Ülesöömise vältimine ei alga laua ääres, vaid oma peas. Oleks tõeliselt rumal süüa rohkem kui tegelikult vaja!


Just pühade ajal kipuvad üle sööma need, kes muul ajal suhupandavat jälgivad, ning need, kes muidu liigsöömisega hädas, võivad suisa haiglasse sattuda.


30–40 minutit enne lauda istumist tasuks juua klaas vett. Korras seedimise puhul peaks sellest piisama, probleemide korral aga võiks sisse võtta seedimist soodustava preparaadi.


Seedimine algab suust, õpetab põhikooli inimeseõpetus. Iga suutäit tuleks hoolikalt mäluda: kõrvetiste põhjuseks on sageli just korralikult seedimata toit.


Tervislik soe toit


Kohe lauda istumise järel ei tasuks kõhtu kõvasti täis süüa. Tavaliselt on pere- või seltskondlikud peod üsna pikad ning aega hõrgutistega tutvust teha jagub küll ning enamgi.


Tervislikum on süüa pikema aja vältel väikesi koguseid kui korraga palju.


Püüa valida nende toitude hulgast, mis on vähem rasvased ja vähem soolased.


Ise piduroogasid valmistades tasuks eelis­tada kala- või kanaliha sealihale. Toiduvalmistamise meetodina võiks praadimise asemel hautada või praeahjus küpsetada. Köögi­viljad tasuks aurutada: praadides tõmbavad nad endasse õli, keetes aga jäävad ilma kasulikest vitamiinidest.


Tore viis pidurooga valmistada on panna lõhe- või forellitükk koos köögiviljadega fooliumisse ning küpsetada ahjus igale sööjale isiklik pakike.


Vaagnalt endale ette tõstes peaks juurvilja olema alati rohkem kui liha: kõht saab mõnusalt täis, kuid tervisele need liiga ei tee.


Arukas külmlaud


Perenaise valikutest sõltub toidu tervislikkus. Siinkohal mõned nõuanded aruka suupistelaua loomiseks.


Salatit valmistades tasub sellesse rasvase vorsti asemel hakkida kana- või kalkuniliha või võimalikult taist loomaliha.


Salati kokkusegamisel tuleks eelistada maitsestamata jogurtit hapukoorele. Kui aga hapukoor on vältimatu, tuleks valida kõige lahjem, sama kehtib ka majoneesi kohta. Hea salatisegu saab siis, kui segada maitsestamata jogurtisse pisut majoneesi ning kasutada soola asemel taimseid maitseaineid. Kui sööjate hulgas on krooniliste haiguste põdejaid, tasuks majoneesiga õige kokkuhoidlik olla – ühe komponendina sisaldub selles äädikas.


Laual olev juust peaks olema kõige madalama rasvasisaldusega, mis poest saada on.


Vali maiustusi!


Laual on kook? Suurepärane! Kuid miks lõigata endale suur tükk, kui võiks piirduda kitsa viilukesega? Veelgi arukam on aga magustoiduks puuvilju süüa. Fruktoos on suhkrust-šokolaadist märksa kasulikum ning ka kõhule ja puusadele jääb järjekordne rasvakihike tekkimata.


Ise lauda ette valmistades võikski tordi ja koogi­ asemel täita magustoidukausid viinamarjade, pirnide, õunte, meloni- ja ananassitükkide


ning mandariinidega. Ka jogurtijäätis ja küpsetatud õunad teevad ilmselt külalistele rõõmu.

Lihtne abi apteegist

  • Peojärgsed toitumisprobleemid võivad avalduda kahel viisil: kõhukinnisuse ja kõhulahtisusena. Esimesel juhul on söödud vähe ja raskesti seedi­tavat toitu, teisel juhul on tegu liiga suurte toidukogustega. Veel üks probleem, mis samuti toitumise ja seedimisega seotud, on kõhugaasid.
  • Kui seedimine raskusi valmistab, tasub abi küsida apteekrilt. Vabamüügis olevad seedeensüümid aitavad organismil ebatervisliku kõhutäiega hakkama saada. Ensüümide tarvitamisel tuleb jälgida apteekri nõuandeid ja toote infolehte. Eriti tähtis on lisaensüümide tarvitamine inimestel, kelle sapipõis on opereeritud. Siis tuleb täpselt järgida kõiki raviarsti nõuandeid.

Allikas: Riin Lanno, perearst