10.04.2009, 00:00
Toscana randade väikesed kangelased
Grandi Cru della Costa Toscana on selle maakonna rannikupiirkonna veinitootjate ühendus, kes käis meil oma pudelitega hiljuti Tallinnas külas. Organisatsiooni president krahvinna Ginevra Venerosi Pesciolini vastas Kalev Kesküla küsimustele.
Krahvinna Ginevral on aastast 1370 perekonnale kuuluv mõis Tenuta di
Gizzano Pisa linna lähedal, 350 hektarit, millest osa õlipuude, aga
nüüd 20 hektarit ka veini all. Lõpetanud Puisa ülikooli
väliskirjanduse alal, on proua nüüd mõisapidaja ja
veinimeister.
Grandi Cru della Costa Toscana pole niisiis
mitte apellatsioon, vaid organisatsioon. Miks teil sellist vaja
oli?
Rannikul on ehk 15 erinevat apellatsiooni, erinevad
mikrokliimad ja pinnased. Oleme kõik suhteliselt väikesed tootjad.
Üheskoos saame veinisõprade tähelepanu, üritame oma 75
liiget maailmale teadvustada. Pisa mäed, Colline Pisani, on isegi Toscanas
täitsa tundmatu piirkond.
Kuna meie kandis pole ühtegi
kuulsat DOC-määratlust, toodan mina IGT Toscana veine.
Apellatsioon ei taga tingimata kvaliteeti, IGT-veine on võimalik osta
2 ja 100 euro eest.
Mille poolest erinevad Toscana
rannikuprovintsid Chianti Classico piirkonnast?
Meid
kõiki mõjutab meri, meil on valgust palju rohkem. Chianti
Classico on kuni 600 meetri kõrgusel. Meie maapinna kõrgus
nullist kuni 300 meetrini. Chianti Classico pinnas on kaljune, meil peamiselt
lubjarohke liiv ja savi. Meie pinnases on palju fossiile ja setteid. Sangiovese
annab meil teistsuguse tulemuse. Chianti Classico alal kipub see olema noorelt
üsna terav ja karm, küpsemine nõuab palju aega. Meie vein on
magusam ja marjasem, vahest on komplekssust vähem. Madalale Bolgheri
rannikule ei sobi Sangiovese aga sugugi, seal kasvatati vanasti puuvilja.
Pisa piirkond on klimaatiliselt poolel teel Toscana tuumalalt
Bolgherisse. Kliima on meil 3-4 kraadi soojem kui Chianti Classicos. Siin on
vähem vihma, mis pole alati hea. Ja palju valgust. Meie mäed on igas
suunas valgusele avatud, nõlva suunal pole niipalju tähtsust ja
halba veini on meil hoopis raskem teha.
Maailm tunneb
Livorno provintsis olevat Bolgherit ja eriti selle lipulaeva Sassicaiat. Kas
teie saaksite seal Pisa mägedes sama head veini teha?
Sassicaia loojat peame kõik tänama, see nimi on võimas
argument. Küsimus pole siiski selles, et Bolgheril oleks eriline kliima ja
pinnas, kus selle taseme veini toota. Seal töötavad Antinori ja Gaja,
itaalia veiniilma suurimad nimed, seal on ilus rannik. See tähendab, et
Bolgheri on atraktiivne. Maa hind on seal hirmus kõrge. Sassicaial on
kahtlemata Bolgheri kõige parem koht, ta on künka otsas ja pinnas
on seal teistsugune kui mujal Bolgheris.
Ma ei usu, et ma teeksin
ühel päeval paremat veini kui Sassicaia, aga usun, et mulgi on
päris hea koht. Hea veini tegemiseks peab sul olema mägi, et veini
aroom oleks ergas. Meie keskendume marjade kvaliteedile, respekteerime loodust,
ma valmistan veini biodünaamiliselt, mitte otsides lühemat teed.
Millised on rannikule sobivamad viinamarjasordid?
Pisa piirkonnas on algupäraselt kasvatatud Sangioveset ja Malvasia
Nerat. Meil pruugitud Sangiovese kloon on loodud selleks, et toota palju.
Seepärast olen istutanud uued parema kvaliteediga viinapuud.
Töötan selle kallal, et luua suurt veini ainuüksi Sangiovesest.
Ka Petit Verdot võiks olla meil suurepärane mari. See on hilise
küpsemisega, aga valmib meie aladel siiski hästi, lisab veinile
elegantsi ja parfüümsust. Ta on hea segus Merlot’ga. Cabernet
Franc sobib meile ka hästi. Aga ega mulle need võõrastest
marjades ühesordiveinid väga ei meeldi.
