Hõbelusika auhinnatseremoonial tehakse kord aastas sügav kummardus parimatest parimatele tegijatele nii toitude kui teeninduse vallas. Konkurss ise tähendab korraldajatele aga aastaringset organiseerimist, et kõik sel aastal osalenud 65 söögikohta üle Eesti võrdsetel alustel hinnatud saaks. “Hõbelusika saamine ei ole juhuslik, subjektiivne hinnang ega põhine headel suhetel. See tähendab järjepidevat valmisolekut pakkuda tipptasemel maitseelamust, sest “salapärased sööjad” hindavad söögikohti juhuslike külastuste põhimõttel,” rääkis Laineste.

Seekord jagati Hõbelusika auhindu vast avatud Teletornis. Peente ja kallite gurmeerestoranide kategoorias võidu pälvinud Tchaikovsky peakokk Vladislav Djatšuk on varemgi, kokandusolümpial Bocuse d’Oril võisteldes tõestanud oma kuulumist maailma paremikku.

Vene tänav vanalinnas, kus Tchaikovsky asub, on kujunenud tipprestoranide tänavaks. Kohe kõrvalt leiab suurlinliku teenindusega parima restorani kategooria nominendi Ribe, vastas rahvusrestorani nominendiks valitud trattoria La Bottega ja parima restorani tiitli napsanud Dominici. Dominici meeskonna, peasommeljee ja -koka loodud tervikelamust hinnati konkursil maksimumpunktidega ning Allar Oeselg pärjati ka parimaks kokaks.

“Statistiliselt on pooled Eestis tegutsevad söögikohad pubid. Tase on küll tervikuna erinev, kuid areng tuntav,” kinnitas Saku Õlletehase müügidirektor Jaan Härms. Õllespetsialistide abiga said kriteeriumid pubide hindamiseks timmitud selliseks, et õlut osataks õigesti serveerida ja kohtunikud mõistaksid pakutavat kvaliteeti hinnata. Tänavune pubi Hõbelusika võitja on tõeline õlleekspert. Kraanist pakutakse seal üle kümne sordi, alates väiketootjatest suurte õllehiidudeni, ning teenindajad suudavad peast kirjeldada õllede maitseomadusi ja sobivust roogadega.

Korraliku kohvi pakkumine on kohviku kategoorias olulisim kriteerium ja selle hindamiseks on Paulig õpetanud ka Hõbelusika kohtunikke kohvi valmistama ning lihvinud kohvikute hindamiskriteeriume. Pauligi kohvieksperdi Marta Piigli sõnul on kohviku pidamine nagu sport, kus ei piisa ühekordsest pingutusest. Treenida tuleb iga päev, et olla tipptasemel ja võita Hõbelusikas. Millise vaevaga suutis seda Pärnu kohvik Supelsaksad, kus soe ja isikupärane teenindus on osake tervikmiljööst, on omal nahal tunda saanud alatasa kohvikus asekldav Anna Huimerind. Üldjuhul on söögikohtade personalivoolavus suur ja värbamine keerukas, eriti väiksemates linnades. Koolitatud töötaja on sageli paari kuu pärast konkurendi juures tööl, mis teeb oodatud teenindusstandardite täitmise raskeks. Sageli tuleb ka omanikel kohapeal mitut rolli täita.

“Restoranimaastik tervikuna on aastatega muutunud tunduvalt mitmekesisemaks ja huvitavamaks,” sõnas Joakim Helenius, üks Hõbelusika hindajate esindajatest, restoranide Neh ja Alexander juhatajale Martin Breuerile Eesti toidu arendamise ja aasta toiduelamuse pakkuja tiitlit üle andes. “Söögikohast saadav tervikelamus kujuneb esmalt planeerides, nautides hõrke roogi ja meeldivat teenindust, ning seejärel kõike seda meenutades.”

Kuidas Hõbelusikat saada?

Hõbelusika hindamiste käigus täidetud poolesaja küsimusega ankeedid olid väga põhjalikud ning söögikohtade eripära arvestavad. Hindajateks on valitud inimesed, kes oma töö ja elustiili tõttu on hästi kursis eri maade toidukultuuriga. Nad on restoranide tavakliendid, kuid ei tohi olla seotud ühegi söögikohaga. Hindamise eesmärk on saada söögikohast tervikpilt, mis algab broneeringust ja vastuvõtust sisenemisel ning üldisest atmosfäärist. Tähtsal kohal on menüü – kas pakutav on esitatud arusaadavalt, kas on olemas taimetoidu- ja lastemenüü? Toidu juures arvestatakse lisaks maitsele ka teisi omadusi, nagu lõhna, tekstuuri ja väljanägemist. Tähtis on tooraine kvaliteet, komponentide omavaheline sobivus, värskus, vastavus menüüle ja temperatuur. Jookide osas hinnati ka teenindajate sellekohast teadlikkust.

Kõige suurem on mõistagi toidule ja joogile antud punktide osakaal, sellele järgneb kohe teenindus. Hinnatakse serveerimisoskust, tähelepanelikkust suhtlemisel, reageerimiskiirust ja sõbralikkust. On ju teada, et hea teenindus võib muuta muidu keskpärase õhtu vägagi meeldejäävaks. Hõbelusika auhind on tunnustuseks söögikohale ja märgiks kliendile heast teenindusest ja maitseelamusest.
Hõbelusika võitjad
Parim gurmeerestoran: Tchaikovsky
Nominendid: Restoran Nevskij, Restoran Ö
Parim restoran: Dominic
Nominendid: restoran Leib Resto ja Aed, restoran Moon, restoran Ribe
Parim kohvik: Supelsaksad
Nominendid: Werner, Cafe More
Parim pubi: Põrgu
Nominendid: Chicago, Järve Amps
Parim rahvusrestoran: Neh
Nominendid: Trattoria La Bottega, restoran Chedi
Parim pererestoran: OKO resto
Nominendid: restoran Lucca, restoran Rucola
Parim lounge/vinoteek: Il Gallo Nero vinoteek
Nominendid: Butterfly lounge, Museum lounge
Parima teenindusega söögikoht: Supelsaksad
Parim kokk: Allar Oeselg restoranist Dominic.
Välja anti ka üllatusauhind, mis läks ­Martin Breuerile, kes on restoranide Alexander ja Neh üks omanikke. Kohtunike hinnangul on just tema tõstnud oma restoranidega Eesti restoranikultuuri taset tervikuna.