ülemöödunud oktoobris.

See lugu siin räägib aga rohkem armastusest.

Seda, et lugejad mahlakaid paljastusi, suurt avameelsust, põhjalikke uurivaid lugusid ja muidugi ka hoogsaid krimilugusid armastavad, pole mingi üllatus. Kopsakad lugejanumbrid kinnitavad seda iga jumala päev.

Vähem on räägitud ja aru saadud, et Eesti lugejad on üha rohkem valmis ka armastatud ja huvi pakkuva sisu eest natuke tasuma. Igal kuul raporteerib Eesti Meediaettevõtete Liit sellest, kuidas Eesti ajakirjandusväljaannete digitellijate arv hoogsalt kasvab.

Ekspress saab õnnelikult öelda, et see kasv pole meistki mööda läinud. Kui eelmisel kevadel oli murdepunkt – digitellijate arv jõudis järele paberlehe tellijate arvule –, siis nüüd on meil digitaalseid tellijaid kolm korda rohkem kui neid, kellel käib paberleht.

Loomulikult ühmavad kõiketeadjad nüüd, et nii see peabki olema. Paberlehed kaduvat kiiresti ajaloo päratusse ahju! Aga õnneks päris nii see pole. Ekspressi paberlehe tellijaid on täna rohkem, kui oli möödunud oktoobris. Ning mullu jälle oli rohkem kui ülemöödunud oktoobris.

Sekundeid sel kampaania veebikellal ei loetud ühe ja ainsa erakordse superpaljastuseni, vaid just tänase lehenumbri ilmumiseni. Sõnum on lihtne – igal nädalal püüame kogu toimetusega kirjutada lugusid, mis läheks korda, mis muudaks midagi paremaks, muudaks Eestit avatumaks, läbipaistvamaks, demokraatlikumaks ja paneks võimunautijaid vastutama.

Ükstapuha kas tegu on kurjasti kasutatud avaliku võimuga või – mis veel hullem – kas või vägivallaga kõige lähedasemate vahel. Kui tihti jäävad riiklikud institutsioonid selliste sigaduste korral tuimaks või lihtsalt jõuetuks!

Kampaania perioodil – viimaste nädalate jooksul – lisandus Ekspressile üle 1500 uue tellija, keda südamest tervitame, ja kinnitame neile ning kõigile senistele lugejatele, et oleme nende truuduse eest piiritult tänulikud.

Suur tänu, et olete meiega.

Lubame pingutada, et seda armastust õigustada. Iga nädal. Mitte ainult kampaania ajal.

Ceterum censeo... Panen siia lõppu silmailuks kolm omavahel TÄIESTI MITTESEOTUD uudist:

30.07 - Valitsus toetas Porto Francole ligi 40 miljoni eurose laenu andmist

30.07 - Majandusminister Taavi Aas: Hillar Tederi annetuste ja Porto Franco laenu vahel ei maksa seost otsida

13.10 - Hillar Teder annetas Keskerakonnale kolmandas kvartalis 60 000 eurot