Disainistaaride labor
Aasta 2002, Milano. Kõik endast lugupidavad disainerid ja sisekujundajad on
kogunenud mööblimessile. Milano on mööblidisainerile nagu Meka palverändurile,
mida külastada on püha kohus.“Kui sind pole Milano messil, siis sind pole ka
olemas,” räägivad mööblidisainerid isekeskis.
Paljud tuntud disainifirmad
presenteerivad oma uusi ideid küll messi ajal, aga väljaspool näituse ala.
Messi peetakse rohkem äritegemise kohaks.
“Messi virvarris on raske silma
paista,” arvab tuntud Hollandi firma Droog Design, kes on valinud enda
näitusekohaks hoopiski ühetärni-hotelli Milano kesklinnas.
Droog Design on
väga mõjukas disainikuraatorite team Hollandis. Unikaalne disainilabor, kus
tehakse uusi staare. Olles kuulus üle Euroopa, on Droog Design Jaapanis ja
Ameerikas lausa Euroopa avangardse disaini sünonüümiks. Droog on tänapäeva
disainimaailma toonud tohutult palju värsket verd. Nende iga uus projekt
tekitab sensatsiooni ja on alati väga oodatud.
Droogi seekordseks üllatuskohaks, nagu juba öeldud, on üks kohutav ühe-tärni-
hotell Milano kesklinnas. Hoone on 60ndate ehitis, mis meenutab veidi meie
nõukogudeaegseid ühiselamuid. Uskumatu, et Milanos, kus võiks arvata olevat
ainult ajaloohõngulisi maju, selline üldse leidub.
Hotellil on hästi väike,
paari ruutmeetri suurune fuajee. Seetõttu oli messi ajal ukse ees pidev
järjekord. Kõik tahtsid näha Droogi seekordset üllatusnäitust. Droogi ideeks ei
olnud muuta hoone sisekujundust kaunimaks, vaid teha isikupäratust hotellist
põneva disaini ja väheste vahenditega meeldejääv koht.
Selle idee autoriks
on tegelikult neljane grupp, kuhu kuulub ka noor Eesti disainer Tarmo Piirmets.
“Kui Droog Disain valis meie töö Milano messile, siis mõtlesin, et nüüd võin
disainimise ära lõpetada – see oli kohutavalt suur tunnustus. Minule tähendas
see nagu elutööga mahasaamist,” räägib äsja Hollandi Design Academy
magistrantuuri lõpetanud Tarmo Piirmets. “Kui oled Hollandis, siis tundub, nagu
Droog Design oleks kõik.”
Hotel Droogi idee pärineb ühest pisikesest Pariisi
hotellist, mille nimi on Ideal. Kord ööbinud Tarmo ja teised tema
koolikaaslased selles hotellis, mis vastupidiselt nimele oli ideaalist kaugel.
Siis tekkinud neil igasuguseid naljakaid ideid, kuidas sellest kohast saaks
teha ainulaadse ja mõnusa hotelli. Hiljem neid mõtteid edasi arendades
kujuneski välja kursusetöö, mille nimeks sai “Hotel Ideal”. Autoriteks Tarmo
Piirmets, Han Koning, Jet Vervest ja Louise Maniette.
Et Droog Designi
kuraatorid on ühtlasti ka Design Academy õppejõud, siis nad saavad
andekamate koolitööde hulgast valida oma projektide jaoks materjali. Enne igat
projekti konsulteerib Droog kümnekonna nimeka disaineriga ning palub neist
igaühel teha kümmekond ettepanekut. Disainerid on väga huvitatud Droogi
projektides osalemisest. Seetõttu on Droogil valikuvõimalus väga suur. Seekord
aga valis Droog paljude disainerite ja akadeemia magistrantide seast välja
projekti “Hotel Ideal”. Messile minekuks andsid nad tööle uue nime “Hotel
Droog”.
“Meilt võeti kontseptsioon ja paar eseme ideed. Lisaks meie asjadele
tellis Droog töid veel Hollandi, Hispaania, Kanada ja Itaalia disaineritelt,”
räägib Piirmets.
“Arvasin, et meie kursusetöö on üks osa kogu projektist,
millega Droog Design selle aasta Milano messil tegeleb. Hiljem selgus, et see
ongi nende peaväljapanek.”
““Hotel Droog” koosneb mitmetest väikestest, praktiliselt märkamatutest,
meelelahutuslikest “täiendustest” nüüdisaegsele hotellile,” selgitab
kontseptsiooni sisu Tarmo Piirmets.
Disainiideedest pälvis kõige suurema
tähelepanu tualettruumi seinale projitseeritud küüriv koristajatädi, kes tegi
järjepanu üht ja sama pesemisliigutust.
“Mõte on selles, et inimesed
hakkaksid seda vaest koristajatädi vaadates rohkem puhtust hoidma,”
kommenteerib Tarmo. Tõepoolest, see toiming oli väga veenev ja hingeminev.
Autor oli teinud video akadeemia baaridaamist, hea väljanägemisega 60ndates
naisest, kellel palus teha ühte küürimisliigutust. Arvuti abil sai sellest
seinale projitseeritav hommikust õhtuni küüriv koristajatädi.
