29.05.2009, 00:00
Allani ilmutus
Ma ei ole eesti keeleruumis kohanud yhtegi 22aastast, kes oleks Andres Allani tasemel kirjutanud, väidab Lauri Sommer.
Andres Allan Ellmann (1965–88) oli noor mees isegi “varalahkunud
rock-staaride klubi” (Hendrix, Joplin, Cobain jt) standarditega
võttes. Pigem kaldus ta vanus mõnede märtrisurma
läinute ja idealistlike romantikute kanti. Ei tahaks kyll õhutada
mingisugust surnute romantiseerimist. Nad lihtsalt on. Igayhe tutvusringkonnas
ja suguvõsas, ajaloos, surnuaedades, internetis ja siinsamas.
Ka Eesti luule tunneb ju Kristjan Jaaku, Ilmi Kollat ja teisi. Huvi nende
vastu on huvi elu põgususe ja olemuse vastu. Mida nad maailmale
näidata jõudsid, see on näidatud värskelt, ilma
hilisemate korduste ja eneseõigustamisteta. Igal noorelt kadunul on oma
saladus nagu lause, mille teine pool jääb igavesti ytlemata, mida
igayks võib proovida kokku lugeda ise.
Arvan, et õpin
äraläinutelt midagi. Juhtun vahel jätkama mõnda asja,
mida nemad fyysilises plaanis enam lõpetada ei saa. Piir maailmade vahel
pole ju nii jäik, kui ateism ja materialism eeldama on harjunud. Kui
surnud vahel kuidagi aitavad elavaid, eks siis vastupidigi. Igal on omad
surnud, iseasi, kas ta neid tunneb. Kylas saab käia, koos võib
paluda, leiba võtta, topkat teha ja nõu kysida. Seda
põlisrahvastel ja saja aasta eest kylakristlikel setudel veel laialt
levinud suhtumist toetab ka Allani luule maailm, õigemini need reaalsuse
kihid, mida ta oma tekstides kylastas.
Loomupärase karismaga
inimesena otsis ta juba lapsena ja sattus seejärel kokku varaste eesti
punkaritega. See algas kusagil 1979 paiku, ajal, mil stiil polnud Eestis veel
stampi langenud ega moeasjaks saanud. Läänest siia kaootiliselt imbuv
info jättis palju ruumi kujutlusele ja loomulikule protestile, mida kandis
isikupärane riietumisstiil, bänditegemine (Allani Reaal-Kloaak kyll
kontserdini ei jõudnud), “krambiteatri” aktsioonid linna
peal, pärast Propa-matši katkestamist (1980) tekkinud
protestirongkäik (kus ta algatas “punk-marsisammu”) ja
venestamise põhjustatud noorterahutuste laine. Sõber ja
klassivend Ivo Uukkivi (Munk – Kopli Otelli ja Velikije Luki laulja) oli
yks neist, kes hiljem määrasid eesti pungi näo. Tema sai oma
hullu elu elamise innustust ka Allanilt. Muidugi on igas liikumises liidrid ja
loodrid ning tegevus kujuneb vastavalt mõttelennu kõrgusele ja
konformismi määrale. Mulle tundub, et esimene punk oli natuke
teistmoodi ja sel oli vähem yhist hilisema tähelepanuhoorade
poseerimise ja demonstratiivse alkoholismiga, mida oma menuraamatus nii sulnilt
kirjeldab Mihkel Raud.
Eestlus oli Allanile tähtis –
seal peres lauldi ikka salaja eesti hymni – ja samamoodi usk –
käidi kirikus. Usu algmed sai ta Tartumaalt pärit kristlik-mystilise
kallakuga vanaemalt. Pärast tolle surma taipaski, et tahab usu kaudu
inimesi aidata, ning läks sellise šamanistlik-kristliku suhtumisega
Usuteaduse Instituuti õppima. Tema usk oli loov palang, ta võis
võltsi olekuga pappidele ka lausa käsipidi kallale minna.
Veel oli ta elutundes lapsepõlve tubateatrite ja vend Raouliga
filmimängimise ajast peale leidlikkust ja impulsiivsust. Seda sai
tõeks teha nii karatetrennis käies, Ryhm T näitustel
performance’it tehes, kirikuteener olles, armastades, sõpradega
mööda suurt kodumaad rännates kui ka Käändal yksi
olles, õppides, nägemusi nähes ja kirjutades. See
Lääne- ja Raplamaa piiril olev, mõne veidriku poolt
pärapõrgusse ehitatud ja seal tänini elektrita pysiv anomaalne
ryytlimõis koos oma ymbrusega kujundas kuidagi Allani luule stiili.
