Fuih, sürrealism
Priit Pärna näitus
Kumus kuni 21.
oktoobrini.
Priit Pärna viimase
mõneteistkümne aasta animatsiooniloomingut iseloomustada
püüdes ei saa jätta osutamata teatud tüüpi
stabiliseerumisele, mis kipub paratamatusena saabuma siis, kui eriala raames on
juba saavutatud enam-vähem kõik, mida saavutada annab, ning
järelkasv ei küüni veel kättevõideldud positsiooni
niipalju ohustama, et uuesti pingutama peaks.
Üldtuntus-üldaktsepteeritus ei ole loomingulise arengu
seisukohast niisiis kõige soodsam või väljakutseid pakkuvam
lähtepinnas. Sestap pole ka kuigi üllatav, et joonistustenäitus
Kumus on põhimõtteliselt järjekordne Pärna
heerosestaatust tsementeeriv akt, mis kuulub viimastel aastatel tekkinud
loogilisse ritta, kus on juba olemas “Pärnograafia” film ja
raamat (viimases sisaldub pealegi suur osa näitusel nähaolevast),
“Tagurpidi” uustrükk, jne.
Pärna
tuntakse eeskätt kui animafilmiautorit ja karikaturisti.
Kodumaisest autorianimatsioonist on tänu võlusõnadele
“rahvusvaheline tunnustus” kujunenud uudiskünnist ületav
teema, ning ehkki karikatuuri vallas on Pärna tegevus juba pea
paarkümmend aastat võrdlemisi soikuvas seisundis, mäletab
praegu aktiivsete põlvkondade enamik tema käekirja hästi
– kes Sirbist-Pikrist, kes Tähekesest.
Kaks Pärna tuntumat ametit on alati varjutanud kolmandat, n-ö
päris kujutava kunsti viljelemist. Ühelt poolt jääb mulje,
et seda kaldutakse Pärna puhul käsitlema pigem mingit sorti
kõrvalsaadusena kui eesmärgina omaette. Teisalt on selge, et
vabagraafikal pole Eesti ühiskonnas tema muude tegevusaladega
võrreldavat kõlapinda, nagu ka see, et kodumaise graafika
elavatest klassikutest kubisev seltskond teeb sel alal silmapaistmise isegi
Pärnale suhteliselt keeruliseks. Seda enam, et “päris”
kunst on üldse olnud kaunis tõrges Pärna sellesuunalisi
ambitsioone aktsepteerima. Kumu ülevaatenäitus Pärnast kujutava
kunstnikuna illustreerib nimetatud küsimuse tagamaid üsna
ilmekalt.
Pärn, nagu ta ka ise ütleb, on
väga hea joonistaja. Tal on väljakujunenud käekiri, meetod ja
teemadering hulga jõuliste juhtmotiivide ja mahlakate kinnisideedega,
mis kisendavad psühhoanalüüsist lähtuva kompetentse
käsitleja järele. Ta joonistab juba õige mituteist aastat
tihedalt üsna kitsas must-hall-pruun-koloriidis mõistlikus
formaadis korralikke pilte. (1980. aastate lõpu tööde
ilmselgelt enesekehtestamisvajadusest kantud hiigelformaadid olid ajutine
episood.) Kujutised on enamasti spontaanset päritolu ja täidetud
kuhjuvate detailidega: Pärn eelistab lähtuda sürrealistlikust
automaatse joonistamise meetodist, ehkki see võib olla võtnud
eelnevalt pisema visandi kuju.
Pildimaailm on selgelt
narratiivse iseloomuga, temaatilise külje võib enam-vähem
kokku võtta mõne märksõnaga: eksistentsiaalne
äng, suhted ja olme, mida kõike vaadeldakse absurdi võtmes.
(Olmeteema küünib koguni metatasandile: kasutatud materjalide
loetelus on söe, akrüüli jms kõrval tihti esindatud ka
tee ja punane vein.) Lemmikmotiivide seas on lisaks jõuliselt vahendatud
figuuridele ja grotesksetele nägudele ka trikk-kujundid ja tsitaadid
sürrealismiklassikutelt.
Lobisemine ja
teravmeelitsemine tähendab, et nii mõndagi Pärna joonistust on
“tõsikunsti” positsioonilt soovi korral kaunis lihtne
tõlgendada glorifitseeritud karikatuurina, mis justkui ei
vääriks tõsikunstina kohtlemist.
Veel
hullem on asi sürrealismiteemaga. Pärna siiras kiindumuses
sürrealismi aimdub pisut sedasorti naiivsust, mida kõrgemad
kunstiõppeasutused tavatsevad oma kasvandikelt kiiresti ja armutult
küljest ära koolitada. Liiatigi on selle teema Eestis ammu
enam-vähem monopoliseerinud üks publikusõbralikuma
hinnaklassiga produktiivne rahvakunstnik. See tähendab, et
ükskõik kui palju pingestatumalt, allusiooniderohkemalt,
mängulisemalt jne Pärn seda ka ei teeks, on reaktsioon ikkagi
tõrjuv “fuih, sürrealism”.
Tolle nukra tõsiasja sedastamisele lisaks sisaldab näitus justkui
lohutusena ka kuldaväärt ülevaadet Pärna käekirja
arengust 1970. aastatest peale kogunenud joonistuste ja visandite kujul.