Kommunist ja Kangelane
“Kangelane”
Autor Mart
Kivastik. Lavastaja Kalju Komissarov.
Mängivad Priit Loog, Veljo
Reinik, Jaanus Mehikas, Märt Avandi, Sten Karpov, Tambet Seling, Ago
Anderson jpt.
Esietendus Endla teatris 27. oktoobril.
“Kommunisti surm”
Autor ja lavastaja Hendrik
Toompere jr.
Mängivad Gert Raudsep, Tambet Tuisk, Jaak Prints,
Kristjan Sarv, Sergo Vares, Andres Mähar, Risto Kübar, Elina Reinold
(külalisena), Mirtel Pohla, Inga Salurand.
Esietendus NO-teatris 27.
oktoobril.
Veiko Märka: Et
Kivastik annaks näidendis tõelise, noortele eeskujuks oleva
positiivse kangelase kuju, keegi ju ei lootnudki. Ei loodaks ka
Kivirähkilt või Vadilt. Kui Eesti dramaturgiast üldse
kangelast otsida, tuleb kõigepealt meelde Ugala “Keisri
hullu” peategelane. Kes oli nonkomformist, aadlik ja visionäär.
Aga ikkagi hull.
“Kangelase” peategelane
Tõnn-poiss (Priit Loog) kahjuks hull ei ole. Ta on kohtlasevõitu
vaene Virumaa külapoiss, kes arvab, et komsomol on spordiühing, sest
ta saab selle kaudu uued ketsid.
Kivastiku näidendi
õige kangelane on hoopis Karl, kellel venelased on kõigepealt
pool pead otsast ära lasknud ning hiljem teise kuuli ühest
põsest sisse, risti läbi suu teisest põsest välja. Nii
et ta ei räägi ka, ainult iniseb. Tegelikult väga huvitav
lahendus: õiged kangelased ju ikka räägivad vähe ja
tegutsevad seda rohkem.
Kunstlikust groteskist on
“Kangelane” ometi prii. Kõike, mida näeme, võime
vabalt uskuda ja omaks võtta. Aeg lihtsalt oligi nii hull, oli
õigupoolest veel palju hullemgi.
Margit
Tõnson: Kivastiku näitemängu lugedes tundub
küll groteski tihkelt olevat...
V.M:
Välja arvatud muidugi Hugo Bossi univormides sõdurite
moedemonstratsioon, millega eesti poisse Wehrmachti meelitatakse.
“Kangelases” võitlevad elu ja surma peale mitte ainult
tegelased kaevikutes, vaid ka Kivastiku isiklik ja ajalooline tõde ehk
kunsti- ja elutõde.
Paremad stseenid sünnivad siis, kui
esimene on ülekaalus. Mainitud moedemm on tõeline pärl –
Saksa mundri kui maailma moe ja disaini kvintessentsi ülistamine
võtab kokku tänapäeva
Euroopa visuaalsete kunstide
sadomasohhistliku tendentsi “Kolmandat Reichi” heroiseerida.
(“Wehrmachti munder murrab halastamatult nii kurja vaenlase kui ka kauni
naise südame.”) Kahju ainult, et lavastuses jääb see
vaid võõrkehaks.
M.T: Toompere
“Kommunisti surm” tõstab esimesest stseenist alates
esikohale hoopis antikangelase – Nikolai ehk Kolla (Gert Raudsep) on
sõna otseses mõttes surematu kommunist. Ei tapa teda püssi-
ega ussirohi. Tema on Vabastaja, tema on uus ajalooline Tõde. Ja
kuigi ta räägib palju, ärgitab ta teisi vähem
mõtlema ja rohkem tegutsema.
Toompere demonstreerib mu
meelest ehedalt budistlikku maailmavaadet – toob sisse karma ja
igavese taastulemise teema ja seob selle eestlase identiteedis nii olulisel
kohal oleva vaenlase - kommunisti - kujuga. Et niikaua, kui ei tule
andeksandmist, mälukustutamist, pea tühjendamist, ei saa kommunist
surra.
Me ise ei lase tal surra – palun väga, vaata kas
või Ansipi punaminevikus tuhnimist... Idee ideeks, võim
võimuks, riik riigiks, aga vaenlast on vaja, et “meie” ja
“nemad” oleks selgelt eraldatud, et seisaks see vankumatu rindejoon
eestlase ja venelase-kommu-okupandi-
tibla jne vahel.
Nii et mis sest, et ajaliselt stardib lugu laval
1946. aastal, kui vabaduse ja iseseisvuse kaitsmise nimel tõelised eesti
mehed nagu Ants Hirmus (Tambet Tuisk) jt metsa lähevad, lootes
ameeriklaste ja inglaste tulekule, selle loo kaja aga kandub kevadisse
pronksirahutusse välja.
V.M:
“Kangelase” puhul tuleb tunnistada, et kahe tunniga ei saa
nii segast ja keerulist ajalooperioodi nagu 1939–1945 laval ammendavalt
seletada. Isegi ühe isiku (Tõnni) fookusesse tõstmise abil
mitte. Isegi seda arvestades, et näidendi tekstis on suhteliselt palju
väga keeruliste valikute ja hoiakute lihtsaid ja nappe
ümberütlemisi. Näiteks: “Nii pime ei ole kunagi, et
venelast ära ei tunne!” See ajalooline käibetõde kehtib
suurepäraselt ka tänapäeval öises Tallinnas.
