12.12.2008, 00:00
Elamusi Aasia kruiisilt
Aasia maid võib avastada meritsi, kinnitab väliseesti reisiajakirjanik Lisa Nygård.
Käin paljajalu lume peal
on juuni Alpides.
Dagö karjub kõrvaklappides, silitan koera ja lasen silmal puhata
kõrgetel lumistel mäetippudel 2008. Mõtlen end tagasi
Stockholmi, 20. juuni pealelõunasse aastal 2007...
Kell
läheneb neljale. Vahetame pere neljajalgse turvajaga sügavalt
mõistva pilgu: vaja pissile minna. Hopp, on kaaslane kohe minekuvalmis.
Enne kui saan talle keti ja suukorvi paigale, heliseb telefon. Helistajaks on
Royal Caribbeani agent Rootsi peakorterist, kes pakub tööd:
sõita 2008. aasta jaanuaris-veebruaris pressigrupi liikmena Rhapsody of
the Seasi laeval Aasia kalendri järgi uut aastat vastu võtma.
Charles de Gaulle on nagu kõik suured tsentraallennuväljad
kasvanud nagu rasvtõve käes piinlev elukas. Eksime abikaasa ja
käsipagasiga öistes inimtühjades poolpimedates koridorides
lootusetult ära, kuid siis, nutuvõru ümber suu, avastan
viimaks salapärase ukse, mille taga laiutab tõusvate lendude
ootesaal. Langeme õndsa kergendusega teineteisele kaela ja peagi
võtab meie Airbus kõrgust. Lehvitame Eiffeli tornile ja juba toob
lumivalges särgis lipsuga stjuuard meela naeratuse saatel eelroa ja
tervitusdringi.
Modernne Singapur
Singapuri lennuväli on kiiskavpuhas, takso aknast puhub
merehõngune paitavalt soe tuul.
Autojuht ütleb, et on
olnud kuum päev – üle 30 °C varjus – ja homseks on
lubatud sama ilma.
Vaevu veerand tunni pärast seisame
tulemeres hotellihiiglase Holiday Inni ees – pakikandjad jooksevad,
autouksed avatakse. Piinlik puhtus, imeline viisakus – Singapur on
kõvasti kasvanud meie viimasest külastuskorrast, sellest on saanud
tõeline modernne metropol.
Otsustame abikaasaga tapvast
väsimusest hoolimata 22. korruse avabasseinis paar tiiru ujuda, enne kui
uni meid oma hõlma võtab.
Vaade 999 kajutiga laeva
kahetoalisest sviidist on imeline. Seisame ühes maailma suurimatest
sadamatest. Nii kaugele kui silm ulatub, on konteinerid ja siis veel kord
konteinerid, ning ülisuured laevad. Kõrval seisab Jaapani superluks
kruiisikaunitar, pisut väiksem kui meie alus.
Teenindav
personal palub meid passid kolmandale korrusele kaasa võtta: homme
maabume Kambodžas ja sinna on vajalik 33 USA dollari eest viisa osta.
Tõendiks lüüakse passi väike tempel, passi ennast maale
kaasa võtma ei pea.
Üleelamised
Sihanoukville’is
Kell on 5.30 kohaliku aja
järgi, kaater tuleb meile vastu. Kui asfaldile astume, tundub lagunenud
halli tollihoone järgi esialgu, nagu oleksime Paldiski sadamas.
Sihanoukville’is meenutab kõik hiljutist sõda ja häda,
räpasus ületab kõik senikogetu ja -nähtu. Võtame
esimese takso ja tahame sõita kloostrisse, olles leppinud kokku maksta
10 dollarit edasi-tagasi sõidu eest. Olles paar kilomeetrit liikunud,
hakkab turske autojuht mulle kuidagi kahtlaselt lähedale ajama ja
ütleb, et mis raha see kümnedollarine on, teil eurooplastel peaks ju
raha küll olema. Vaatan talle sügavalt silma ja võtan juba
mobiili välja, et abi kutsuda, ja kui numbreid pressin, ongi politsei
kõpsti meil seljataga. Astume autost välja ja vahetame
sõidukit. Mis eelmisest autost saab, ei tea, igal juhul sõidab ta
kuulekalt koos politseiga minema.
Kuldne pagood jätab
võimsa mulje. Tee ääres märkame kaht kerjusmunka oranži
päevavarju all. Pilt on vahva ja lõbusalt kentsakas. Peame kinni,
et neile väheke toetust anda. Meie mototakso juht annab ka, ütleb, et
nii on kombeks. Saame osaks heldimapaneval
e tänutseremooniale, mida lauldakse kahehäälsena. Siis
jõuame mererannani – siidpeen lumivalge liiv ja värvilised
kalapaadid, mis mulle isiklikult meenutavad väga Maltal nähtud
kirgastes toonides sadamapilti. Sellel maal on mingi imeline sarm nagu Aasial
üldse.
