Foto: Rauno Volmar

Erakondade Rahastamise Järele­valve Komisjonile (ERJK) esitatud aruandes deklareeris Isamaa selle aasta esimese kvartalis – ehk valimiskampaania ajal – poliitilistele reklaamidele tehtud kulutusteks 652 000 eurot. See sisaldab telereklaami, raadioreklaami, internetireklaami, välireklaami, ajalehtede ja ajakirjade reklaame. Summa aga ei sisalda reklaame Facebookis ja Google’is, kampaaniaüritusi, otsepostitusi ja reklaamkingitusi.

Reformierakond deklareeris ERJK-le sama aja kohta samades kategooriates 1,1 miljonit eurot kulutusi. Ehk ligi kaks korda enam kui Isamaa. Kantar Emori andmetel tegi aga Isamaa sellel perioodil reklaami ligi 30 protsenti enam kui Reformierakond.

Selline suur anomaalia ei kehti ainult Isamaa ja Reformierakonna võrdluses, vaid ka Isamaa võrdluses teiste erakondadega. Näiteks Keskerakond esitas ERJK-le aruande, mille järgi nad kulutasid poliitreklaamile umbes kolmandiku võrra rohkem raha kui Isamaa. Emori mõõtmine aga näitab, et Isamaa tegi ligi 60 protsenti rohkem reklaami kui Keskerakond.

Emori uuringuekspert Elvin Heinla välistab võimaluse, et uuringufirma eksib. Emori AdEx on vana ja tunnustatud toode. Kõik Eesti suuremad meediaäriga tegelevad kliendid kasutavad ja usaldavad seda, sealhulgas erakonnad ise. Mingid mõõtmisvead võivad ikka sisse jääda, aga need võiksid olla kaks protsenti siia-sinna, kuid sellega pole võimalik kuidagi ära põhjendada kahekordseid vahesid.

Kuidas on võimalik, et Isamaa suudab ligi kaks korda väiksema deklareeritud eelarvega reklaamida end kolmandiku võrra rohkem kui Reformierakond?

Isamaa meedia- ja reklaamipartner on meediaagentuur Inspired Universal McCann, mille juht Meelis Järvela on ka ise Isamaa liige. Järvel sõnul saab Inspired Eesti suurim meediaagentuurina teistest agentuuridest suuremaid allahindlusi.“

Aga kui usutavalt kõlab, et Isamaa meediaagentuur suudab telekanalitelt, internetiportaalidelt, raadiojaamadelt ja ajalehtedelt välja kaubelda kaks korda suuremad allahindlused kui ülejäänud Eestis tegutsevad meediafirmad? Eks­press konsulteeris Eestis tegutsevate reklaamimüüjatega ja kõik olid ühel meelel: täiesti ebausutav.