Reaalsus: See võis olla hea nõuanne aastaid tagasi, kuid tänapäevased mootorid soojenevad isegi kiiremini, kui koheselt sõitma hakata. Lihtsalt istu autosse, käivita see ja hakka sõitma. Mida varem mootor soojeneb, seda kiiremini saavutab see oma maksimaalse efektiivsuse, tagades niiviisi suurima kütusesäästu ja jõudluse. Samas tasub meeles pidada sedagi, et esimestel sõidukilomeetritel ei ole tark ka mootori ülekoormamine ning rolli mängib ka välistemperatuur.

Müüt: Mootoriõli tuleb vahetada iga 3000–5000 kilomeetri läbimise järel.

Reaalsus: Nii palju, kui on inimesi, on ka arvamusi. Loomulikult ei tee iga 3000–5000 kilomeetri läbimise järel õlivahetuse tegemine autole ka halba, kuid samas ei pruugi see alati vajalik olla. Ka siin võivad süüdlasteks olla vanemad mootoriõlid, mida pidi tihemini vahetama, et mootor kahjustada ei saaks. Uuemad mootoriõlid on parema viskoossusega, mistõttu pole nii sage õlivahetus enam vajalik. Siiski tundub, et selle müüdi elu jätkub ning võimalikuks põhjuseks võivad siinkohal olla näiteks õlivahetusega tegelevad ettevõtted, kes loomulikult autojuhtidele meenutavad, et parem varem kui hiljem. Tegelikkuses saab enamik autosid sõita vähemalt ca 15 000–20 000 km, enne kui on vaja õlivahetust, kuid kindluse mõttes peaks üle vaatama oma auto kasutusjuhendi, mis annab teile tootjapoolse soovituse.

Samas, õlifiltrite maht on aastatega pigem vähenenud, mis tähendab, et läbides näiteks 20 000–30 000 kilomeetrit ilma õlivahetuseta, lähevad õlifiltrid mustust täis ja hakkavad seetõttu tõepoolest mootorit kahjustama.

Müüt: Vale rehvirõhk võib põhjustada õnnetuse.

Reaalsus: Võib, aga ei pruugi. Liiga suur rehvirõhk hakkab rehve kulutama keskelt ning liiga madal hakkab rehve kulutama külgedelt. Kui rehvirõhk on liiga madal, võivad rehvid kergesti üle kuumeneda ja selle tõttu kas deformeeruda või halvemal juhul, näiteks suvel palava ilmaga ja suurel kiirusel maanteel sõites, põlema minna. Samas, rehvirõhu väike kõrvalekalle mõjutab eeskätt vaid rehvi kulumist.

Müüt: Auto eluea pikendamiseks tuleb autot võimalikult palju kasutada ja regulaarselt hooldada.

Reaalsus: Auto töös hoidmine on tõepoolest kasulikum, kui lihtsalt kuude viisi autol seista laskmine. Seistes võib tekkida korrosioonioht, õli ei käi ringi, tihendid kuluvad, võivad murenema hakata jpm. Hoolduste kohapealt tasub samas mainida, et vähemalt uuemad autod lähtuvad paljuski arvutisüsteemidest, mis kõike kontrolli all hoiavad ja hoolduse vajalikkusest autoomanikku teavitavad.

Müüt: Automaatkäigukastiga ei saa rasketes ilmastikuoludes sõita.

Reaalsus: Kui automaatkäigukastid moodi tulid, arvasid paljud, et talvel ja rasketes ilmastikuoludes nendega sõita ei saa. Paraku see müüt tõele ei vasta – lõppude lõpuks sõltub kõik siiski juhist ja juhtimisvõtetest, mitte käigukasti tüübist.

Tekst: Sigrid Sõrmus

Jaga
Kommentaarid