Näidend räägib soomepoistest, keda ajaloohuvilised tunnevad
maagilise vormeli JR 200 kaudu. Lõppude lõpuks oli Soome ju ainus
demokraatlik riik, mis võitles Teises maailmasõjas Hitleri poolel
(nagu NSV Liit oli enam-vähem ainus totalitaarne riik, mis võitles
vastaspoolel). Löövamalt mõjub geopoliitilise
mõõtme asendamine inimlikuga, näiteks Soome piirivalvurite
reageering Eesti põgenikepaati nähes:
“Härra
kapten, merel on avastatud kahtlane alus, kus on arad siniste nägudega
purjus inimesed. Üks seisab püsti ja üks oksendab.” Kapten
vastab selle peale, et selge, eestlased.
Näidendi tugevaim
külg on teksti kahetasandiline vaimukus: lihtsate sõdurite
arenematud naljad pluss Kivastiku tuntud võllahuumor (“Ilma
suuskadeta ei peeta sind siin inimesekski. Kui suuski pole... Kohe lastakse
maha!”)
Mitte et ma tahaksin sellega seoses kuidagi kiita ka
“Švejkist” kõigile teadaoleva saksakeelse
sõnamänguga “schiessen” –
“scheissen” solgerdamist.
M.T:
“Kommunisti surm” mängitakse otsast lõpuni
pingelises forte’s, sestap on raske jälgida allhoovusi, seda, miks
keegi teeb, mis ta teeb – püssipaugutamine kurdistab taju kiiresti.
Aga seda võib aimata, et hirm on see, mis mööb inimestel hinge
seest: igaüks võib olla hunt lambanahas, koputaja, pealekaebaja.
Piinamiste, ülekuulamiste, vägistamiste, alandustega pehmeks ja
manipuleeritavaks muutunud inimesed ei tea lõpuks oma nimegi, mis siis
veel tõe ja vale vahel vahetegemisest rääkida. Lõpuks
on naised need, kes näevad, et olgu mis riik iganes, elu ei oota. Laps
nõuab süüa. “Idee on idee, lapsed on lapsed,”
ütleb Ema (Inga Salurand).
(Sofi Oksaneni kirjutatud
krestomaatiline “Puhastus”, mida Draamateatris hiljuti
külalisetendusena näha sai, on selles valguses ikka
ülipühalik ja tõsimeelne, just arhetüüpse Eesti
Naise alusmüüri kindlustamine, mitte dekonstrueerimine, mida
harrastab Toompere.)
V.M: “Kangelase”
naiskujud ei hiilga millegi poolest, näib, et nad on laval üksnes
visuaalse vahelduse saamiseks. Ühest küljest oleks armusuhte
lavaletoomine niigi ülemäära kirju süžeega näidendit
segasemaks muutnud, teisest küljest oleks just see lubanud
ajalooõpiku kontekstist lahti rabelda. Et naisi pole ja tõelisi
mehi samuti mitte, jäävad lavastuses domineerima andekad
karakterrollid – Känd (Veljo Reinik), Karl ehk “Peata
Ratsanik” (Ago Anderson) ja piiritusekuningas Hillar (Sepo Seeman).
M.T: NO-teatri lavastus on ajalooperioodi vaadeldes
laurivahtrelikust, mar
tlaarlikust pateetikast prii, groteski võti läbib dialooge,
stseenides kohtub unenägu tegelikkusega, mis on paiguti sürreaalsem
kui ükskõik milline unenägu. Toompere on võimendanud
mõnuga olukordi, kus adekvaatsest reaktsioonist on asi kaugel –
näiteks stseen, kui hävituspataljon piirab talu, kus metsavennad
peidus. Otsustatakse kohale kutsuda pillimees – et nood siis arvaks, et
on pidu, tuleks välja külma kätte, kus neid oleks lihtne maha
nottida.
Teine äärmuslik näide – Õde
(Mirtel Pohla) rüüpab rattakummi ventiilist sõõmu:
“Siin kummides on vabariigiaegne õhk. Vaba Eesti õhk. See
on veel enne siia pandud, kui venelased meid vabastasid.”
Kokkuvõttes, Toompere näikse paljude muude asjade seas ikkagi
ütlevat, et sõbrad, laseme nüüd kommunistil surra. Las ta
puhkab rahus, ühele väikesele väljasurevale rahvusele (mida
illustreerib NO-teatri üks teine lavastus) pole mingit tolku surnud
sündmuste pidevast väljakaevamisest ja ümbermatmisest, olgu see
siis poliitilise partei, ajaloolase ego, idanaabri propagandateenistuse
või kelle iganes teenistuses.
Tõe jaluleseadmine
minevikus ei ole tuleviku mõttes üldse nii produktiivne, kui
esimese emotsiooni najal võib tunduda. Aga lihtsaid lahendusi pole, ja
kunstitõde on vaid üks paljudest.
V.M:
Pärnu lavastus on umbes 20 aastat ajas hiljaks jäänud, s.t ongi
just minevikus songimine. Kaheksakümnendate lõpus oleks kogu rahvas
huviga ja hinge kinni pidades tegelastele kaasa elanud. Tänaseks on
kõik ajaloohuvilised soomepoistest nagunii palju rohkem lugenud, kui
näidendist teada saab. Ja mitteajaloohuvilised seda teemat vaevalt eriti
vaatama tikuvad.
Näidend oleks õnnestunum, kui see
esindaks midagi teravalt autoripärast, kivastiklikku nägemist. Natuke
esindab ka, aga üldiselt jääb tükk selles mõttes
nagu eesel kahe heinakuhja vahele. Pealiskaudsust rõhutavad
propagandatsitaadid ning ajastuomased visuaalsed lisandid (sirp ja vasar,
haakrist jne), mida ohtralt kasutatakse, ilma et neil sisuga suurt pistmist
oleks.
Samas – tükk ei anna ka mingit alternatiivset
käsitlust ega nägemust aastate 1939–1945 kohta. Tundub, et nii
autor kui lavastaja on jäänud kusagile poolele teele kompromisside
otsimise ja oma ego maksmapaneku vahel.