Mulle meeldib
väljendada terroir’d.
Mu n-ö esindusvein Nambrot on
Merlot’, Cabernet Franci ja Petit Verdot’ segu. See on ajakirjanike
lemmik. Mu enda ajalooline vein on Veneroso, mi
s on 70% Sangiovese. Minu ülesanne on näidata, kuidas teha
võõrastest viinamarjadest Toscana veini. Sageli peavad inimesed
pimedegustatsioonil minu Nambroti Sangioveseks, ja need pole sugugi rumalad
inimesed. Selles veinis on Toscana hõngu.
Vahel
kipuvad nn super-Toscana veinid olema minu maitse jaoks liiga rasked ja
tammised.
Sageli on Prantsuse sortide segu tehtud just
selleks, et saavutada täidlust, valmistada võimalikult suurt veini.
Mulle meeldivad väga sügavad rikkad ja elegantsed veinid. Neid teha
on hoopis raskem. Mulle meeldib Sangiovese, millel on loomulikku elegantsi.
Minu piirkonnas napib tal siiski veel maitsesügavust. Sellepärast ei
tee ma veel 100% Sangioveset. Sangiovese viinapuu ei tohi olla nooruke. Mu
igapäevavein on juba 85% Sangiovese. Ma ei kasuta valitud pärmi, ega
vaate, see on lihtsalt mahlane ja meeldiv juua.
Aga kas
trend toota järjest suuremaid veine siiski püsib?
See trend on palju muutunud. Selliseid veine on teinud eeskätt need, kes
pole ise viinamarjakasvatajad. Need, kes tahavad kiiret edu, toodavad selliseid
veine Robert Parkerile ja keldrites hoidmiseks. Kaks tähtsaimat
veinikriitikut on ju ameeriklased Robert Parker ja Toscanas elav James
Suckling, kes hindab Itaalia veine. Meie ajalooline traditsioon on ju hoopis
teistsugune. Me joome veine toidu kõrvale, ameeriklased ei joo
tänapäevani toidu kõrvale veini.
Nüüd on
inimesed hakanud asju ümber mõtlema, isegi tarbijad eelistavad puu
maitsele mahlakust. Reiting pole ka enam nii tähtis, sest liikvel on nii
palju erinevaid reitinguid.
Aga itaalia tuntuim
teatmik Gambero Rosso?
Gambero Rosso on siiski parem
reitinguteallikas kui teised, sest seal on degusteerijateks 12-liikmeline
paneel, mitte üks subjektiivne inimene. Itaalia turu jaoks pole küll
enam selgi tähendust, sest nad annavad liiga palju hinnanguid, noteerivad
ka veine, mis seda ei vääri.
Sealt tasub otsida veine,
mis on hinnatud kahe või kolme klaasiga, aga mis pole tuntud.
Antinori või Frescobaldi kohta ei pruugi sealt õiget hinnangut
saada, neil on alati 2–3 klaasi. Saksamaa ja Ameerika ostjate jaoks on
Gambero Rosso siiski tähtis.
Mis mõju on
majanduskriisil veinikaubandusele ja veinivalmistamisele?
Keldrid on täis, ostetakse aeglasemalt. Kõige rohkem kannatab
kriisi käes siiski alam-kesklass, aga nende jaoks me veine ei toodagi.
Odav vein on 1-eurone vein. Meie tootjate ühendus toodab veine –
veinipoe hinnaga – 6 eurost kuni 200–300 euroni pudel. Odavaid
veine võivad toota negossiandid, olgu või Antinori, aga kui sul
on ainult 20 hektarit, ei saa seda teha.
Tootmine Itaalias on
kallis, isegi moebrändid tulevad Hiinast. Meie oma väikestel
maalappidel oleme väikesed kangelased Meil tuleb töötada
nišiturul.
Mis teile veinitöö juures
kõige rohkem meeldib?
Mulle meeldib jälgida
viinapuude kasvamist ja ka veini valmistamist. Ega mul pole aega põllul
töötada, ma pean ju mõisa juhatama ja veini müüma.
Veini valmistamise juures on mul konsultant, kes oli 15 aastat tagasi mulle
väga tähtis, nüüd teen ma oma veini ise, võtan vastu
otsuseid, ka selliseid, mida ta ei toeta, nagu näiteks biodünaamiline
veinivalmistamine.
Nüüd maitsen veine koos oma
konsultandiga. Ja olen väga uhke, et olen selle pika tee läbi
käinud. Olen ju õppinud kirjandust ja nüüd teen veini,
mis on hea.