Trepist üles
minnes hakkas silma teine idee. Igale trepiastmele oli liimitud kleeps, kuhu
peale oli märgitud, mitu kalorit inimene igale trepiastmele tõustes
kaotab.
Hotellitoa seintel olid rõivakujulised kleepsud, märkimaks kohti,
kuhu võib riputada oma riided. Nii saab hotellikülastaja teha isikupäratu ruumi
omaseks ja hubaseks.
Ruumi kaunistamiseks ja ühtlasi ka paremaks
valgustamiseks tegi üks disainer kleepsuga lambid. Selliseid lampe saab
kleepida kuhu vaja ja kuhu meeldib. Väga praktilised on kuulikindlad
magamiskotid.
Veel üks näide: tualettruumi veepaak meenutab joogiveepudelit.
Nupule vajutades on näha, kuidas korraga tõmmatakse alla ühe inimese paari
nädala jagu joogivett. Eks selline kole pilt raiskamisest sööbi mällu ja pane
raskesti järele mõtlema.
Droog Designi asutajaiks ja vedajaiks on kaks disainimaailmas tuntud nime –
Gijs Bakker ja Renny Ramakers. Gijs on kunstnik-disainer-juveliir-professor.
Renny – kunstiajaloolane ja kriitik, kellel on väga head suhted paljude maailma
kunstimuuseumidega. Kunagi disainis Gijs ka ise, nüüd, koos Rennyga, tegelevad
nad huvitavate disainiprojektide genereerimise ja andekate disainerite
otsimisega. Algul otsisid nad disainereid peamiselt Hollandist, praegu üle kogu
maailma. Väljavalitud disaineritele otsivad nad konkreetseid väljundeid –
näitusi ja firmadega seotud projekte. Nende klientideks on sellised kuulsad
firmad nagu moetemplid Giorgio Armani, Levis, Shisheido, keraamikafirma
Rosenthal, Paramount hotel New Yorgis, disainipood MoMa ja paljud
teised.
Lisaks sellele tellivad nad oma kollektsiooni jaoks töid, mida
tehakse hästi väikestes kogustes ja mida saab osta vaid üksikutest kohtadest
(New Yorgi Moodsa Kunsti Muuseumi kingituste letist ja nüüd ka Hollandis nende
oma väiksest poest). Nende kaubamärgi tooteid iseloomustab eksperimentaalne
iseloom.
Nagu juba öeldud, on Gijs Bakker ja Renny Ramakers õppejõud ka
Hollandi Eindhoveni Design Academys, kus nad on kogu magistrikursuse ideoloogia
väljatöötajad ning juhid. Design Academy ideoloogia on õpetada disainima
säästlikult. Lähtutakse sellest, et maailmas on vähe ressursse, aga tohutult
palju asju. Kui luua midagi uut, siis peab kaalutlema, mida ja milleks, kas ei
saaks taaskasutada vanu materjale, võibolla hoopiski modifitseerida
olemasolevaid asju! Tulemuseks oleks toota vähem, aga ainulaadsemaid ja
mõtestatumaid esemeid.
“Hollandi disainimaailmas ei pääse nii või teisiti
tegutsema kokku puutumata Gijs Bakkeri ja Renny Ramakersiga,” räägib Tarmo
Piirmets. “Nad on igasugustes komisjonides, mis hindavad aasta parimat disaini,
ja kõikvõimalikes disainifirmade juhatustes.”
Bakker ja Ramakers ei pea
tähtsaks disaini esteetikat, vaid eelkõige just uusi töötavaid ideid.
Droog
Design on nagu unelm parimast sõbrast – vaimukas, intelligentne, säästlik ja
usaldusväärne.
Tarmo Piirmets
Sündinud 22. detsembril 1974
Haridus
2000–2002 Design Academy Eindhoven, 3i Masters
1993–1997 Eesti Kunstiakadeemia Sisearhitektuuri osakond, BA
1990–1993 Tallinna Reaalkool
Töökogemus
1997–2000 Pille Lausmäe SAB
sisearhitekt
Preemiad
Eesti Kultuurkapitali Arhitektuuri Sihtkapitali aastapreemia 2000,
baar-köök-klubi Spirit, Tallinn;
Eesti Kultuurkapitali Arhitektuuri Sihtkapitali aastapreemia 1998,
mööblikauplus Inspira, Tallinn
Töögrupp koos Toomas Korbi ja Pille Lausmäega
Valik töödest
2002 Avalike ruumide kujundus korruselamule; Amsterdam
Koostöö arh. bürooga Diener & Diener ja Studio Wim de Vos
“Hotel Droog”
Üldkontseptsioon Droog Designi väljapanekule Milano 2002 mööblimessil
1999–2001 Apteek Lemon kaubamajas; klubi Spirit; kohvik Robert’s Coffee; kiirtoidurestoran Paprika; Microlinki kontor; Thulema salong Tallinnas ning
pank ja büroohoone Pärnus, Hommiku t 1