Film ikoonist, mitte inimesest
“Konrad Mägi”. Produtsent, operaator ja režissöör Andres
Sööt, stsenaarium Maie Raitar. 9. märtsil ETVs.
Andres Söödi ja Maie
Raitari film on harras matk läbi Konrad Mäe (1878–1925) elu ja loominguga
seotud paikade. Eks estetism oligi üks eelmise sajandi alguse maastikumaali
lähtekohti, ja vaated sobivad Mäe kunsti taustaks. Kaamera rännakud Euroopa
linnades, saateks suunav valik Mäe napis telegrammistiilis kirjalõikudest, on
tehtud tänast miljööd võimalikult vältides. Väike ebakõla – stseen Pariisi
bistroos: selliste lihahindade juurde oli nälgival Mäel vaevalt asja, ka
šansonetilaulja seal on klišee. Kohapeal filmitu püüab omas laadis stiilselt
anda kunstniku eluloo esitamisele autentsust. Rohkem teevad seda ikkagi vanad
fotod, neid on leitud ja kasutatud rikkalikult.
Mäe isikust teeb film ikooni, loomingu käsitlemisel leidub palju
ülivõrdeid. Kunstniku saatust ja maale kommenteerivad nopped
järelhüüdeartiklitest, nende paatoslikkusele sekundeerivad arvustuste katked,
samuti vaimustatud. Peahinnang Mäe loomingule on usaldatud Voldemar Vagale,
kelle nime nimetamise ja tsiteerimise korduvus hakkab lõpuks mõjuma ähvardava
sugestioonina: nii on, katsuge te mõelda teisiti! Tõenäoliselt rääkis eesti
kunstiajaloo patriarh seda filmi autorile peaaegu saja aasta vanuselt ja toon
ning sisu on nii vanatestamentlik kui ka liigutav. Paikapidav on, et Mägi
kujundas oma stiili lähtumata otsestest eeskujudest.
Mõni ülejäänud
määratlustest äratab imestust. Filmi kommenteeriv tekst eelistab 1920.–30.
aastatel kirjutatut. Evi Pihlaku põhjaliku Mäe-raamatu hinnangute asemel
näiteks kedagi Jaan Kangro-Pooli (kes see üldse oli, kas üks
Kangro-Pooli-vendadest?). Kuid tegelikult on igal autoril õigus oma
kontseptsioonile ja sinna kõige paremini sobivale.
Film ei tegele kunstniku
loomingu süvakihti mõjutanud jõududega. Selle toonist lähtuvalt ei saagi oodata
Mäe saatusliku haiguse süüfilise mainimist. Ometi tooks see Mäe inimese ja
kunstnikuna huvitavalt tänasesse. Eesti kunstniku armuelu on meie
kunstikirjanduseski pea olematu. Ka Mäe haigusest räägib ainult suuline,
summutatud häälega edasi antud traditsioon. Mägi oli oma ahne sensuaalsusega
tüüpiline 20. sajandi alguse boheemi esindaja, kes tõttas suurlinnas osa saama
juhuslikest armumängudest, tagajärjeks – naudingute pahupool. Toonane kunst ja
kirjandus atesteerisid armastuse ja surma kauniks paariks, elus seostus see
drastiliselt ja õudselt. Süüfilis, selle aja aids, oli ravimatu, teda suudeti
ajutiselt peatada ja siis lootis haigestunu imet, tegelikult lükkus lõpp vaid
mõnevõrra kaugemale.
Elamine teda saatva surma varjus mõjutas oletatavasti tugevalt nii Mäe
isikut kui kunsti.
Mägi pidi oma esimese loominguperioodi vältel 1906–1916
uskuma, et ta on tervenenud, kuid ta teosoofiahuvi kujunes siiski surma
kartuses. Kaudse vihjega haigusele saab siduda Mäe daamiportreede laadi.
Imaginaarsed naised, keda ta kujutas sagedamini ja kaunimatena kui mehi,
osutavad mehe-mina kriisile ja hirmule naise seksuaalsuse ees. Need portreed on
ka unistus kaotatud paradiisist.
1917–1918 lööb haigus uuesti välja.
Hilisfaasi algamisele osutavad teistsugune sügavustunne ja nägemishäired, mille
mõju võib oletada maastikes. Kasaritsa maastikesse tulebki uus ruumilisus ja
süngus. Haigus võis põhjustada nägemise tumenemist – siit ehk iseloomulik
sinine, mis saab kunstnikul tunnusvärviks. Omalt poolt mõjutas kokkupuude saksa
ekspressionismiga visionaarsust Mäe maalis, kuid üht ta huvitavamat maastikku
“Pühajärve kirikuga” saab vaadata tundemälu pildina haiguse põhjustatud
hetkelisest teadvuse hämardumisest. Teistel Pühajärve maastikel on valdavad
ühes suunas väändunud ja venitatud kujundid, mida on ilmselt põhjustanud
silmamuskli kramp. “Viltune” nägemine annab loodusele erilise värvilise
irriteerivuse.
Kunstniku meeleolupendli hoogsast kõikumisest tunnistab
afekteeritud vaimustumine Itaaliast. Eriti intensiivsete meeleoluseisundite
teke ja paiguti kontsentratsioonivõime kadumine iseloomustab progressiivset
paralüüsi, kui haigestub aju. Ilmselt suudab vahepeal ravi mõnevõrra haigust
pidurdada. Viimased, kõige suurejoonelisemalt loodusmuljet sünteesivad tööd on
maalitud juba “looritatud” nägemisega, mis samuti võib olla ta seisundile
tüüpiline.
Oletatavalt laiendasid haigusest põhjustatud häired kunstniku
taju võimalusi. Peab arvama, et psüühika süvakihid etendasid Mäe loomingus,
erinevalt teistest selle aja eesti kunstnikest, olulist osa. Teadlik oma keha
ja vaimu enneaegsest hävimisest, töötas Mägi eriti palju, see seletab ta
produktiivsust. Pidev sisepinges olek pani teda järjest stiile vahetama ja
tõstis ta maali eesti värvikunsti tippu.