Eriti kaugele viisid öösiti yleval olekud ja hingerännud, milles
vahel kippus kaduma ka kir
jutaja isik. Sellised omapead otsingud ongi ohtlikud. 1988 kevadel tuli Allan
pärast nädalast mõisas olemist tagasi täiesti
äraolevana. Tal oli olnud mingi elu muutev, võib-olla katust
kõigutav nägemus. Oli kurnatud, ei saanud enam eriti magada ega
syya, käis posijatelt kaitset otsimas. Aeg oli justkui helge –
naisel kõhus laps, kelle koju tulekuks korteriremont käimas,
rahvuslik ärkamine täies õies, aga tema... juba pooleldi
mujal. Ei tea, kus. Sel suvel koostas ta ema palvel luulekogu “Urila
manu” (ilmunud Andres Vanapa leitud lisadega 1993), ning kukkus
tänini mõistatuslikel asjaoludel oma Roosikrantsi tänava kodu
trepikoja rõdult surnuks. Mis asja ta sinna oma korterist yhe trepi
ylevalpool asuvasse vahekäiku yldse läks? Niisama unistama ja
kõõluma? Või tiriti? Kas tõesti KGB? Ylekuulamistel
oli A. pungipõlves käinud, kyllap ta seal neile vastu ka
nähvas.
Mõisast konfiskeeriti yhe ammuse
väljasõidu tulemusena sinimustvalge, aga aasta oli ju 1988, mitte
1948. Toimikud on Moskvasse ära viidud, nii et Julgeolek selle koha pealt
vaikib.
Mis aga kõneleb, on Allani elu ja luule. Seal
peegeldub isikupäraselt hulk 80ndate alternatiivkultuuri suuri hoovusi,
pungi eod, alternatiivne usuelu, hipivärk ja looduslähedus muidugi
ka. Parimates lulkades on selged pildid neist paikadest ja olevustest, keda ta
oma nägemustes nägi. Sisemaailm ja värvikas keel, kus arhailised
sõnad, tartumurdelised jooned, punkide tänavasläng ja
väljenduse loomulikkus sulavad yheks suureks loitsuks.
Ma ei
ole eesti keeleruumis kohanud yhtegi 22aastast, kes oleks sel tasemel
kirjutanud. Praegused klassikud olid sama vanalt alles nukkumist ootavad
tõugud – Masing Tagorest lahti saanud ja mitmesuguse katsetamise
läbi oma stiili otsiv, Alliksaar Rilke ja Underi sabas kondav boheem,
Kaplinski hiljuti kristliku suunaga salme teinud nooruk, kellele meeldis vene
luule laulvus, jne. Nii vara lihtsalt ei kypseta. Ka kaheksakymnendate
luulepildis, kuhu Allan nyyd takkajärgi lisandub, oli ta ysna omaette.
Venestamise surutises, tsensuuri koridorides ja hiljem rahvusromantika
tõustes kujutlus ju yldiselt ei lennanud. Muu mytoloogiline lyyrika on
pigem selline literatuurne ja kuuekymnendate suuruste mõjuväljas
siplev, mitte spontaanselt kogemuslik. Nõukogude argipäevast viisid
välja ka ulakus ja vaimukus – sabotöör Villu Tamme kysis
oma laulus yhe parteilase kohta, et “miks võeti maha see / tore
junni näoga onuke”. Mulle tundub, et natuke Allan mõjus ka.
Ringo Ringvee, Aime Hansen ja Jim Ollinovski nägid ta kaudu
nägemusliku kirjutamise võimalusi, mõnedelgi muudel on mees
elust meeles.
Eelnev jutt ei pyya väita, et tegu oli geniaalse
ingliga. Temast jäi maha ka suutmatusi, konflikte ja nõrgemaid
tekste, aga tuum kannab. Mingi innustav sobimatus halli ymbrusega ja selle
julge yletamine. Seepärast on olemas pikk järelsõna, kolmandik
esimest korda avaldatud tekste ja Andres Allani valikkogu
“Öötrykid”. Et yks inimene taas ilmuks neile otsijatele,
kellega ta võiks haakuda tänases päevas, kus leidub temaga
seonduvat – luule toimetab vabamate assotsiatsioonidega, noored
rändavad palju ringi, kusagil elavad psyhhedeelse suunaga subkultuurid ja
rohkem on ka privaatset religioossust.