Jõulud Kihnu saarel
Kihnu jõulutraditsioonid on segu paganlikest ja
kristlikest riitustest, uuematest ja vanematest aegadest. Kihnu vallavanema
Annely Akkermanni sõnul ei ole siinsed jõulud vaikuse
püha.
Jõulus (kihnu keeles jõulude ajal) on
Kihnus kombeks perest peresse käia. Ühtegi peret ei jäeta vahele
ning kõiki, kes uksest sisse astuvad, kostitatakse heldelt nii
jõulutoitudega kui ka õlle ning kangema kraamiga. Varem olid
perest peresse käijad mehed, kangemad hakanud jõululaupäeval
minema ning jõudnud koju kolmekuningapäevaks (6. jaanuar).
Talutubades olid põrandal õled, kus sai vahepeal magada.
Annely on värvikas näide naisetüübist, kes on ühelt
poolt külaelanike poolt austatud ja saareelu jõudsalt edendav
vallavanem, teiselt poolt aga läbinisti “emme”, keda
ümbritseb südantsoojendav hulk lapsi ja kes koos abikaasa Viljo
Vetikuga jagab oma elu Kihnu ja Pärnu kodu vahel. Põliskihnlasena
on Annely saareelu lahutamatu osa rahvariided ja kohalik murrak, aga olen
kindel, et Pärnus äriasju ajades võib teda ka Moschino kleidis
kohata. Kihnu külalislahkuse eredaimateks näideteks võib
pidada sõna otseses mõttes poolemeetrist torti ja hiigelsuurt
lambakintsu hommikusöögiks.
Jõululaupäeval on
kihnlastel traditsiooniks käia kirikus ja surnuaial. Kuuse asemel tuuakse
Kihnus tuppa hoopis mänd, kuid enne peavad põrandad kindlasti
pestud olema. Männi ehtimine ja pidusöögi nautimine algab
pärast saunaskäiku. Kihnu lastel käib ka jõuluvana, kes
tänapäeval on moodsalt punane, kuid vanasti kandis pahupidi keeratud
lambanahkset kasukat ning näo ees räimevõrku. Läbi ja
lõhki linnainimest võlub idülliline pilt jõuludest
maamajas, mille prototüübiks on just Annely-Viljo vana, viimase peal
korda tehtud, stiilipuhas Kihnu maamaja. Lookas lauad, Kihnu riietes lapsed,
aknast avanev tüüne vaade Pärnu lahe lumeväljale. Kuuse,
vabandust, männi alla asetatud kingid aitavad luua tagaigatsetud
jõulutunnet.
Kihnu jõulutoidud
Kostitamine ja külalislahkus on tähtsad kombed ning perenaistel
enne jõule suur mure, et mida pakkuda ja kuidas valmis jõuda,
pärast jõule aga veel suurem mure sellepärast, et kes tehtud
toidud ära sööb.
“Igal aastal teeme Kihnu
leiba-saia, kõrvitsa- ja peedi- ja kartulisalatit, rosoljet, ahjuliha,
tanguvorsti, hapukapsast, keedukartulit, lihapirukaid, kaneelisaiu ja mitut
sorti piparkooke ja küpsiseid. Mõni suitsutab kalu ka, uhkematel
kaluritel on varutud angerjaid sügavkülma või marineeritult
purki. Enamasti süüakse sealiha, kas ahjus potiga hautatult
või praena. Mõnes peres pakutakse ka suitsutatud lambajalga.
Loomaliha kihnlased suurt ei söö, hani on ka pigem erand,”
tutvustab Annely ja lisab, et on toidutegemise ema ja õdedega ära
jaganud.
Jõulujookidest lasevad kihnlased hea maitsta
maltoosast isetehtud õllel, mida üksteise juures maitsemas ja
kiitmas käiakse. Tänapäeval joovad mehed õlle
kõrval ka viina ja naised mitmesuguseid magusaid napse.
• Leiva kohta ei ole retsepti, sest leiva maitse kujuneb kolmest koostisainest – veest, suhkrust ja jahust – hapnemisprotsessi tulemusel. Igal perenaisel on see ka iga kord pisut erinev. Pühade puhul lisatakse maitseks ka peotäis köömneid.
• Leiba tehakse puust astjas või pütis, kroovimata rukkijahust saab kahe päevaga rukkileivad ja kroovitud rukkijahust kolme päevaga püülileivad.
• Pütti ei pesta, tainas kaabitakse lusikaga nii palju kui võimalik ära. Kui leib juba ahjus, kuivatakse pütt ahju kõrval ära, nii et tainas nõu seinte küljes kõvaks koorikuks muutub.
• Kui järgmine kord leiba tegema hakatakse, siis pannakse nõusse käesooja vett, suhkrut ja jahu ning koorik liguneb nõu seinte küljest lahti, sellest saab leiva juuretis. Leiba hapendatakse, segatakse, sõtkutakse ja kergitatakse. Leivategu on paras passimine ja maitsmine. Teinekord, kui leivapütt jääb sooja pliidileeri äärde kerkima ning perenaine kauaks toast välja läheb, võib juhtuda ka, et tagasi tulles on leib üle servade pütist välja kerkinud.