Kui laeva turvateenistusest läbi läheme,
desinfitseeritakse meie käed ja jalatsid – alusel on arvukalt
väikesi lapsi ning nende seas võiks sõrme suhu pistmise
peale bakterid võimule pääseda. On imeline kergendus kajutis
jahe dušš võtta ja siis just vahetatud jahedatele
lumivalgetele voodilinadele hetkeks pikali visata. Varsti selgub aga, et
turvalisusega olid asjalood äsjaväisatud maal tõesti väga
pahasti – kolmel reisijal on varastatud rahakotid, kedagi on visatud
rannal mingi terava esemega...
Selliseid rünnakuid pole vaja
karta järgmistes peatuspunktides, millega juba tuttavad oleme –
Vietnamis ja Taimaal pole turvalisus kunagi probleemiks, eriti kui ise midagi
ei provotseeri.
Kalakaste ja teised
vürtsid
Mine sinna, kus pipar kasvab, soovitab
soomlane, kui ta sinusse erilise sümpaatiaga ei suhtu.
Mind
pole küll seni sinna keegi saatnud, kuid Vietnamis sattun
pipraväljale omal vabal tahtel.
Kaugelt meenutab pipraviljelus
viinamarjavälja veini saamiseks. Mis alkoholi puutub, siis
võimutseb Vietnamis nagu naabritelgi riisivein ja riisiviin, mille
lõhn on sedavõrd eemaletõukav, et see kõlbab vaid
haavade puhastamiseks. Küll aga lõhnab pipar fantastiliselt. Ostame
nii valget kui musta mõlemat pool kilo ja ei väsi seda autos nina
lähedal hoidmast, kuigi see tekitab mõned mõnusad
aevastused.
Taksojuht küsib, kas tahame ka vaadata, kuidas
tehakse kuulsat kalakastet. Jah, muidugi (taas tekib silma ette pilt
veinivalmistajatest). Rahvusvaheliselt gourmet’ kraadi omavat kalakastet
tehakse suurtes kallites mahagonivaatides kümnest tonnist kalast. Retsepti
kuulub ka kolm tonni soola ja mõistagi vett ning kogu tegu peab
laagerduma ühe aasta – ei päevagi enam ega vähem. See on
suurim ekspordiartikkel nii Kanadasse kui Prantsusmaale, eriti Lyoni
eksklusiivsetesse kalarestoranidesse. Maitse on üllatav.
Ja
juba tuleb iga sekundiga üha lähemale ja lähemale Aasia
süda Hongkong (suurel fotol) – mu ammune unistus. Maximilian,
kapteni esimene abi, puudutab mind õlast ja ulatab binokli, tal on
jääkülmad käed. “Vaata nüüd otse, näed
kõrghoonet, mis oli aastal 1997 maailma kalleim pilvelõhkuja
Severn Road 23.” Algseks hinnaks oli 900 miljonit Hongkongi dollarit,
2001 aga kukkusid maailmaturul hinnad ja väärtus kahanes kolmandiku
võrra. Vasakule jääb Victoria mäe vaateplatvorm oma
kalleimate villadega. Täna on Aasia kalendri järgi vana aasta viimane
päev, Hongkongi kõige suurem pidu.
Valjuhääldid möirgavad – kõik daamid ja
härrad palutakse oma kajutitesse. Laevast väljumine toimub gruppides,
pagas ootab laeva ees sorteerituna. Toll laseb mu käekoti kaks korda
laservalgustist läbi ja palub kõrvale astuda. Pea hakkab kergelt
ringi käima, keegi kutsub doktori alla. “Proua, kas te lugeda ei
oska?” puurib väike pilusilm mind tigedalt. “Meie maale ei
tohi sisse tuua mingeid ravimeid.”
Ulatan talle ingliskeelsed
arstitõendid, mille kohaselt ravimid on mulle esmaabiks, ilma milleta ma
lennata ei või. Läheme veel kord arstikabinetti ja laevaarst teeb
mulle vererõhku tasakaalustava süsti.
Hotellimõnud Hongkongis
Pentti, mu abikaasa, s
eisab juba saabunud limusiini kõrval. Kohvrid on autos. Dr Sergio surub
Penttil rahustavalt kätt ja ütleb, et kõik laheneb ning et
pidagu ta silmas, et proua külma ei saaks.
Hongkongis on
kõik pillavas ilutulestikus ja imepärane oma võimsuses, meie
hotell asub kohe teisel pool Victoria sadamat, kuid tee sinna kulgeb läbi
eriti kirkalt valgustatud tunnelite, nagu ma pole näinud kusagil mujal
maailmas. Juba veerand tunni pärast oleme oma hotelli ees, kuhu on
üles tõmmatud ka Rootsi Kuningriigi lipp. Avastame, et meie
numbritoast kaheksandal korrusel on vaade lahele ning numbrisse kuulub ka
jacuzzi ja imepehmed paksud jaapani hieroglüüfidega
hommikumantlid – isegi õige suurusega skandinaavlasi silmas
pidades.
Istun veel veekalkvel silmadega hetke
käsipõsakil aknalaual ja imetlen aknast meie valget hiiglast. See
OLI muinasjutt.